سرماخوردگی و فواید فراوان آن برای بدن انسان

سرماخوردگی و فواید فراوان آن برای بدن انسان

وقتی از فصل سرما صحبت می کنیم، بیشتر ما احساس سرما، آنفولانزا و خشکی پوست را به یاد می آوریم، اما حقیقت این است که پاییز و زمستان با هوای سردشان برای سلامتی بدن ما نیز بسیار مفید هستند.

وقتی از فصل سرد و هوای سرد صحبت می کنیم، بیشتر ما احساس سرما، سرماخوردگی و آنفولانزا و خشکی پوست را به یاد می آوریم. اما حقیقت این است که پاییز و زمستان جدای از زیبایی طبیعی، با هوای سردشان کمک زیادی به سلامت بدن ما می کنند. در ادامه در مورد فواید هوای سرد صحبت خواهیم کرد. در ادامه در مورد فواید هوای سرد صحبت خواهیم کرد.

مغز را تقویت می کند

آب و هوای سرد به ما کمک می‌کند واضح‌تر فکر کنیم. طبق تحقیقات، افراد در دماهای سردتر عملکرد بهتری دارند. علاوه بر این، تحقیقات دیگر نشان می دهد که افراد در تابستان، در مقایسه با زمستان، کمتر قادر به مقابله با مشکلات شناختی خود هستند، زیرا در تابستان برای فعالیت های ذهنی، گلوکز بیشتری مصرف می کنیم. بنابراین یک پیاده روی کوتاه در یک روز زمستانی می تواند به شما کمک کند مغز خود را تمرین دهید.

به سوزاندن کالری کمک می کند

بدن در هوای سرد بیشتر فعال است تا دمای داخلی خود را حفظ کند. وقتی هوا سرد است، بدن ما مقدار قابل توجهی انرژی برای گرم کردن و مرطوب کردن هوایی که تنفس می کنیم استفاده می کند.

چربی قهوه ای بدن را حجیم می کند

بیشتر چربی بدن انسان سفید رنگ است، اما چربی قهوه ای بدن که نشان دهنده سلول های چربی حاوی میتوکندری است، انرژی را می سوزاند و در بدن گرما تولید می کند. در گذشته تصور می شد که فقط نوزادان چربی قهوه ای دارند، اما تحقیقات نشان می دهد که بزرگسالان نیز مقداری چربی قهوه ای دارند و آنهایی که شاخص توده بدنی پایینی دارند چربی قهوه ای بیشتری دارند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی مردان در معرض دمای سردتر قرار می گیرند، میزان چربی قهوه ای در بدن آنها افزایش می یابد و متابولیسم بدن نیز افزایش می یابد.

آلرژی را بهبود می بخشد

اگر به مواد حساسیت زا در فضای باز مانند گرده آلرژی دارید، باید بدانید که میزان گرده در هوای سرد و برفی تقریباً صفر است. اما اگر به آلرژن‌هایی که در داخل خانه هستند حساس هستید، متأسفانه آلرژی‌های ناشی از قارچ‌ها و کنه‌ها در زمستان بدتر می‌شوند، به خصوص اگر زمان بیشتری را در داخل خانه بگذرانید.

التهاب را کاهش می دهد

همه ما می دانیم که می توانیم از کیسه یخ برای کاهش التهاب و درد بعد از آسیب استفاده کنیم. ممکن است متوجه شده باشید که مفاصل شما در طول زمستان کمتر متورم می شوند. دلیل این امر این است که هوای سرد به عنوان یک کیسه یخ طبیعی عمل می کند و التهاب را در بدن کاهش می دهد.

خطر ابتلا به بیماری ها را کاهش می دهد

درست است که در هوای سرد بیشتر احتمال دارد به سرماخوردگی و آنفولانزا مبتلا شوید، اما در فصل سرما از بسیاری از بیماری ها و ویروس ها که در هوای گرم بیشتر دیده می شود در امان هستید. دلیل این امر این است که پشه ها در زمستان به خواب زمستانی می روند، بنابراین بیماری های ناشی از پشه مانند زیکا، مالاریا، تب دنگی و ویروس نیل غربی در طول زمستان کاهش می یابد.

بهتر بخواب

زمانی که سعی می کنیم بخوابیم، دمای مرکزی بدن ما به طور طبیعی کاهش می یابد. این فرآیند در گرمای تابستان می تواند تا 2 ساعت طول بکشد، در حالی که در زمستان بسیار سریعتر اتفاق می افتد. همچنین، با کوتاه‌تر شدن روزها در زمستان، صبح‌ها تاریک‌تر می‌شوند، بنابراین می‌توانید بدون اینکه نور صبح آزارتان دهد، به‌طور طبیعی بخوابید.

به مبارزه با عفونت ها کمک می کند

درست است که در زمستان بیشتر سرما می خوریم، اما در واقع آمادگی بیشتری برای فعال کردن سیستم ایمنی و مبارزه موثرتر با عفونت ها داریم. تحقیقات نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن انسان در مواجهه با سرما می تواند فعال شود و این توانایی فرد را برای مبارزه با عفونت ها افزایش می دهد.

پوست را جوان و شاداب می کند

هوای نسبتا سرد می تواند برای سلامت پوست مفید باشد زیرا رگ های خونی پوست را منقبض می کند. در نتیجه جریان خون کاهش می یابد و احتمال قرمزی و التهاب رگ ها کاهش می یابد. همچنین، پوست در فصل زمستان چربی کمتری تولید می‌کند، بنابراین احتمال دارد کمتر دچار ترک‌خوردگی شوید.

عملکرد قلب را بهبود می بخشد

اگر در زمستان در فضای باز ورزش می کنید، هوای سرد می تواند برای قلب شما مفید باشد. هوای سرد ورزش را به یک فعالیت سرگرم کننده و چالش برانگیز تبدیل می کند و قلب مجبور است خون غنی از اکسیژن بیشتری را پمپ کند تا فشار وارده بر بدن را جبران کند و مطمئن شود بدن به اندازه کافی گرم می ماند. خطر هیپوترمی را از بین ببرید. علاوه بر این، ورزش در فصل زمستان باعث تقویت عضلات قلب می شود.

دیدگاهتان را بنویسید