سرود تیم ملی ایران در جام جهانی در هاله ای از بلاتکلیفی است

معتمدی با بیان اینکه هیچکس در این مورد با او صحبتی نکرده است و از اخبار منتشر شده متوجه شده که به عنوان خواننده رسمی تیم ملی انتخاب شده است. تمام فعالیت های حرفه ای ام را هم تعطیل کردم. فقط چون کاری ندارم. البته من نمی دانم خواننده رسمی تیم ملی یعنی چه؟ تاکنون عضویت رسمی و قراردادی هیچ سازمانی نداشته ام. اما حدس من این است که قطعه ای که چند ماه پیش و قبل از اغتشاشات توسط یکی از دوستان آهنگسازم ساخته شد، از میان قطعات دیگر تولید شده برای همراهی تیم ملی انتخاب شده است.

معتمدی در پایان افزود: در این سال هایی که جوانی ام را وقف هنر و موسیقی کردم، فراز و نشیب ها و فراز و نشیب های مختلفی را دیدم، اما اعتراف می کنم که خواندن برای تیم ملی کشورم جرم است. این مرحله جدیدی در تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران است که تا امروز قفل شده بود. موسیقی چه کار بدی.”

در روزهای بعد خبر آغاز ضبط سرود رسمی تیم ملی منتشر شد. البته چند روز پیش برخی رسانه ها خبر دادند که آهنگی به خوانندگی رضا یزدانی و آهنگسازی بابک زرین که با سرمایه گذاری بخش خصوصی ضبط شده به مرحله انتشار رسیده است. نام این آهنگ «ایران صدای نفسمه» است و برای تیم ملی خوانده شده است اما این موسیقی به سفارش وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال نبوده است.

در جام جهانی قبلی آهنگ یازده ستاره با صدای سالار عقیلی برای همراهی تیم ملی پخش شد که انتقادات زیادی را به همراه داشت. تحویل باشکوه و موسیقی از راه دور این سرود با حال و هوای جام جهانی باعث شد تا «یازده ستاره» در میان توده مردم و هواداران تیم ملی راه نیافتد.

حالا در فاصله کمتر از 3 هفته به شروع جام جهانی فوتبال، به نظر می رسد یا تیم ملی سرود نخواهد داشت یا اگر داشته باشد، سرود خوبی نخواهد بود. علاوه بر این، یک سوال اساسی دیگر وجود دارد که آیا بعد از استعفای محمد معتمدی، خواننده دیگری در چنین شرایطی مسئولیت و خواندن سرود تیم ملی را می پذیرد یا خیر؟

در چند هفته اخیر جو جامعه به حدی رسیده که به گفته ارسلان مطهری، مهاجم استقلال، «فوتبال دیگر اولویت مردم نیست» و به گفته آدام معتمدی، او حتی نمی تواند حرف بزند. من آواز می خوانم در چنین شرایطی برعهده گرفتن مسئولیت خواندن سرود ملی برای هر خواننده ای کار سختی تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید