سایه سنگین تخصیص اعتبار پروژه های عمرانی/ تکمیل بزرگراه زاهدان – بیرجند 2 هزار میلیارد تومان!


ساعت: 13:04
تاریخ انتشار: 21.08.1401
کد خبر: 1910321

داستان بیش از یک دهه انتظار برای تکمیل یک بزرگراه;

در عین حال بیش از 12 سال از تحقق بزرگراه زاهدان – بیرجند می گذرد و تکمیل آن منوط به بیش از 2 هزار میلیارد تومان است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرهون، وجود دوطرفه بودن جاده و نبود بزرگراه در سیستان و بلوچستان به عنوان بزرگ ترین استان کشور که از شمالی ترین نقطه تا جنوبی ترین نقطه آن بیش از هزار کیلومتر فاصله دارد، یکی از ترافیک های عمده محسوب می شود. مشکلات در جنوب شرق کشور متاسفانه هر روز شاهد حوادث رانندگی و کشته و زخمی شدن تعدادی از هموطنان هستیم.

این اهمیت باعث شده است که بزرگراهی در این استان مرزی سیستان و بلوچستان با هدف افزایش ترانزیت از بندر چابهار، افزایش سرعت جابجایی بار و مسافر، کاهش زمان سفر، کاهش مصرف سوخت و ایمنی کاربران جاده ای راه اندازی شود. سفر همیشه یکی از نیازها و نیازهای اساسی است و باید حق مردم باشد

در این میان یکی از محورهایی که منجر به کاهش تصادفات، توسعه اقتصادی و گردشگری سیستان و بلوچستان می شود، ارتقای محور زاهدان – بیرجند به بزرگراه است چرا که این محور یکی از محورهای پرتردد سیستان و بلوچستان محسوب می شود. برای بخشی از کریدور شمال به جنوب و اصلاح مشخصات این محور به بزرگراه علاوه بر کاهش تصادفات، از نظر اقتصادی و گردشگری نیز برای استان اهمیت ویژه ای دارد.

طول کل پروژه 450 متر است که 211 کیلومتر آن در حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان واقع شده است.

اجرای این پروژه از سال 1388 از زاهدان به سمت تی راه دشتک آغاز شده و از مسیر تی دشتک تا سفید آبه از سال 1398 وارد فاز اجرایی شده است.

مهدی پارسی معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه توسعه راه ها همواره یکی از خواسته های مردم است گفت: طول کل محور زاهدان – بیرجند 211 است. کیلومتر که تا کنون 95 کیلومتر است. کیلومتر آن تبدیل به بزرگراه شده است

این مسئول ادامه داد: هم اکنون 23 کیلومتر باند دوم توسط این اداره مشترک در این محور در حال ساخت است و پیش بینی می شود در صورت تامین اعتبار لازم 10 کیلومتر آن تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

وی با بیان اینکه این استان از نظر توسعه بزرگراهی کمتر از میانگین کشوری است و برای رسیدن به میانگین کشوری نیاز به تامین اعتبار است، تاکید کرد: هم اکنون نیز نیازهای مصوب پیمانکار برای این پروژه 61 میلیارد تومان است.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان با بیان اینکه 15 کارگاه راهسازی در جاده های سیستان و بلوچستان فعال است، بر لزوم جذب منابع و اعتبارات مالی برای ساخت و تکمیل آن تاکید کرد. از پروژه های بزرگراهی و افزود: جهت تبدیل 93 کیلومتر است. مابقی مسیر زاهدان – بیرجند تا باند دوم همچنان به 2100 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

پارسی سرعت پرداخت وام را برای تسریع در اجرای پروژه های بزرگراهی بسیار مهم دانست و گفت: کارگاه های راهسازی در جاده های استان فعال هستند و هیچ پروژه ای در حوزه راهسازی متوقف نشده است و در صورت تامین منابع مالی به موقع توزیع کنید، پروژه ها شتاب بیشتری خواهند داشت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید