سردرگمی در مورد حجاب روز جدید

سردرگمی در مورد حجاب روز جدید

الهام روحانی: بیش از چهار دهه است که بحث حجاب در جامعه وجود دارد و طرح‌هایی که در این زمینه ارائه شد بی‌فایده بود یا نتایج معکوس داشت. ستاد امربه معروف و نهی المنکر سال هاست که فعال است اما این ستاد در جلب حجاب زنان موثر نبوده است. گشت ارشاد در قالب پلیس امنیت اخلاقی با وانت های سبز رنگ که در مراکز و میادین مرکزی شهر مستقر شده بود، هیچ گونه آسیبی به حجاب و عفاف جامعه وارد نکرد. گشت ارشاد در پی اعتراضات جامعه، مدرسه و دانشگاه در پی مرگ مهسا امینی که توسط ماموران وانت گشت ارشاد دستگیر و در بیمارستان کساری جان باخت، منحل شد. اما پس از خاموش شدن اعتراضات، اصولگرایان نیز بیکار ننشستند و با ارائه طرح هایی برای مقابله با حیا، سردرگمی خود را در نحوه برخورد با حیا یا حیا نشان دادند. آخرین اقدام در این راستا، تدوین لایحه ای از سوی قوه قضائیه و ارسال آن به دولت و مجلس است. این لایحه با واکنش منفی برخی حقوقدانان و برخی روحانیون نیز مواجه شد. نكته جالب اينكه علماي بزرگ اگرچه رعايت حجاب را از واجبات شرعي مي دانند، اما ظاهراً بر وجوب آن سكوت كرده اند. نکته قابل توجه دیگر این است که سخنگوی شورای انقلاب فرهنگی گفت: تعداد زنان محجبه از شهریور سال گذشته دو برابر شده است. حال این سوال مطرح می شود که حجاب باید از نظر قانونی جرم انگاری شود یا روند اجتماعی آن با رویکرد فرهنگی و اجتماعی دنبال شود؟

رئیس قوه قضائیه درباره نحوه برخورد با بی حجابی صحبت می کند

محسنی اجایی; رئیس قوه قضائیه دیروز در جلسه شورای عالی قضایی به موضوع برخی ناهنجاری های اجتماعی و دغدغه مردم متدین و دلسوز در این زمینه اشاره کرد و گفت: امروز بسیاری از مردم متدین و شهید پرور جان خود را از دست دادند. انقلاب و نظام در مقايسه با برخي ناهنجاري هاي اجتماعي از جمله مقوله عفاف و حجاب دغدغه ها و انتظاراتي دارند. آنها نظرات و نگرانی های خود را در مورد مقوله ناهنجاری های اجتماعی ارائه می کنند. البته در این میان نباید وحدت جامعه به هم خورد و فضای دوقطبی شکل نگیرد. زیرا دشمنان ناظر سوء استفاده هستند. در اصل این مقوله تردیدی وجود ندارد که ناهنجاری های اجتماعی را باید با منطق، گفت و گو، استدلال و استفاده از راهکارهای ادبی و فرهنگی و در مواقع لزوم با قدرت اجبار برخورد کرد. برای درمان ناهنجاری‌های اجتماعی، باید راه‌ها و روش‌هایی را اتخاذ کنیم که مستمر و در عین حال رایگان یا حداقل کم هزینه باشند.

معاون حقوقی رئیس جمهور:
دستگاه قضایی به موضوع حجاب برخورد قانونی و قضایی دارد

محمد دهقان معاون حقوقی رئیس جمهور در گفت و گو با خبرنگار ایلنا گفت: نظر دولت این است که موضوع حجاب نباید ابزاری برای تعمیق تفرقه و اختلاف در کشور شود، بلکه باید زمینه ساز وحدت ملی شود. در همین راستا قوه قضائیه لایحه ای را تهیه کرد که به عنوان لایحه قضایی به دولت رسید و دولت سعی کرد از تغییرات اساسی که ساختار لایحه قضایی را مختل کند، پرهیز کند، چون یک لایحه قضایی بود، سعی کردیم حداقل ها را انجام دهیم. تغییر در ایجاد آن هم لایحه قضایی و هم لایحه دولت در اختیار نمایندگان محترم شورای اسلامی است. موضوع عفاف و حجاب ابعاد مختلفی دارد. پرداختن به موضوع حجاب نیازمند نگاه کل نگر است. نظر همه کارشناسان و دست اندرکاران این بود که نگرش به موضوع حجاب و عفاف باید فرهنگی باشد، اما اولین قدم در این زمینه را دستگاه قضایی که رویکردی پزشکی قانونی و قضایی به این معضل دارد، انجام داد. عده ای هستند که مروج جرم (افشای حجاب) هستند. این رفتار جرم است و این موضوع قبلاً در لایحه ای که دولت برای رسیدگی به این تخلفات در نظر گرفته است درج شده است. ضمناً این تخلف قبلاً برای مروج حجاب وجود داشته و تازگی ندارد و در لوایح پیشنهادی این مجازات تضعیف نشده است. به عنوان مثال، چهره هایی که توسط مردم شناخته شده و مورد توجه مردم قرار می گیرند یا کسانی که از روی عمد و آگاهانه این کار را انجام می دهند، قطعاً محاکمه خواهند شد. یک گروه کوچک افرادی هستند که با بیگانگان و سرویس های اطلاعاتی بیگانه در ارتباط هستند و مزدور دشمنان هستند. عمل این گروه نیز جرم است چرا که در لایحه جدید ابعاد آن مشخص شده و مجازات مربوطه در نظر گرفته شده است. اما نوع دیگر رودررویی با حجاب، رودرروی با بی احتیاطی است. مثلاً زن به دلایلی بی اعتنایی می کند یا تحت تأثیر برخی عملیات تبلیغاتی و رسانه ای و فریب ضد انقلاب و دشمنان نظام قرار می گیرد در حالی که با نظام جمهوری اسلامی و ارزش های دینی دشمنی ندارد. این افراد بخشی از جامعه ما هستند که بنا به دلایلی نظر متفاوتی دارند و برخی از مقررات و قوانین کشور را رعایت نمی کنند. در اغلب موارد یا مورد غفلت و یا فریب قرار می گیرند و فاقد دانش کافی هستند و با راهنمایی و آگاهی و حتی گاهی هشدار می توان رفتار آنها را اصلاح کرد. البته اینکه در چند مرحله به این افراد تذکر داده می شود درست نیست. در لایحه قوه قضائیه و دولت چنین سوالی نداریم. در این موارد تذکر داده می شود، اگر فرد بپذیرد و رفتار خود را تغییر دهد، مشکل تمام شده است. اما اگر به اخطار توجه نکند جریمه می شود و در صورت ادامه رفتار و اصرار بر آن رفتار فرد جرم محسوب می شود. نمایندگان مجلس قدرت دارند و می توانند تعیین تکلیف کنند. در حال حاضر شورای انقلاب فرهنگی متنی درباره حجاب تهیه کرده که رویکرد و نگاه فرهنگی دارد. بنابراین، مسائل تخصصی نباید به بحثی تبدیل شود. دختران و زنان این سرزمین، چه با حجاب کامل و چه آنان که مورد غفلت قرار گرفته اند، همه اعضای این جامعه اسلامی ایرانی هستند. مشکل ما با مبلغان حجاب، قانون شکنان و کسانی است که با خارجی ها تماس می گیرند و سازمان یافته کار می کنند.

سردار کوثری: مجلس برای حجاب اقدام «انقلابی» انجام دهد

اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس گفت: باید مراقب باشیم که اندلسی نشویم و نسبت به اظهار نظر سلبریتی ها حساس نباشیم و با تصویب قانون جامع هر چه زودتر از حرکت پیاده نظام دشمن در عرصه های فرهنگی و رسانه ای جلوگیری کنیم. آرایش سیاسی، رسانه ای و فرهنگی دشمن نشان از برنامه ریزی حساب شده علیه انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی دارد. همانطور که در فتنه سال گذشته دیدیم چگونه همه عوامل رسانه ای، سیاسی و فرهنگی را وارد میدان کردند و کشور را نزدیک به چهار ماه به دردسر انداختند. به کنار، امروز هم شاهد اجرای نقشه دشمنان در خیابان ها و کوچه های شهرمان با کشف حجاب و پوشش نامناسب برخی عناصر فریب خورده هستیم، پس باید مراقب بود که اندلسی نشویم و نسبت به آن حساس باشیم. نظرات سلبریتی ها و در اسرع وقت با تصویب قانون جامع باید از تحرک پیاده نظام دشمن در عرصه های فرهنگی و رسانه ای جلوگیری کنیم. همچنین با اصلاح عناصر پیشنهادی لایحه عفاف و حجاب، امت حزب الله و خانواده شهدا را تشویق کنیم. لایحه ای که قبل از رسیدن به مجلس ناکارآمدی و عدم توانایی بازدارندگی خود را نشان داده است و انتظار می رود قوه قضائیه و دولت در تدوین و اصلاح مفاد این لایحه دقت بیشتری داشته باشند، در غیر این صورت مجلس انقلابی خود را در این زمینه انجام خواهد داد. .

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
«کشف حجاب» پس از ناآرامی های سال گذشته دو برابر شد

عبدالحسین خسرو پناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می گوید: بی حجابی از اغتشاشات سال گذشته روند صعودی به خود گرفته است. اما پس از آن تا ماه رمضان روند صعودی کاهش یافت و مدتی متوقف شد. اکنون آمار نشان می دهد که حتی در دانشگاه های تهران، شهید بهشتی و سایر دانشگاه ها این روند به 3-4 درصد کاهش یافته است. این نشان می دهد که اغتشاشات سال گذشته در برخی از این آمارها تأثیر داشته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی معتقد است که موضوع عفاف و حجاب در جامعه یک مقوله فرهنگی و اجتماعی است; اگرچه دشمنان با برنامه ریزی ها و برنامه ریزی ها و حتی برخی اقدامات امنیتی سعی دارند جامعه ایران را به سمت بدحجابی سوق دهند، اما کسانی که قانون این کشور را در ایران رعایت نمی کنند عمدتاً مشکل شناختی و فرهنگی دارند. یعنی ایمانشان به حجاب ضعیف شده است. باندهایی در فضای مجازی وجود دارند که سعی می کنند جامعه را به سمت حیا سوق دهند. در جامعه نفوذ فضای مجازی زیاد است. اگرچه نظام خانواده بر جامعه حاکم است. بی حجابی در اعتراضات سال گذشته تهران از 6 درصد به 12 درصد افزایش یافت. اما در شهرها کمتر بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاست هایی را ابلاغ کرد اما برنامه های ناظر 1، ناظر 2 و ناظر 3 بر اساس مصوبات ستاد عفاف و حجاب وزارت کشور بود. مهم ترین دغدغه شورای عالی انقلاب فرهنگی این است که موضوع حجاب با کار فرهنگی پیگیری شود. سلیقه ها در طول زمان تغییر می کند. برخی از افراد جامعه رفتار نادرستی دارند که باید منعکس کننده هر دو رفتار باشد. یکی اینکه اراذل و اوباشی هستند که شروع به بدرفتاری و آزار و اذیت زنان می کنند و امنیت زنان را به خطر می اندازند و حتی گاهی روسری و مقنعه را از سر زنان می کشند و به آنها توهین می کنند. از طرفی ممکن است برخی به نام امر به معروف و نهی از مکره تند عمل کنند که هر دو اشتباه است. در اسلام امر به معروف و نهی از منکر می کنیم، اما در این صورت نباید منکر را با منکر انجام داد، بلکه با امر به معروف باید به معروف و نهی از منکر پرداخت. زمانی شخصی که از کفر نهی می‌کند و فاسق و آزرده می‌شود، فسق خود را نشان می‌دهد. حجاب قانون کشور است. باید با فرهنگ سازی و گفتمان سازی قانون را ترویج کنیم. جریمه برای متخلفان صحیح است. اما مشکل جریمه تنها راه حل یک آسیب اجتماعی نیست.

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس:
در لایحه حجاب گفتند جریمه می کنیم، مصادره و حبس می کنیم

جلال رشیدی کوچی نماینده مجلس با اشاره به انتقاد علم الهادی از لایحه حجاب می گوید: خب اگر قرار است آقای علم الهادی انتقاد کند باید با دولت صحبت کند نه مجلس. طبق روالی که آقای علم الهادی در پیش گرفتند، پیشنهاد من این است که آقای رئیسی این لایحه را از مجلس پس بگیرد و نظرات آقای علم الهادی را اجرایی کند و سپس به مجلس ارائه کند. نماینده مرودشت درباره لایحه فرهنگ عفاف و حجاب که به مجلس تقدیم شده است به رویداد۲۴ می گوید: در این باره دو نکته را متذکر می شوم. اول مناصب امام جمعه مشهد آقای علم املهادی. چند وقت پیش گفته بود که نمایندگان مردم این لایحه را تصویب نکنند چون این لایحه بدی است و به جلوگیری از حجاب کمک می کند. اما باید به آنها بگویم که این یک لایحه است نه یک طرح! که می خواهند توپ را در زمین ما پرتاب کنند. یکی از اعضای کمیسیون و شوراهای امور داخلی کشور می گوید: نکته دوم، پس از مطالعه لایحه و برداشتی که به دست آوردم، باید بگویم که همچنان تاکید بر موارد منفی است. یعنی جریمه می کنیم، می گیریم، حبس می کنیم، با هرکسی که این کار و آن را کرده است، چنین و چنان می کنیم و… بنابراین من در این 15 مقاله چیزی تحت عنوان تشویق و ترغیب ندیدم. تا زمانی که قرار است قانونگذاری یک جانبه باشد و دیدگاه مردم را نبینیم، قوانین به قوانینی تبدیل نمی شوند که مردم از آن پیروی کنند. برخی از رفتارهایی که مردم از خود نشان می دهند اعتراض است تا نتیجه فرهنگ جامعه. مثل مقوله حجاب. در مورد طرح حفاظتی و فیلترینگ هم همین نظر را داشتم. وقتی مشکلات معیشتی مردم تا حدود زیادی حل شود، این چالش های اجتماعی هم تا حد معقولی حل می شود. آنچه مردم را وادار به اطاعت از قانون می کند زور نیست. اگر دولت نسبت به تصمیمات و امور کشور اعتماد ایجاد کند، دلبستگی مردم به کشور بیشتر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید