سخنگوی ستاد امربه معروف و ناهی از منکر: قبول دارم که شکایت ما از تبلیغات یک شرکت بستنی به بازدید بیشتر آن کمک کرد، اما…

سخنگوی ستاد امربه معروف و ناهی از منکر: قبول دارم که شکایت ما از تبلیغات یک شرکت بستنی به بازدید بیشتر آن کمک کرد، اما…

روز جدید : حجت الاسلام سید علی خانمحمدی سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در خصوص کلیپ تجاری یک شرکت بستنی توضیحاتی ارائه کرد.

بخشی از مصاحبه را بخوانید:

دیروز خبری از سوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر مبنی بر اعلام جرم علیه این شرکت منتشر شد.[…]به خاطر کلیپ تبلیغاتی این شرکت منتشر شد، اولین بار است که این اتفاق می افتد، چرا ستاد امر به معروف و نهی از منکر وارد این موضوع شد؟

پس از انتشار آگهی بازرگانی بستنی این شرکت با حضور یک زن، تماس های متعدد مردم با ستاد امربه رد شد و از مردم خواستار رسیدگی به این آگهی شدند. این تماس ها از مجاری مختلف با ستاد ادامه داشت و تقاضاهایی برای برخورد قاطع با این شرکت وجود داشت.

در مقابل این درخواست ها چه اقدامی انجام دادید؟

ابتدا از مدیران این شرکت دعوت کردیم به ستاد بیایند. قصد ما تذکر زبانی بود و در جلسه ای که با حضور رئیس شرکت لبنیات برگزار شد، در مورد استفاده ابزاری از زنان و توجه به جنبه های جنسی در تبلیغات تذکر داده شد. در همان جلسه فیلمبرداری شده، مدیر شرکت و مسئول تبلیغات آن با ابراز تاسف از اقدامات انجام شده قول همکاری دادند. رئیس این شرکت لبنی در همان جلسه گفت که سالانه نزدیک به 700 میلیارد تومان برای تبلیغات هزینه می کنند و از آنها خواستیم در تبلیغات خود به زندگی اسلامی و ایرانی و حتی بحث جمعیت توجه کنند.

پس چرا تذکر شفاهی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در نهایت منجر به شکایت شد؟

علیرغم قول مدیر شرکت متوجه شدیم که نه تنها این کلیپ حذف نشده بلکه کلیپ دوم ساخته و منتشر شده است. این اقدام که بی ادبانه تلقی می شد و جای توجیهی نداشت. به همین دلیل رسماً از دادستان درخواست کرده ایم که پرونده تشکیل دهد. وقتی رئیس شرکت قول می‌دهد و عمل نمی‌کند و با جسارت بیشتری به کارش ادامه می‌دهد، باید در مقابل آنها بایستد تا بدانند با هتک حرمت برخورد می‌شود.

شکایت تا کی ادامه خواهد داشت؟

به معاونت حقوقی ستاد امر به معروف و نهی از منکر گفتیم که تمام اقدامات قانونی لازم را انجام دهند و حتی در صورت لزوم نامه ای به رئیس محترم قوه قضاییه بنویسند تا کار را تمام کنند. چنین تبلیغاتی در واقع حقوق زنان را نقض می کند و ظرفیت زنان را در حد استفاده از تبلیغات برای مقاصد تجاری نشان می دهد. اگرچه برخی عمداً برای برندسازی به سراغ آن می روند و سعی می کنند آن را با قیمت بالاتری بفروشند تا برند قابل مشاهده باشد.

شما به موضوع برندینگ و هزینه های بالای یک شرکت برای تبلیغات اشاره کردید، آیا فکر نمی کنید جرم انگاری این ویدیو و شرکت سازنده آن را دوباره به نمایش بگذارد و به اهداف تجاری این شرکت کمک کند؟
می توان گفت بله جلب توجه می کند و عده ای دوباره این کلیپ را می بینند اما اعلام جرم علیه این شرکت هزینه افترا را بالا می برد. الان فضایی در فضای تبلیغاتی ایجاد شده که اگر به شرکتی بگوییم چرا چنین تبلیغی کردی، می گویند فلانی قبل از ما فلان کار را انجام داده است. جرم انگاری این شرکت یک عامل بازدارنده است، همانطور که دادستانی انجام می دهد و اسامی برخی از مجرمان را منتشر می کند تا دیگران بدانند نقض قانون عواقبی دارد.

فرض کنید اعلام شکایت از این شرکت فرآوری شیر با اعلام جریمه به پایان برسد، به نظر شما چنین تصمیماتی می تواند بازدارنده باشد؟
در حوزه جرایم، دادسرا می تواند با توجه به جرم، حکمی در نظر بگیرد که تکرار جرم را برای شرکت سخت و گران تمام کند، به عنوان مثال می توان آنها را به مدت یک سال از تبلیغات منع کرد تا نشوند. تا دوباره چنین رسوایی درست کند.

دیدگاهتان را بنویسید