سفر به مرکز گنجینه های فرهنگی؛ از چشمه آب گرم ایوب پیغمبر تا ماسوله در خراسان شمالی


ساعت: 14:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814921

استان خراسان شمالی علاوه بر اینکه به تنوع آب و هوایی و طبیعت شهرت دارد، از وجود اقوام تات، کرد، ترک، ترکمن و بلوچ نیز بهره می برد.هنرهای او این کره خاکی را آفرید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرتارک، خراسان شمالی به دلیل قومیت های مختلف به عنوان گنجینه فرهنگ ها شناخته می شود، آخرین آمار سرشماری نشان می دهد که جمعیت آن حدود 60 هزار نفر یعنی کمتر از یک میلیون نفر است.

خراسان شمالی پانزدهمین استان ایران است و از شمال به 281 کیلومتر با ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان همسایه است. مرکز استان خراسان شمالی شهر زیبای بوینور است.

در آستانه عید نوروز سال 1401 به منظور معرفی مناطق گردشگری خراسان شمالی، هر یک از شهرها و مناطق دیدنی آنها روزانه تقدیم شما می شود:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی عصرترک، بجنورد به مرکز بجنورد، شمال ترکمنستان، از شرق به شیروان، از غرب به مانه و سملگان و از جنوب به اسفراین و جاجرم محدود می شود.

دشت بوینور با چشمه‌ها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و کوه‌های مرتفعی که به صورت نگینی اطراف آن را احاطه کرده است، یکی از زیستگاه‌های مناسب شمال غرب خراسان است.

در دره های حاصلخیز کوه های آلاداغ در جنوب بجنورد از گریوان تا اسدلی و حصار کلاته نقیه نشانه هایی از سکونتگاه های محلی و آریایی در هزاره اول پیش از میلاد یافت شد.

وجود تپه‌های باستانی (سریوان)، (تاتاری)، (بادرانلو) و تپه‌های (بلبل) و (حصار گرمخانه) در حاشیه رودخانه اترک، متعلق به هزاره اول پیش از میلاد، پیشینه تاریخی تمدن بجنورد را به ارمغان می‌آورد. سه هزار سال پیش و مطالعات اولیه انجام شده است، سنگ نگاره (قطعه) زندگی و تمدن را در این مناطق حداقل پنج هزار سال پیش نشان می دهد.


آینه خانه مفخم (موزه ملی اسناد و نسخ خطی) به شماره ثبت ملی: 1167

عمارت معروف به آینه خانه مفخم یکی از بناهای برجسته دوره قاجاریه است که در انتهای شمالی خیابان شریعتی بجنورد واقع شده است. عمارت آینه خانه در دوره قاجاریه به همراه آثار دیگر از جمله عمارت مفهم، کلاه فرنگی، حوض خانه و ایوان در باغ بزرگی قرار گرفته و مجموعه حکومتی سردار مفهم را تشکیل می دهد. این بنا در حدود سال 1300 هجری قمری همزمان با ناصرالدین شاه به دستور یارمحمدخان شادلو معروف به سردار مفهم بوینورد و به عنوان فضای اداری و قضایی برای جلسات رسمی سردار با سیاستمداران و تشریفات قاجار ساخته شد. رایزنی های نظامی و سیاسی و اجتماعی با سران قوم شادلو و دیگران انجام شد.


969545f9 24d2 4953 a6ea 5cd381fadad3 خبر خاکستری


املاک مفهم (موزه باستان شناسی و مردم شناسی) به شماره ثبت ملی: 952

عمارت مفهم بزرگترین و شاخص ترین اثر تاریخی قاجاریه در استان خراسان شمالی است که همزمان با آیینه خانه در اوایل قرن چهاردهم هجری قمری به دستور سردار مفهم به عنوان محل سکونت وی ساخته شد. و خانواده اش این ساختمان مجلل در دو طبقه ساخته شده و دارای دو سالن بزرگ و 34 اتاق است. نمای اصلی ساختمان از سمت جنوب است. بنای عمارت مفهم پس از مرمت و مرمت به موزه بزرگ باستان شناسی و مردم شناسی استان تبدیل شده است.


2843b726 20f7 46b6 b624 34d2ce0fac77 خبر خاکستری


خانه تاریخی جاجرمی (صنایع دستی استان) به شماره ثبت ملی: 1151

خانه جاجرمی واقع در خیابان طالقانی، شرق کوچه جاجرمی در بوینورد، یکی از بناهای اواخر دوره قاجاریه است که بر اساس کتیبه ای از هجری قمری استاد گلمرضا بنا یزدی در سال ۱۳۲۵ ساخته شده است. این بنای کوچک و زیبا با پلانی مربع و حدود 600 متر مربع نمونه با ارزشی از معماری سنتی حیاط مرکزی است.درهای چوبی و تمامی پنجره ها و نورگیرها مشرف به حیاط است. ورودی حسینیه با ایوانی منتهی به مهتاب در طبقه بالا با دو ردیف پله در زوایای شمال شرقی-جنوب غربی به حیاط مرکزی متصل می شود. بالای دیوار ایوان شرقی زردآلوی تزیینی با کتیبه نستعلیک وجود دارد که در آن گزیده ای از تصنیف بیت معروف مختشم کاشانی در رثای شهدای کربلا (باز هم چه شورشی) گچ بری شده است. . این مکان امروزه به خانه صنایع دستی استان تبدیل شده و انواع صنایع دستی استان را تولید و عرضه می کند.


14085493 23aa 489c b6e2 dbc55ae417af خبر خاکستری


مزار شهدا به شماره ثبت ملی: 9241

مقبره شهدا در 32 متری خیابان شهدا یکی از آثار ارزشمند معماری اوایل دوره پهلوی در بوینور است که پیش از این در مرکز باغ ساخته شده است. این بنا مدفن چند تن از افسران ارتش است که به دستور رضاشاه در سرکوب شورش لهک خان (که پرچم قیام منطقه را در سال 1304 برافراشته بود) کشته شدند و اجسادشان در آنجا به خاک سپرده شد.


c477e268 cc51 4a35 8dce 06e7014937d0 خبر خاکستری


منطقه نمونه گردشگری بش کارداش

بش کارداش در 4 کیلومتری جنوب غربی بوینور قرار دارد، در گذشته پارکی معروف بوده و امروزه به آن منطقه نمونه گردشگری ملی می گویند و تفرجگاهی بی نظیر در 5 کیلومتری جنوب بوینورد و در کنار جاده بوینور به اسفراین است. .

یادبود سردار مفهم حاکم بوینورد و استرآباد در اواخر دوره قاجار آرامگاهی باشکوه به شماره ثبت ملی «4757» مشرف به چشمه معروف بش کارداش در این پارک زیبا است که در بیشتر موارد و به ویژه در روزهای پایانی هفته و گردشگران


d6cfb4c3 03dd 42ed b381 afbffbb5ba6b خبر خاکستری


نمونه ای از منطقه گردشگری بابا امان

پارک ملی بابا امان بجنورد که اکنون منطقه نمونه ملی گردشگری نامیده می شود، از دیرباز تفرجگاهی زیبا در مجاورت جاده سنتو (بزرگراه آسیایی) در حدود 10 کیلومتری شرق بجنورد بوده و در سال های اخیر با مدیریت شهرداری رونق زیادی داشته است. بوینورد توسعه چشمگیری یافته است.

چشمه پر آب بابا امان و معبد مذهبی امامزاده سید اسماعیل (ع)، متل و چندین رستوران و واحد خدماتی در دل طبیعت و درختان سرسبز، جذابیت بی نظیری به این آب و هوای مطبوع بخشیده است.


9c64b295 d036 414f 9f78 5c7a98b86190 خبر خاکستری


منطقه و مقصد نمونه گردشگری اسفیدان

دهکده گردشگری اسفیدان در 45 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد. این روستا بافت مسکونی جالبی دارد و خانه های آن به صورت پلکانی در دامنه کوه ساخته شده است، از این رو اسفیدان به «ماسوله خراسان شمالی» نیز معروف است. از دیدنی های روستا می توان به آبشار حناره، آبشار برگ، خزانه حناره، بقعه شیخ محمدرضا ربانی معروف به حاج آهوند، بقعه امامزاده محمد بن بکر بن موسی بن جعفر (ع) به شماره ثبت ملی 592 اشاره کرد.

صنایع دستی این روستا فرش دستباف، صنایع چوبی، سفالگری، قالی بافی و شب‌بافی چادر است. ورزش های محلی رایج شامل دریچه گاز، کمربند، چمن، زه و کرال پشت است.

غذاهای سنتی اسفیدان مانند ماسک فتیر، آش پلو، کرمه، کاچی، آش کلیه طرفداران زیادی دارد.

موسیقی محلی از جمله قشمه و دوتار. مراسم محلی مانند مراسم روز اول نوروز که در نزدیکی امامزاده نذری می گیرد و مراسم روز سیزده بدر که به آبشار حنوار می رود از ویژگی های اسفیدان به شمار می رود.

سوغات اسفیدان کشمش، بادام و گردو است که در سال های اخیر کمپ گردشگری در جوار روستا توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری احداث شده است.


dae6cfc6 a1cc 4b60 907d 9a9c8a5fac0d خبر خاکستری


نمونه ای از منطقه گردشگری ایوب

روستای ایوب در 77 کیلومتری شمال غربی بوینورد از توابع روستای گیفان بخش گرمهن از توابع شهرستان بوینور است. زبان دهقانان بابا است. در مجاورت غرب و جنوب غربی روستای ایوب تپه هایی وجود دارد که بر فراز آنها محوطه ای باز قرار دارد که به «هیئت ایوب» معروف است.

از جاذبه های این منطقه گردشگری می توان به بقعه امامزاده ایوب و چشمه ها و چشمه های آب معدنی آن و همچنین چندین چشمه آب معدنی دیگر (حاج رحیم رضوان، محمد کریم (حاج ابراهیم توکلی) و…) و در کنار آن اشاره کرد. نمایی از باغ ها و طبیعت زیبای روستای ایوب، طبیعت زیبا و آرامگاه امامزاده عسگری، روستای گیفان، دره باغ وحش آسیایی و غیره.

در افق دور شمالی “کوه های معروف می سی سی پی” قرار دارد. روستای ایوب در 15 کیلومتری جنوب مرز با ترکمنستان قرار دارد.

چشمه آب گرم ایوب در تاریخ ۴ مرداد ۱۳۶۷ با شماره «۴۵» و قدمت آن به دوره کرتاسه در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید. چشمه اصلی ایوب حدود 6 اینچ در ثانیه و دمای آن حدود 40 درجه سانتیگراد است.

همه این جاذبه ها علاوه بر برخی امکانات و خدمات اجتماعی برای گردشگران و عبادت کنندگان معبد مذهبی آن زمان، منجر به تصویب و تشکیل «منطقه نمونه گردشگری ایوب» در سال 1385 شد.


6a90d596 f33c 4865 9b02 18fe2c07f674 خبر خاکستری


آبشار حمید (حمد)

روستای سرسبز زیبای حمید در جنوب شرقی شهرستان بوینور قرار دارد. ساکنان این روستا کرمانی (کرد) هستند. در انتهای یک دره صخره ای طولانی در قسمت جنوبی روستا، آبشاری مرتفع در میان کوه ها قرار دارد که زیبایی و مسیر نسبتا طولانی آن دره بین روستا و آبشار به یکی از جاذبه های گردشگری مهم در نزدیکی روستای بوینور تبدیل شده است. .


23316884 716c 461f bb19 d425d7204142 خبر خاکستری


منطقه گردشگری بادرانلو

گردنه بادرانلو عنوان ارتفاعات سرسبز شرق بجنورد است که از دیرباز تابلوی شناخته شده ای در مسیر و در کنار جاده سنتو (بزرگراه آسیایی) برای مسافران شمال بوده است.

با توجه به توجه گردشگران به این منطقه به عنوان یک مقصد گردشگری با مناظر و مواهب طبیعی، این منطقه نقش بسزایی در جذب علاقمندان به گردشگری استان داشته است.

روستای بادرانلو در میان باغ های سرسبز و به ویژه در دل تاکستان های معروف آن قرار دارد و روستاهای زیبای دیگری مانند نرگسلوی علیا و سفلی و دهگاه (و چشمه خور خوری) نیز در این محور قرار دارند.



17a514e7 14e8 4f4f a1fd 2445ad255b75 خبر خاکستری


منطقه نمونه گردشگری فیروزه ای

روستای فیروزه در جنوب شرقی بجنورد قرار دارد. طبیعت زیبا و باغ های سرسبز آن در قسمت جنوبی دشت بجنورد جذابیت و پتانسیل قابل توجهی را به وجود آورده است که در سال های اخیر به عنوان «منطقه نمونه گردشگری» انتخاب شده است.

این منطقه همواره مورد توجه اهالی بجنورد، گردشگران استان به ویژه در فصول بهار و تابستان می باشد.

در سال های اخیر اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بخشداری عملیات احداث اماکن گردشگری در این روستا را آغاز کرده است و پیش بینی می شود با توسعه این خدمات در آینده نزدیک به یکی از مناطق پرطرفدار گردشگری منطقه تبدیل شود. در آینده نزدیک و شاندیز.


d856d5ab 0cca 49df abc6 bbf1564fca80 خبر خاکستری


دهکده توریستی منان

در 18 کیلومتری شهر بوینورد و در حاشیه جاده بوینورد – اسفراین دره و روستای زیبای منان قرار دارد. این دره به دلیل دسترسی آسان و لذت بردن از درختان انبوه، رودخانه ها و چشمه های آب آشامیدنی همواره پذیرای مسافران و گردشگران بوده است. چشمه معروف مهنان که در انتهای دره دریان روستای منان قرار دارد، با وجود چنارهای قدیمی و بقایای آسیاب قدیمی در اطراف آن، یکی از پرآب ترین چشمه های منطقه است که به یک جاذبه گردشگری قابل توجه تبدیل شده است.


24f863dc 9e13 43ba a97e 0b83992c6a1e خبر خاکستری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید