سخنگوی سابق وزارت امور خارجه: باید منتظر احیای برجام باشیم/ FATF باید زودتر به نتیجه برسد

سخنگوی سابق وزارت امور خارجه: باید منتظر احیای برجام باشیم/ FATF باید زودتر به نتیجه برسد

روز جدید : ما به یک توافق جدید نیاز داریم. تیم آقای بایدن گفتند برجام باید احیا شود، اما باید تکمیل شود. حالا چطور باید تموم بشه؟ آنها گفتند حضور منطقه‌ای ایران و فعالیت موشکی آن کشور نیز باید در توافق برای ازسرگیری برجام در نظر گرفته شود.

رامین مهمانپرست گفت: شرایط ایران و شرایط کشورهای غربی به ویژه اروپایی ها به گونه ای است که هر دو نیازمند توافق هستند و بر این اساس می توان منتظر احیای برجام بود.

این دیپلمات سابق و سخنگوی دستگاه سیاست خارجی کشور همچنین تاکید می کند: شرایط به گونه ای است که هر چه جلوتر می رویم فشار را از طرف غرب به ویژه اروپا بیشتر می بینیم و اگر شرایط را در داخل اصلاح نکنیم. و رویه‌های خود را تغییر دهیم، با فشار شدید مواجه هستیم، در این شرایط ایران و غرب ناگزیر به توافق هستند. »

سفیر سابق کشورمان در لهستان همچنین یادآور می شود که بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور ناشی از فساد برخی نهادهای داخلی و قوانین ناکارآمد است که عرصه کار را بر تجار ایرانی تنگ کرده است. وی در گفتگو با فراز راهکارهایی را برای برون رفت از وضعیت اقتصادی کنونی کشور ارائه می دهد اما خاطرنشان می کند که ما وظیفه داریم ارتباط خود را با دنیا حفظ کنیم. نظر من این است که ما باید به توافق نهایی در مورد برجام برسیم. من قطعاً فکر می کنم که مسائلی مانند FATF باید زودتر حل شود.

درباره اون هیچ شکی نیست. بحث من این است که با سیاسی شدن این مسائل – مسائلی که باید صرفاً اقتصادی باشد – از ماهیت اصلی خود خارج شده اند وگرنه باید تفاهم در اصطلاح طبیعی وجود داشته باشد. ما تاکید می کنیم که ما خواهان فعالیت هسته ای غیر صلح آمیز نیستیم و آن را نداریم.

ما محدودیت‌ها و نظارت‌های آژانس را بر همین اساس پذیرفتیم – نکته مثبت اصلی برای ما در برجام این بود که مردم متوجه شدند ما چیزی برای پنهان کردن نداریم و در آن بخش پیروز شدیم – اما با این حال، چرا از نظر منافع اقتصادی برجام. برجام آیا ما نتوانستیم به اهداف خود برسیم؟

مشخص بود که یک حرکت سیاسی در راه است. همین روند سیاسی می تواند عملکرد ما را در سایر بخش ها مختل کند.

الان در بحث های هسته ای به ما فشار می آورند. فرض کنید ما در بحث هسته ای به مقامات غربی و آمریکایی ها می گوییم که همه فعالیت های خود را تعلیق می کنیم و نمی خواهیم برنامه هسته ای یمن را پیش ببریم. خورشیدی می رویم آنها به ما قول می دهند که دیگر ما را تحت عنوان حقوق بشر تحریم نکنند؟ نگویید که در منطقه دخالت می کنید و تحریم ها را مجدداً اعمال نکنید.

ما به یک توافق جدید نیاز داریم. تیم آقای بایدن گفتند برجام باید احیا شود، اما باید تکمیل شود. حالا چطور باید تموم بشه؟ آنها گفتند حضور منطقه‌ای ایران و فعالیت موشکی آن کشور نیز باید در توافق برای ازسرگیری برجام در نظر گرفته شود.

در ضمن حرف آقای ترامپ یکی بود فقط ادبیاتش فرق می کرد. ترامپ گفت ما آن را پاره می کنیم و یک توافق جدید می نویسیم، اما تیم بایدن آن را به زبان دیگری بیان کرد. آمریکا کشوری است که از برجام خارج شده است، با وجود اینکه ما به تعهدات خود عمل کرده ایم و به تعهدات خود عمل نکرده ایم. الان هم که به صراحت می گوید برای مشارکت در توافقنامه آماده است، شرایطی را مطرح می کند. منظورم این است که در شرایطی هستیم که تحریم ها وجود دارد. آیا ما نباید راه حل هایی برای حفظ جریان اقتصاد حتی به قیمت تمام شده پیدا کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید