سایه کمبود اعتبار در راه های ارتباطی کشور/ وقتی حمل و نقل آسیب می بیند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، اهمیت راه ها و وسایل ارتباطی در زندگی جمعی انسان ها امری مهم و آشکار است و رشد و کمال تمدن بشری در این مسیرها صورت می گیرد و ارتباط مستقیمی با مسیرها دارد.

اهمیت راه ها به حدی است که سطح فرهنگی هر منطقه و میزان توسعه آن را می توان با فاصله یا نزدیکی آن به جاده ها مشخص کرد.

جاده ها تنها وسیله حمل و نقل مردم عادی، ارتش یا محیط تجاری نبودند. بلکه یکی از مهم ترین وسایل ارتباط جمعی است و زمینه انتقال دستاوردهای فکری و فرهنگی بشر را به یکدیگر فراهم کرده است.

زندگی جمعی مردم نتیجه کنش ها و تعاملات جمعی است و انتقال تجربیات و مهارت های مردم از هر منطقه به مناطق دیگر زمینه ساز پیدایش فرهنگ ها و تمدن هاست.

d8d68357 3e9b 492c b4ea 56e7e1fb5f95 خبر خاکستری

این روابط بین انسان ها وجود نداشت مگر اینکه وسایل ارتباطی که همان راه هاست ایجاد می شد. به همین دلیل است که ما از دیرباز مسیرهایی را که با انگیزه های ارتباطی مختلف ایجاد شده اند را در زندگی انسان بسیار مهم می دانیم.

به خصوص که زندگی اجتماعی انسان در هر منطقه خاص‌تر شده و دولت‌ها نقش مهمی داشته‌اند و زندگی انسان‌ها قانونی شده است، ایجاد راه‌ها و حفاظت و امنیت در آن‌ها نیز به سازوکار مشخص‌تری تبدیل شده است.

3bb24bfd b36f 466d ad48 f39ee44b9003 خبر خاکستری

رآه، در کردستان

کردستان تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از نیازمندترین استان های کشور از نظر بهره مندی از جاده های مناسب بود.

305 کیلومتر از راه های مشترک بین شهری بخشداری بزرگراه که 303 کیلومتر آن با مشخصات راه اصلی و 400 کیلومتر راه فرعی و عریض، 446 راه فرعی درجه یک و 400 کیلومتر راه فرعی درجه دو می باشد. جاده ها

با این حال، وجود ظرفیت عظیم معدنی و کشاورزی در استان اهمیت ایجاد زیرساخت های حمل و نقل در کردستان را نشان می دهد، زیرا محصولات کشاورزی و معدنی باید از طریق جاده به نقاط دیگر منتقل شوند.

یکی از معضلاتی که مردم کردستان همواره از آن گلایه داشته اند وضعیت جاده ها است. این مشکلات باعث بروز حوادث و سوانح بسیاری می شود که متاسفانه علاوه بر آسیب رساندن به حوزه حمل و نقل، جان هموطنان و جان باختن آنها را به خطر می اندازد.

31a2b081 969c 46cd 89c2 5528ea821784 خبر خاکستری

مردم از وضعیت نامناسب جاده ها و استهلاک بالا گلایه دارند

فواد امینی که راننده تریلر است گفت: طبق قوانین راهنمایی و رانندگی پلیس همیشه حضور دارد اما مشکل ما جاده های آسیب دیده است و استهلاک بالاست و هیچکس پاسخگو نیست.

وی گفت: اداره راهداری که مسئولیت این امر را بر عهده دارد باید با اعتباری که دارد راه ها را تعمیر کند چرا که تردد در این محورها به شدت مستهلک شده و برای ما سودی ندارد.

8b2f8c66 b156 40ca a82e 66c2059f83eb خبر خاکستری

آسفالت معابر با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال انجام شد

وی در گفت و گو با خبرنگار کردی محمد راشد مدرس گرجی گفت: در سال گذشته حدود 150 کیلومتر از راه های روستایی استان با 1200 میلیارد ریال وام آسفالت شده است.

وی افزود: همچنین در راستای حفظ شبکه راه های استان، 130 کیلومتر عملیات اجرای آسفالت، 120 هزار متر مربع وصله آسفالت و 230 هزار متر تراکم راه آسفالت پلیمری با اعتباری بالغ بر 800 میلیارد ریال از منابع سازمان راهداری است. و حمل و نقل جاده ای در کشور

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: در زمینه نگهداری آسفالت شبکه راه های موجود، طبق برنامه ریزی های انجام شده، مقاطع نیاز به روکش آسفالت بر اساس دستورالعمل های موجود دارند، ابزارهای لازم برای اجرا را شناسایی و به دنبال آن هستیم. مدرس گرگی گفت: طول شبکه راه های استان هشت هزار کیلومتر است که حدود 90 درصد آن در مناطق کوهستانی است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به حجم زیاد تردد در استان و ترانزیت در مرزهای رسمی باشماق، مریوان و سیرانبند بانه مدت اقدامات مورد نیاز برای حفظ شبکه راه ها کوتاه شده و حداقل به دو میلیارد میلیارد نیاز داریم. ریال اعتبار در سال جاری

مدرس گرگی افزود: خوشبختانه در قطعه آسفالت راه های روستایی بدون آسفالت با پیگیری های انجام شده در سال جاری شاهد توزیع وام های ویژه و بالادستی در این حوزه هستیم.

وی اعلام کرد: با برنامه ریزی های انجام شده توسط این اداره کل در یک برنامه دو ساله شاهد افزایش چشمگیر شاخص آسفالت راه های روستایی برای بیش از 20 خانوار استان خواهیم بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کردستان گفت: همه راه های ساخته شده استاندارد خاص خود را دارند و این استانداردها به نوع کاربری بستگی دارد، بنابراین استاندارد راه های روستایی با استاندارد راه های فرعی و اصلی یا بزرگراه ها متفاوت است.

b781d04f 5157 4db0 a609 c2809be0b838 خبر خاکستری

اخرین حرف …

تردیدی نیست که مسئولان راهداری برای رفع مشکلات جاده کردستان تلاش زیادی می کنند اما واقعیت این است که در این زمینه شاهد گلایه هایی هستیم.

حتی اگر به دلیل کیفیت پایین جاده ها تصادفی رخ ندهد، این امر باعث افزایش استهلاک خودروها و در نتیجه افزایش هزینه ها می شود، چرا که این موضوع در حوزه حمل و نقل بیشتر مشهود است.

از سوی دیگر زمانی که شاهد جان باختن هموطنان خود هستیم باید اعتبار قابل توجهی برای رفع مشکلات جاده ای قائل شد تا شاهد کمترین تلفات باشیم چرا که نجات جان انسان ها بالاترین اولویت است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید