سایه شوم سرما بر کشاورزی شهرستان هلیل آباد / آتش زدن باغ های انگور در پایان سال خسارت میلیاردی به بار آورد.


ساعت: 15:19
تاریخ انتشار: 1401/01/02
کد خبر: 1817098

شهرستان هلیل آباد با بیش از 5 هزار هکتار زمین زراعی قطب تولید انگور در استان خراسان رضوی محسوب می شود چرا که سرمازدگی پایان سال به 230 میلیارد ریال از انگورکاران خسارت وارد کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از Morning Birch; شهرستان هلیل آباد یکی از مراکز مهم تولید محصولات باغی در استان خراسان رضوی است و این شهرستان با داشتن تاکستان‌ها، پسته و باغ‌های انار وسیع یکی از شهرهای مهم تولید میوه است..

مهمترین محصول باغی هلیل آباد انگور و کشمش است و می توان این شهرستان را قطب انگور استان خراسان رضوی با تولید بیشترین میزان انگور در استان دانست.

سالانه بیش از 100 هزار تن انگور در این شهرستان تولید می شود و 80 درصد انگور تولیدی منطقه به کشمش تبدیل می شود و مابقی به صورت تازه مصرف می شود. بخشی از محصولات این شهر به شهرهایی مانند مشهد، تهران، تبریز، شیراز، اصفهان و برخی به کشورهای دیگر از جمله روسیه صادر می شود..

پدیده یخ زدگی یکی از معضلات بخش باغبانی است که در سال های اخیر خسارت زیادی به باغداران وارد کرده است به طوری که در روزهای پایانی سال 1400 کاهش بی سابقه دما در هلیل آباد باعث سرمازدگی درختان انگور و خسارت میلیاردی به باغداران شده است. باغبانان.

7fe80722 f5c2 4c50 8fe0 d45db4ecd0c1 خبر خاکستری

23 میلیارد تن خسارت سرما به باغات انگور هلیل آباد

محمود شعبان مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد در گفت و گو با خبرنگار یار خراسانی گفت: با توجه به افت شدید دما در روزهای پایانی سال و در روزهای 7 و 7 اسفندماه به 700 هکتار از باغات انگور در روستاهای علی آباد برکل، سنبل، قهندیز، کاهه، ارگا، جابوز و کندر بین 20 تا 40 درصد خسارت وارد کرده اند.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردها و بازدیدهای اولیه میزان خسارت 23 میلیارد تن برآورد شد که احتمال افزایش خسارت پس از برآورد نهایی وجود دارد، خاطرنشان کرد: به باغدارانی که باغات آنها آسیب می بیند توصیه می شود. آنها را منجمد می کنند، جوانه های یخ زده را جمع آوری می کنند و سپس کمی با کود نیتروژن آبیاری می کنند تا مقداری از آسیب جبران شود.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد نیز گفت: در روزهایی که سازمان هواشناسی یخبندان را اعلام می کند، تاکید بر استفاده از روش های فعال برای کنترل تشعشعات و یخبندان های عرضی است که در پیام حفظ نباتات و پیش بینی هواشناسی گزارش شده است..

وی اذعان داشت: بهترین راه برای جبران سرمازدگی و سایر شرایط اضطراری باغداران، کشاورزان و دامداران، بیمه محصولات کشاورزی قبل از وقوع خسارت است..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید