سفرهای دیپلماتیک برای احیای برجام؛ از تهران تا بروکسل

سفرهای دیپلماتیک برای احیای برجام؛  از تهران تا بروکسل

روز جدید : تحولات پیرامون احیای برجام ادامه دارد و به نظر می رسد با وجود همه مشکلات و موانع، دیپلماسی همچنان کارساز است و از تهران تا بروکسل و دیگر پایتخت های برجام، تلاش ها برای احیای برجام ادامه دارد. اما بسیاری از تحلیلگران و ناظران خارجی معتقدند با توجه به شرایط و اظهارات دو کشور به ویژه ایران و آمریکا، امیدی به احیای برجام و از سرگیری مذاکرات وجود ندارد. مذاکرات وین از سوی دو طرف دیده می شود اما آنچه در میدان عمل مشاهده می شود این است که غربی ها در میدان عمل و عمل تمایلی به بازگشت به مذاکرات برای دستیابی به توافق ندارند. این را می توان در اقدامات و رویکردهای غرب به ویژه آمریکا در قبال ایران مشاهده کرد. از یک سو از ضرورت احیای برجام و بازگشت به مذاکرات می گویند اما در عمل با تصویب قطعنامه ای ضد ایرانی در شورای حکام فضایی متشنج و تحریک آمیز را فراهم می کنند. آنها به دنبال توافق هستند، اما در یک طرح جدید پتروشیمی، ایران را تحریم می کنند. این نشان می دهد که غربی ها و در راس آنها آمریکا سیاستی جهانی در قبال ایران و برجام دارند و به هیچ یک از گفته های خود مبنی بر احیای برجام پایبند نیستند. ایران نیز در این میان بیکار ننشسته و به جای اینکه منتظر بازگشت غربی ها به مذاکرات باشد، با انعقاد قراردادهای بلندمدت با این کشورها در زمینه های مختلف و پیوستن به سازمان همکاری شانگهای، روابط با روسیه و چین را تقویت کرده است. اقدام ایران در این زمینه. در این راستا به نظر می رسد طرفین برجام باید یک بار برای همیشه نظر قاطع خود را در مورد احیاء یا دور زدن برجام اعلام کنند تا سایر کشورها نیز مواضع خاص خود را در قبال شرایط و ضوابط بیان کنند. قطعا همه طرف ها از احیای برجام منتفع خواهند شد و به نفع همه است که برجام احیا شود. اما در این راه همه کشورها به ویژه خارجی یعنی آمریکا باید به تعهدات خود عمل کنند و نه تنها برای خود بلکه برای همه کشورها به دنبال منافع برجام باشند. سفر اخیر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه به تهران و دیدار با رئیس جمهور و وزیر امور خارجه کشورمان و همچنین سفر دیشب جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجه به تهران برای دیدار با مقامات کشورمان را می توان از جمله اقداماتی دانست که احیای برجام حول محور برجام اتفاق خواهد افتاد.

قطار مذاکرات هسته ای به نقطه پایانی خود رسیده است

وزیر امور خارجه کشورمان در نشست خبری با همتای روس خود ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک مذاکرات برای رفع تحریم ها و احیای برجام از سر گرفته شود: این برنامه ها در دستور کار وزارت امور خارجه قرار دارد و امیدواریم که ما می توانیم در آینده نزدیک به نقطه نهایی توافق خواهیم رسید و در همین راستا آقای لاوروف بر موضع سیاسی ایران در مذاکرات و دستیابی روسیه به نقطه نهایی توافق تاکید کرد.احیای برجام، حسین امیر -عبدالهیان گفت: قطار مذاکرات هسته ای برای رفع تحریم ها به نقاط سخت و پایانی خود رسیده است و در این زمینه گاهی لازم است توقفی چند روزه در یک ایستگاه خاص در نظر گرفته شود. وقفه از طرف مقابل برداشته شد و گاهی باید به این نتیجه برسیم که باید چند روزی در مذاکرات وقفه ایجاد شود. رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به تلاش های انجام شده از جمله نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین برای ادامه مذاکرات گفت: در این زمینه طی چند روز گذشته با آقای بورل گفت وگو و رایزنی هایی داشته ام. وزیر امور خارجه کشور به ما گفت: امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم قطار مذاکرات را که در مسیر درست قرار دارد، به قطار برگردانیم. همانطور که قبلاً گفتم، ایران برای دستیابی به یک توافق خوب و پایدار جدی است. «ما در مسیر دیپلماسی که مسیر درستی است ادامه می‌دهیم و در این زمینه مجدداً از آمریکا می‌خواهیم که در رسیدن به نهایی واقع‌بین باشد. مرحله مذاکرات

برای احیای بردجام باید کاری کرد

وزیر امور خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه ایران و روسیه در شرایط تحریم های یکجانبه آمریکا علیه دو کشور تلاش می کنند روابط خود را گسترش دهند، گفت: با وجود همه موانع و تحریم ها، تجارت بین دو کشور دو کشور در سال گذشته 80 درصد رشد کردند و به حدود 4 میلیارد دلار رسیدند و اکنون این روند مثبت است و تلاش می کنیم این روند مثبت را ادامه دهیم. سرگئی لاوروف به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: آمریکا با خروج از برجام و قطعنامه 2231 یک بار دیگر قوانین بین المللی را زیر پا گذاشت. مصوب شورای امنیت سازمان ملل برجام باید بدون کاهش و اضافه احیا شود و در این راستا تحریم های غیرقانونی ناقض برجام علیه ایران لغو شود و امیدواریم واشنگتن در این مسیر انتخاب معقولی داشته باشد. لاوروف گفت: ما از احیای کامل برجام بدون هیچ کاستی حمایت می کنیم.

سفر به تهران

در پی صدور قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام و پاسخ قاطع ایران، به نظر می رسد طرف های برجام به بن بست رسیده اند و در مواضع خود برای رسیدن به توافق ایستاده اند و باید منتظر مسیرهای امیدوارکننده برای بازگشت به مذاکرات باشند. اتحادیه اروپا به تهران سفر خواهد کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین از سفر جوزف بورل، نماینده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا به تهران برای دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان و برخی دیگر از مقامات این کشور خبر داد. جمهوری اسلامی ایران. به گفته حاتب زاده، در این سفر که بخشی از رایزنی های جاری ایران و اتحادیه اروپا است، روابط دوجانبه، برخی مسائل منطقه ای و بین المللی و همچنین آخرین وضعیت مذاکرات تحریم ها مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در همین راستا، جوزف بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی، سفر روز گذشته خود به تهران را تایید کرد و در توئیتی نوشت: به عنوان هماهنگ کننده برجام برای دیدار با امیر عبداللهیان و سایر مقامات ذیربط به تهران سفر خواهم کرد. دیپلماسی تنها راه بازگشت به اجرای توافق و معکوس کردن تنش های فعلی است. این در شرایطی است که درباره احیای مجدد شورای امنیت سازمان ملل در سایر نقاط جهان رخ می دهد و در همین راستا، معاون رئیس جمهور اتحادیه اروپا در امور خارجی، مورا عکسی از یک شام کاری با حضور جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا و جوزپ بورل، در توییتر منتشر کرد. راب مالی.ایالات متحده در بروکسل درباره ایران گزارش داد. انریکه مورا در توییتر خود نوشت: بحث گسترده ای در مورد نتایج و چشم انداز منطقه ای در خاورمیانه وجود داشت. مالی بر تعهد قاطع ایالات متحده برای بازگشت به توافق تاکید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید