سایه شوم آویزان در آسمان فوتبال ایران / حذف از جام جهانی دروازه تیم ملی!

ساعت: 07:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۲
کد خبر: 1783292

تعلیق اساسنامه فدراسیون فوتبال در راهروهای مجلس؛

اگرچه زمان زیادی تا پایان مهلت فدراسیون جهانی فوتبال باقی نمانده است. روند تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال در حاشیه مجلس شورای اسلامی گیر کرده است.

به گزارش خبرنگار ورزشی راه دانا ؛ 10 اسفند سال گذشته بود که پس از ماه ها کشمکش و مدیریت، انتخابات ریاست و هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به طور رسمی برگزار شد و شهاب الدین عزیزی هادم با کسب اکثریت آرا وارد دفتر این نامدار شد. ساختمان شیخوبهای

با این حال، انتخابات آسان نبود و به دلیل مشکلاتی که در اساسنامه فدراسیون ملی وجود داشت، این روند حداقل دو بار توسط فیفا به تعویق افتاد. نکته این بود که اساسنامه قبلی فدراسیون فوتبال دارای نکات مورد نظر فیفا نبود و برگزاری انتخابات و انتصاب رئیس فدراسیون طبق آنها فاقد وجهه رسمی و قانونی بود.

فدراسیون فوتبال تحت رهبری او برخی مفاد اساسنامه را تغییر داد و استاندارد جدیدی را تعیین کرد، اما در این بین، ایرانیان صاحب کرسی‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا برای جلوگیری از انتخاب رئیس فدراسیون ملی سنگسار شدند.

این حاشیه‌سازی‌ها به جایی رسیده است که وزارت ورزش و جوانان با مکاتبه‌ای با دبیرکل فدراسیون جهانی فوتبال برای تدوین ستاد انتخاباتی، تعهد به تصویب مفاد اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال ایران را ارائه کرده است.

از این رو حدود یک ماه قبل از برگزاری انتخابات در تاریخ 10 اسفند 1396، جلسه فوق العاده فدراسیون فوتبال برای تصویب اساسنامه جدید تشکیل شد و اساسنامه به تصویب نمایندگان مجلس رسید تا اولین گام در برگزاری انتخابات و تعریف قانون اساسی برداشته شود. وظیفه فدراسیون ملی

در قانون اساسی جدید تصریح شده است که نقش دولت و مقامات آن یعنی. وزير و معاون وزير ورزش و جوانان در اداره امور فدراسيون فوتبال به طور كلي ملغي شود كه بند اول آن در قانون ماهيت آن لحاظ شود. بندی که شاید هیچکس حتی تصورش را هم نمی کرد تبدیل به بحث برانگیزترین بند در قانون اساسی جدید شود.

در ارتباط با حضور مقامات دولتی مستقر در مجمع عمومی فدراسیون فوتبال و حق رای آنها، وزیر و معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای این وزارتخانه به عضویت افتخاری بدون رای مجمع عمومی درآمدند. فدراسیون فوتبال مهدی علینژاد از طرف وزارت از وضعیت اسفبار فیفا برای فرار از فدراسیون ملی مطلع شود.

مورد دوم که یکی از مهم ترین بحث های فدراسیون جهانی فوتبال بود به تصویب نمایندگان مجلس شورای ملی رسید اما اکنون در نهادهای بالاتر در حال بررسی است. ماده 1 اساسنامه فدراسیون فوتبال، این فدراسیون را سازمانی مستقل و غیرانتفاعی غیرانتفاعی با شخصیت حقوقی تعریف می کند که طبق مقررات جمهوری اسلامی ایران برای مدت نامحدود تأسیس می شود.

حرکت از یک نهاد عمومی غیردولتی به نهاد فوق الذکر که تحت نظارت رژیم حاکم نیز می باشد، به جنجالی تبدیل شده است که فوتبال ملی و باشگاهی ایران را نگران کرده است. این اساسنامه به گفته معاون وقت رئیس جمهور در اردیبهشت ماه امسال به تصویب هیئت دولت رئیس جمهور وقت رسید تا برای تصویب در هیات امنا و مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

این در حالی است که مجلس شورای اسلامی پس از تصویب اساسنامه فدراسیون های ورزش های آماتوری هیات امنا، با این اساسنامه مخالفت کرده و آن را برای تصویب قابل قبول ندانست. جالب است که اعضای فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی به عنوان مسئولان مربوطه با تصویب آن مشکلی ندارند اما کمیته فرهنگی مجلس به عنوان کمیسیون عالی به شدت با تصویب آن مخالفت می کند.

با توجه به تعهدی که کارکنان وزارت ورزش و جوانان قبل از انتخاب رئیس فدراسیون فوتبال به فیفا داده بودند، انجام و تایید نتایج تبلیغات منوط به تصویب این اساسنامه در کلیه نهادهای ذیربط در کشور. متوقف خواهد شد.

فدراسیون فوتبال و هیئت رئیسه فعلی تا 10 اسفندماه سال جاری فرصت دارند مدارک مربوط به تصویب اساسنامه فدراسیون را به فیفا ارائه کنند تا از تعلیق کلیه فعالیت های فوتبال در ایران جلوگیری شود. در صورت تداوم مقاومت کمیسیون فرهنگی در برابر مجلس شورای اسلامی، تعهد قبلی لغو و فعالیت فدراسیون فوتبال متوقف می شود.

اما نکته مهم این است که احتمال تعلیق فدراسیون فوتبال به شکل قبلی و ورود به فضای کمیسیون های انتقالی یا عادی سازی وجود نخواهد داشت. از آنجایی که این یک ایراد ساختاری است و ربطی به تخلفات فردی ندارد، فیفا تمامی فعالیت های فوتبال باشگاهی و ملی را تا زمانی که تمام مفاد اساسنامه توسط تمامی ارگان های حاکم تایید نشود، تعلیق و تعلیق می کند. تشکیل فدراسیون جهانی

بنابراین با توجه به تفاسیر فوق; حتی اگر تیم ملی فوتبال بتواند به جام جهانی 2022 قطر راه پیدا کند، خبری از پرواز به این کشور نیست و از این مسابقات حذف می شویم. این سناریو برای همه تیم های ملی اعم از بانوان، امید، جوانان، فوتسال و فوتبال ساحلی صدق می کند.

واقعیت واضح دیگر این است که در صورت ورود فدراسیون ملی فوتبال به فضای محرومیت، تمامی تیم های باشگاهی تا زمان تعیین دقیق از مسابقات بین المللی مانند لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته می شوند.

دلیل بازی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمینه تعلیق فدراسیون فوتبال هم اکنون مشخص نیست; کمیسیون فرهنگی با تصویب آن به شدت مخالف است مشروط بر اینکه نمایندگان ملت که در فراکسیون ورزش نیز حضور دارند بند مذکور را تایید کرده باشند.

دود این دعوا اگر ادامه پیدا کند به چشم ملی پوشان و تیم های باشگاهی می رود که باید پرچم پرافتخار کشورمان را در میادین بین المللی جلوی چشم تمام دنیا به اهتزاز درآوردند و باعث افتخار ملت شدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید