سردار خرقر معاون سابق نیروی انتظامی: دست پلیسی که با بی حجابی برخورد کرد را هم ببوسید/ گشت ارشاد خدمت زیادی به کشور کرد

سردار خرقر معاون سابق نیروی انتظامی: دست پلیسی که با بی حجابی برخورد کرد را هم ببوسید/ گشت ارشاد خدمت زیادی به کشور کرد

روز جدید سردار کارگر معاون سابق مددکار اجتماعی نیروی انتظامی گفت: به نظر من باید دست پلیسی را که آبروی خود را تضییع کرده و برای ملاقات با افراد باحجاب در خیابان ها آمده است، ببوسید. برخورد با جرم و هنجارشکنی وظیفه پلیس است و اگر پلیس قوی نباشد ناامنی بیشتر می شود.

سردار کارگر گفت: گشت ارشاد خدمات زیادی به کشور کرده است. در پایان دولت آقای خاتمی دستورالعمل عفاف و حجاب به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که 27 نهاد را مسئول دانست. اما از این 27 واحد، 25 واحدی که قرار بود کار مثبت انجام دهند، کاری انجام ندادند، فقط 2 واحد منفی یعنی. پلیس و قوه قضائیه درگیر شدند.

گفتگوی سردار کارگر درباره ساخت «گشت ارشاد» را در زیر می خوانید:

چرا حجاب این روزها شدیدتر شده است؟

آمریکایی ها در سال 1380 گفتند که حجاب در ایران اتفاق می افتد، بعد در سال 1386 گفتند که در سال 1390 حجاب در ایران اتفاق می افتد. ببینید دشمن برای این کار هزینه کرده است و تلاش می کند تضمین کند حجاب صورت خواهد گرفت.

در دوران تصدی شما در معاونت اجتماعی ناجا (فرجای کنونی) انتقاداتی به ارشاد گشت وارد شد. سوال اینجاست که چرا پلیس وارد این مشکل شد؟

به نظرم گشت ارشاد خیلی به کشور خدمت کرده است. در پایان دولت آقای خاتمی دستورالعمل عفاف و حجاب به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید که 27 نهاد را مسئول دانست. اما از این 27 واحد، 25 واحدی که قرار بود کار مثبت انجام دهند، کاری انجام ندادند، فقط 2 واحد منفی یعنی. پلیس و قوه قضائیه درگیر شدند.

در این شرایط نیروی انتظامی جمهوری اسلامی پا به میدان گذاشت و کار خود را انجام داد. بنابراین اگر گشت ارشاد نبود حجاب در ایران خیلی زودتر اتفاق می افتاد. این در حالی است که وقتی گشت هدف گیری کار خود را رها کرد، دیدید که کشف حجاب و بی حجابی در خیابان ها افزایش یافته است.

پس در آن زمان شما مدافع ایجاد گشت ارشاد بودید یا اکنون؟

بله اتفاقا فکر می کنم ایجاد گشت ارشاد درست بود. البته بعدا گفتند باید تعطیل شود. نتیجه چنین تصمیمی را دیدید! برخی در این زمینه بحث می کنند. من خودم مدرس دانشگاه هستم. دکتری و کارشناسی ارشد را در دانشگاه شهید بهشتی خواندم. ما باید هر چیزی را در زمان خودش در نظر بگیریم.

نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در حد وظیفه بود و به وظیفه خود عمل کرد. بنابراین اگر گشت ارشاد نبود حجاب در ایران خیلی زودتر اتفاق می افتاد.

اما امروز برخی معتقدند باید کار فرهنگی انجام شود و نیازی به رهبری نیست.

گشت جهت خدمت بزرگی به جامعه می کند. اگر منظورتان این است که اشتباه نشود، آیا در جاهای دیگر هم اشتباه وجود ندارد؟ معمولاً کسانی که کمتر کار کرده اند زیاد صحبت می کنند. حالا برخی از آنها به شبکه های خارجی بی بی سی و ایران اینترنشنال مراجعه کرده و حرف های خود را تکرار می کنند که باید کار فرهنگی کرد!

در این زمینه نهادهای مثبت عفاف و حجاب کم کاری کرده اند. به آنها می گویم چرا این کارها را انجام نداده اید؟ چرا وزارت علوم در این سال ها کاری نکرد؟ چرا مساجد کاری نکرده اند؟

آنهایی که مخالف گشت ارشاد هستند می گویند چرا پلیس با حجاب ها را دستگیر می کند. و در نهایت بیرون گذاشتن چند تار مو که نیازی به چنین برخوردهای خشونت آمیزی ندارد. شما در مورد آن چه فکر میکنید؟

از شما می پرسم آیا حجاب جرم نیست یا خیر؟ آیا هنجارشکنی جرم است یا خیر؟ آیا فروش مواد مخدر جرم است؟ خوب! حالا شما می گویید پلیس باید علیه آنها کاری کند یا نه؟ خوب! به پلیس راهنمایی و رانندگی هم می تونید بگید فقط فرهنگ سازی کنید و اگر کاری خلاف قانون کرد جریمه اش نکنید!

انگار یکی داره دزدی میکنه و از دیوار مردم بالا میره. بیایید بررسی کنیم دلیل دزدی چیست؟ آیا او دزد است یا نیازمند؟ پلیس می گوید او اکنون دزدی می کند، باید دستگیر شود و به مراجع قضایی تحویل داده شود تا محاکمه شود. در حالی که این گروه و این فردی که باید به دنبال ریشه کنی فقر و رفع مشکلات اقتصادی باشد، شخص دیگری است. وظیفه پلیس دستگیری مجرم است. وظیفه پلیس برخورد با جرم و هنجارشکنی است. حالا مردم، رسانه ها و مردم همه چیز را رها کرده اند و به پلیس گیر کرده اند! به نظر من شما باید بیایید و دست پلیسی را ببوسید که از آبروی خود بلند شد و به خیابان ها رفت و با بی حجاب ها برخورد کرد.

در جریان اجرای طرح گشت زنی در ارشاد، مسئولان همکاری خوبی با پلیس نداشتند. چرا این اتفاق افتاد؟

من در زمان آقای احمدی نژاد مسئولیت داشتم. او خود یکی از مخالفان گشت ارشاد بود. البته من مخالف برخوردهای خشونت آمیز هستم. اما پلیس کجا از خشونت استفاده کرد؟ بیایید آمار افرادی را که ملاقات کرده است، بررسی کنیم و بررسی کنیم که چند نفر را دستگیر کرده است. هر چند بیشتر به مردم هشدار می دادیم که حجاب خود را درست کنند. پلیس اصلا وارد عمل نشد.

ارشاد گشت با چیزهای زشتی مثل کمی ژولیده یا نمایان بودن موهای زن به خود زحمت نمی داد. پلیس با قانون شکنان و تشخیص حجاب برخورد کرد مثلا حجاب خود را اصلاح کنید یا به همسرتان تذکر دهید یا شماره پلاک خودرو را می گرفتیم و با تشخیص حجاب که در خودروی شما دیده می شد تماس می گرفتیم.

عده ای از اجرای طرح گشت ارشاد انتقاد کرده و این سوال را مطرح کرده اند که آیا پلیس نمی تواند با حجاب ها بهتر برخورد کند؟ آیا رفتار پلیس در این زمینه خوب نبود؟

در تمام دنیا اگر چنین اتفاقی بیفتد و هنجارشکنی رخ دهد، بررسی می شود. آیا آنها هرگز به پلیس نیویورک گفتند که شما یک گشت زنی را در نیویورک شروع کردید؟ گفت: چرا این سؤال را می‌کنی؟ گفتند: چرا با زنانی که لباس برهنه می پوشند و به کوچه می روند برخورد می کنید؟ وی گفت: زیرا برهنگی آنها باعث فساد در جامعه و شهر می شود. این آدمی که در این شهر زندگی و کار می کند، این آدم در زندگی اش مشکلاتی ایجاد می کند. آنها باید لباس مناسب بپوشند!

وی کتاب «ولی فقیه» را در دانشگاه ها منتشر کرد که در آن به حوزه دانشجویی در دانشگاه ها و خوابگاه های دانشجویی اشاره شده است. مثلا در انگلستان دانشجو هنگام ورود به دانشگاه چه لباسی بپوشد؟ با اینکه حجاب ندارند. البته ما آن مواردی نداریم که دانشگاه و خوابگاه ما چنین دستوری داشته باشد.

در حال حاضر نیروی پلیس بسیار محدود است. وقتی فردی فحشا می‌کند، پلیس را تحریک می‌کند، حرف‌های زشت می‌زند و وقتی می‌خواهند او را سوار ماشین کنند، پلیس زن را کتک می‌زند و فحش می‌دهد و در این مدت عکس می‌گیرد و می‌گوید: ببینید پلیس با مردم چه می‌کند؟ ! بله ما هم بعضی اتفاقات را قبول نداریم، مثل این مادری که آمد جلوی ماشین پلیس ایستاد. حتی فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت: من این را قبول ندارم.

از 100 کاری که پلیس انجام می دهد، 2 مورد از آنها ممکن است به هم ریخته باشد، اما ما نباید این 2 مورد را نادیده بگیریم. بنابراین اگر اختیارات پلیس سلب شود و پلیس نتواند کاری را که باید انجام دهد، منجر به سلب امنیت در کشور می شود. بنابراین این پلیس باید حمایت شود. آن بچه های پلیس پارسا که شب و روز کار می کنند. من خودم در پلیس بوده ام و تلاش آنها را دیده ام. به نظر من هرکس امروز پلیس را ضعیف کند به کشور خیانت کرده است. پلیس نباید سست شود اگر نیروی پلیس ضعیف شود و امنیت به خطر بیفتد، طبقات مختلف نمی توانند به راحتی در کشور زندگی کنند.

به کشورهای دیگر نگاه کنید و ببینید چگونه با جنایتکاران برخورد می کنند. من خودم در آمریکا بوده‌ام و حتی زمانی که کاروان‌های سیاسی روسای جمهور یا فرمانداران کشورهای دیگر به سازمان ملل می‌روند، این جلسات را دیده‌ام. آنها از برخورد با جنایتکار در برابر نمایندگان سیاسی کشورهای دیگر ابایی ندارند. با این حال، ما در نیروی انتظامی خود چنین چیزی نداریم. آنقدر به پلیس چسبیده اند که پلیس مجبور می شود از وظایف ذاتی خود غفلت کند. وقتی فساد در جامعه زیاد می شود باز می گویند پلیس در جامعه چه می کند؟ بله پلیس باید پذیرای انتقاد باشد و رسانه ها باید از پلیس انتقاد کنند اما کار پلیس نباید متوقف شود.

انصافاً پلیس ما مجاهدی بسم الله است. پلیس بیشتر از نیروهای مسلح کار می کند. اگر در یک مورد ماموریت های پلیس به تعویق بیفتد و امنیت کشور به خطر بیفتد، آن وقت متوجه می شوید که پلیس چقدر اهمیت دارد.

دیدگاهتان را بنویسید