سخنان جامعه منتقد را بشنویم

سخنان جامعه منتقد را بشنویم

روز جدید : پس از ناآرامی های چند هفته اخیر شاهد ریشه یابی این مطالبات بودیم و هرکس با دید خود به بررسی این پدیده می پردازد، اما تاکنون به پیامدهای این اعتراضات توجه کافی نشده و راهکاری برای آن ارائه نشده است. از وضعیت فعلی خارج شوند. نسلی که در قالب اعتراضات و مطالبات مدنی در خیابان ها حضور دارند، عمدتاً نسل جوان دهه 80 هستند که می خواهند جامعه و فضای زندگی خود را به گونه ای شکل دهند که هم به پیشرفت جامعه کمک کنند و هم فضای باز شوند. فضای بحرانی کشور با رساندن صدایشان. در خصوص پیامدهای اجتماعی اعتراضات هفته های گذشته گفت وگویی با دو تن از فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرا داشته ایم که در ادامه می خوانید. فاضل میبدی یکی از اصلاح طلبان معتقد است تبعات این اعتراضات می تواند ابعاد گسترده ای داشته باشد و نسلی را که برای اعتراض به خیابان ها آمدند از چارچوب های قانونی خارج شود. همچنین از سوی دیگر آشتیانی ضعف مدیریت مسئولان را دلیل این اعتراضات می داند.

وعده های شکست خورده جوانان را ناامید کرد

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به این سوال که اعتراضات اخیر چه پیامدهایی بر فضای سیاسی و اجتماعی کشور می تواند داشته باشد، امروز به خبرنگار آرمان گفت: امروز نسل جوان در آنجا وجود دارد. نظری و علوم مختلفی دارند که ما باید در زمینه های دینی، سیاسی، اقتصادی و غیره مطالعه کنیم. ساختارها و پاسخگویی به سوالات این جوانان در مورد فضای حاکم بر جامعه. این پاسخ ها باید به گونه ای باشد که آنها را قانع کند، نه تنها با وعده و وعید، می خواهیم با عملیات پلیسی آنها را به خانه بفرستیم و در پاسخ به سؤالات آنها بی طرفانه عمل کنیم و پلیس را به جای متفکران دانشگاهی و مذهبی به میدان ببریم. . به جای شهادت به نظرات و تاکیدات مسئولانی که تریبون دارند، اجازه دهند طرف مقابل صحبت کند و نظر خود را بیان کند. توجه داشته باشید که این تک فکری در برخورد با مسائل دینی، سیاسی، اقتصادی، اخلاقی و… پرسش ها فضایی ایجاد کرد که جوانان می گویند دولت با نسل جدید روبروست و نه تنها صدای آنها را نمی شنوند، بلکه می خواهند نظر خود را به مردم تحمیل کنند در روزهای اخیر و از ابتدای ناآرامی ها، کارشناسان و مسئولان. همواره در مورد علل و ریشه های این اعتراضات صحبت کرده اند، در صورتی که باید به عواقب آن توجه کنیم.

وی در این مورد با تاکید بر توسل به مطالبات دهه هشتاد ادامه می دهد: «اکنون با نسلی مواجه هستیم که فقط وعده های ناقص از دولت شنیده است. دهه 80 با وعده‌های «مسکن برای جوانان»، «تسهیلات ازدواج»، «اشتغال‌زایی»، «تورم»، «گفت‌وگوهای جارمی» و… مواجه بود و همه را باید شکست‌خورده و کم‌رنگ بدانیم. البته باید به وعده های «عدالت عمومی»، «آزادی»، «مبارزه با فساد» و… نیز اشاره کرد که باعث ناامیدی افکار عمومی شد. همانطور که مشخص است نسل جدید نسبت به این سوالات بسیار حساس است اما از سوی دیگر می بینیم که هیچ پاسخی به آنها داده نشده است. به همین دلیل می بینیم که در سال های اخیر نوع اعتراضات خشونت آمیزتر و البته غیرقابل پیش بینی تر شده است. دولت هنوز فرصت دارد تا از متفکران دانشگاهی اسلامی و حتی کسانی که منتقد شرایط کنونی محسوب می شوند استفاده کند و به آنها اجازه اظهار نظر بدهد و حتی از خود جوانان و دانشجویان بخواهد که بدون سانسور و چارچوب های سخت گیرانه نظرات خود را بیان کنند. اینکه می گویند آمریکایی، اسرائیلی و …. ماموران اعتراضات را منحرف کرده اند، به نظر می رسد سیستم را زیر سوال می برند که چرا آنها در حفظ امنیت داخلی شکست خورده اند. همچنین باید توجه داشته باشیم که اعتراضات اخیر به نوعی به رسمیت شناخته شده است و می بینیم که رئیس جمهور پاسخ مناسبی به این موضوع می دهد، اما همانطور که گفتم باید بین دو طرفی که در مسیری باریک حرکت می کنند و بعضاً به آنجا حرکت می کنند فاصله وجود داشته باشد. برخوردهای خشونت آمیز هستند باید دو طرفه باشد.»

عضو مجمع طلاب و مدرسین حوزه علمیه قم با تاکید بر اینکه نباید نسبت به جامعه انتقاد کرد، می افزاید: مسئولان ما ابتدا باید عینک بدبینی را بردارند و با واقعیت های جامعه روبرو شوند. این مسیری که ما در پیش گرفته ایم، پیش بینی های آینده را زیر سوال خواهد برد. در انتخابات ریاست جمهوری گذشته شاهد بودیم که آرای باطل قابل توجه بود. انحصارات نهادی فضای بین مردم و قدرت را به فاز طعنه آمیزی تبدیل کرده است و این احتمال وجود دارد که نسل جوانی که از ما جوابی نگرفته اند، به فکر انتخابات نباشند. این پیام می تواند ابعاد چالش برانگیزی ایجاد کند. اگر روند کنونی ادامه یابد، بدون شک با نسلی «خشمگین‌تر»، «خشونت‌آمیزتر»، «پروتستان‌تر» و «متقابل اسلامی-ایرانی‌تر» مواجه خواهیم شد.

بی احتیاطی مدیریتی پیامدهای چالش برانگیزی دارد

امیررضا واعظی آشتیانی سیاستمدار اصولگرا در پاسخ به این سوال که اعتراضات اخیر چه پیامدهایی برای فضای سیاسی و اجتماعی کشور می تواند داشته باشد، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری به همه دولت ها دستور می دهند که مطالبات مردم باید جدی گرفته شود و دولت وقتی می خواهد قولی بدهد ابتدا باید به وضعیت و فرصت هایی که دارد نگاه کند، برخی از اعتراضات اخیر مربوط به وعده هایی است که محقق نشده است و در در این صورت باید بگوییم که در صورت عدم رسیدگی به این مطالبات، همین روند ادامه خواهد داشت و شاهد انباشته شدن معوقات و اعتراضات بیشتری خواهیم بود. اگر فردی بخواهد نماینده مجلس، شورای شهر یا حتی رئیس جمهور شود باید ابتدا بر اساس ساختارهای مشترک قول هایی داد تا به آنها عمل شود یکی از ریشه های اعتراضات اخیر همین مورد است که ناشی از ضعف و گاه بی دقتی مدیریت مسئولان است. از این منظر، خواهیم دید که مشکلات عمیق تر و گران تر خواهد شد. در میان معترضان چهره‌های جوانی را می‌بینیم که عمدتاً در دهه 80 زندگی‌شان هستند که با تجمیع مطالبات خود به دنبال راه‌حل هستند. صدای آنها باید شنیده شود تا آنها در چارچوب قانون حل شوند.”

این فعال سیاسی در این زمینه ادامه می دهد: در سال های اخیر شاهدیم که مطالبه گری در چارچوب قانون اساسی مثمر ثمر است. مثل اعتراضات و مطالبات معلمان و البته مستمری بگیران که بالاخره به خواسته خود رسیدند. این نشان می‌دهد که اگر درخواست‌ها در مسیر درستی حرکت کند، نه تنها به کسی شک نمی‌کند، بلکه می‌تواند به نحوی به کارکنان کمک کند تا مدیریتی آسان‌تر و کم‌تنش‌تر داشته باشند. اول اینکه برای رسیدن به نتیجه مطلوب نباید رسانه های خارجی را توجیه کنیم که هر چه می خواهند بگویند و کشور را به بحران بکشانند. البته باید تاکید کنیم که برخی از همان معترضانی که به خیابان ها آمدند دیگر به این رسانه بیگانه اعتماد ندارند. باید فضایی ایجاد شود که حرف ها را بشنویم و به نقد احترام بگذاریم. اگر بخواهیم جلوی عواقب شدید بی توجهی به مطالبات مردم را بگیریم، ابتدا باید مسئولان را با درایت و تدبیر و البته با دستان پاک به صدای مردم گوش فرا دهیم و در جمع مردم حضور داشته باشیم و مشکلات را حل کنیم. مشکلات و چالش‌ها بدون بهانه‌جویی برای دشمنان با حاکمانی روبرو هستیم که ابتدا می‌آیند تا برای جامعه و کشور پس‌انداز کنند و پس از مواجهه با اعتراض مردم، به یاد حل چالش‌ها می‌افتند.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید