سرداش; سرزمین زیبایی های طبیعت ناب

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با شمال عراق یکی از سرسبزترین و پرباران ترین شهرهای کشور است و از این رو به عنوان قطعه ای از بهشت ​​نام برده شده است.

جنگل های دست نخورده زاگرس و پوشش گیاهی سرسبز و غنی همراه با گردن های بلند و مه آلود چشم هر مسافر و گردشگری را به خود جلب می کند و جلوه های زیبا و ماندگاری را در دل مخاطب ثبت می کند.

هر ساله با نزدیک شدن به فصل بهار و آغاز نوروز، طبیعت زیبای سردشت و جاذبه های گردشگری آن می تواند مقصدی مناسب و خاطره انگیز برای هموطنان باشد.

شهر زیبای سرداش به دلیل داشتن جاذبه های متعدد گردشگری، توریستی و تاریخی به ویژه جلوه های زیبای طبیعت از جمله جنگل ها، دره ها، آبشارها، سدها، چشمه ها و رودخانه ها، پتانسیل تبدیل شدن به مقصد بسیاری از مسافران در تعطیلات نوروزی را دارد. طبیعت را به معنای واقعی کلمه لمس کنید.

این شهر در دامنه کوهی به نام «گرد سور» قرار دارد و بسیاری از نواحی آن کوهستانی و قسمت های زیادی پوشیده از جنگل های انبوه است. این شهرستان از نظر موقعیت جغرافیایی در حدود 60 کیلومتری بانه، 90 کیلومتری پیرانهاش، 105 کیلومتری بوکان و 120 کیلومتری مهاباد قرار دارد.

کردهای سورانی و مکریان این شهر تکلم می کنند و حدود 100 کیلومتر مرز مشترک با شمال عراق دارند. سردشت دارای موقعیت کوهستانی است به این معنی که در پاییز و زمستان هوای بسیار سرد همراه با بارش برف و باران فراوان خواهید داشت.

یکی از جاذبه های دیدنی سردشت آبشار شلمش است. معروف ترین جاذبه سردشت که در اولین روزهای بهار همیشه میزبان هزاران گردشگر از سراسر ایران است.

آبشار شلمش در هفت کیلومتری شهر سردشت در دره‌های عمیق و سرسبز با سه آبشار پشت سر هم قرار دارد که ارتفاعی حدود 200 متر دارند. این آبشار زیبا در سال ۱۳۹۶ در فهرست آثار طبیعی ملی کشو به ثبت رسیده است.

شلمش در واقع یک آبشار نیست، بلکه مجموعه‌ای از سه آبشار مختلف در فاصله‌ای از یکدیگر است که در نزدیکی روستایی به همین نام و دره‌های سرسبز واقع شده‌اند و ترکیب آن‌ها با درختان بلوط اطراف، منظره‌ای رویایی را در ذهن ایجاد می‌کند.

دیدن آبشار اول بسیار آسان است، اما اگر می خواهید آبشارهای دیگر این منطقه را ببینید، باید کمی پیاده روی کنید و از دره پایین بروید. خوشبختانه در این منطقه امکانات رفاهی و خدمات کاملی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، رستوران و فروشگاه در اختیار مسافران قرار می گیرد.

یکی دیگر از مکان هایی که در سفر به سردشت توصیه می شود از آن دیدن کنید، چشمه کانی گراوان است. این جاذبه معروف در 12 کیلومتری شمال شرقی شهر سردشت و در نزدیکی روستای رباط قرار دارد و بیشتر به دلیل آب سردی که از دل این چشمه می جوشد، شهرت دارد.

این چشمه در نزدیکی روستای کانی گویز و در جنوب شرقی حوضه رودخانه زاب قرار دارد و هر ساله مسافران و گردشگران زیادی از سراسر ایران از آن دیدن می کنند. محیط رنگارنگ و آهکی این چشمه احتمالاً اولین چیزی است که توجه شما را به جاذبه جلب می کند.

در واقع ساختار اصلی و طبیعی این چشمه از دور شبیه آبشاری رنگارنگ است که گویی از بالای کوه جاری است. گراوان در زبان کردی به معنی آب سخت و سنگین است و می توان گفت دلیل انتخاب چنین نامی برای این چشمه وجود املاح و مواد معدنی فراوان در آب آن است. آب چشمه معدنی گراوان نیز برای درمان بسیاری از بیماری های پوستی استفاده می شود.

زاب به طول 400 تا 440 کیلومتر یکی از مرتفع‌ترین رودهای آذربایجان غربی است که از ارتفاعات شهرستان پیرانهر سرچشمه می‌گیرد و پس از دریافت انشعاب‌های مختلف وارد عراق و در نهایت به دجله می‌پیوندد.

بی شک بازدید از مناظر شگفت انگیز شکل گرفته در کنار این رودخانه از هر چراغ راهنمایی که از محور پر پیچ و خم منتهی به شهر سردشت می گذرد، خاطره ای بی نظیر خواهد ساخت.

این منطقه زیبا در 13 کیلومتری جنوب سردشت منطقه آلان واقع شده است که در واقع یکی از زیباترین مناطق استان آذربایجان غربی است و میزبان روستاها، آبشارها و جنگل های انبوهی است که بدون شک دیدن آن برای همه دوست است.

بیتوش یکی دیگر از مقاصد گردشگری است که در منطقه مرزی ایران و عراق قرار دارد و در فصل زمستان در آن صیفی جات زیادی برداشت می شود. گلابی وحشی، انار و انجیر نیز از محصولات خاص این روستا است.

یکی دیگر از جاذبه های تاریخی سردشت، حمام تاریخی این شهر است، اثری که از دوره قاجار در این شهر به نمایش گذاشته شده است که نام های دیگری از جمله حمام بیستون نیز از آن یاد شده است. این حمام به دستور سردار سردار عزیزخان مکری سیاستمدار کرد در دوره قاجار ساخته شده و ریشه در فرهنگ غنی و تاریخ کهن سردشت دارد.

در کنار این حمام یا حمام بیستون می توان پارک شهر را دید که در گذشته به «کاروانسرای الیاس آقا» شهرت داشت. جالب است بدانید که این حمام تا چند سال پیش به صورت عمومی مورد استفاده قرار می گرفت.

بازارچه های مرزی فعال در مرز سردشت به دلیل مرزی بودن و همچنین منبع صادرات و واردات کالاهای اساسی، سه بازارچه مرزی کاسم رش، کیله و بیجوه در منطقه آلان فعال است. سردشت منبع صادرات کالاهای خارجی به بازارها و معابر شهرهایی مانند بانه، مهاباد و پیرانشهر و حتی ارومیه است.

بی شک زیبایی سردشت را هرگز نمی توان تنها با متن و رپورتاژ لمس کرد، چرا که در گوشه و کنار طبیعت بکر این شهر نقاط دیدنی طبیعی فراوانی وجود دارد که بدون شک هر مسافر و گردشگری را با زیبایی خود شگفت زده خواهد کرد.

از مسافرانی که این شهر را به عنوان مقصد سفر انتخاب می کنند دعوت می شود از دیگر جاذبه های گردشگری این شهر مانند دره گرجل، گردنه زمزیران، قلعه مالیموس و قلعه رباط به جا مانده از هزاره قبل از میلاد دیدن کنند.

سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت یکی از شهرهای مرزی کشور است و به دلیل حمله شیمیایی در دوران جنگ شهرت جهانی دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید