سفیر آذربایجان: اجازه نمی‌دهیم اسرائیل از خاک ما به ایران حمله کند/ ما کشور شیعه هستیم اما بسیار سکولار هستیم

سفیر آذربایجان: اجازه نمی‌دهیم اسرائیل از خاک ما به ایران حمله کند/ ما کشور شیعه هستیم اما بسیار سکولار هستیم

سفیر آذربایجان در آمریکا: مانور ایران در مرزهای ما در 30 سال گذشته بی سابقه بوده است.

سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا گفت: باکو علیرغم تقویت روابط با اسرائیل، اجازه نخواهد داد اسرائیل از خاک خود به ایران حمله کند.

به گزارش عصر ایران، «هزار ابراهیم» در گفت و گو با روزنامه اسرائیلی هاآرتص این موضوع را مطرح کرد.
کانال تلگرام عصر ایران

اسرائیل و آذربایجان 30 سال پیش روابط دیپلماتیک برقرار کردند. اسرائیل یک سال بعد در باکو سفارت افتتاح کرد، اما در تمام این سال ها آذربایجان در اسرائیل سفارت نداشت تا اینکه یک ماه پیش پارلمان آذربایجان با افتتاح سفارت در تل آویو موافقت کرد.

یایر لاپید، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، این تصمیم را “تاریخی” توصیف کرد و گفت: آذربایجان اولین کشور شیعه در جهان است که گشایش سفارت خود را در اسرائیل اعلام کرد.

سفیر آذربایجان نیز در این خصوص گفت: ما اکثریت شیعه داریم اما به شدت سکولار هستیم و هیچکس واقعاً به جهت گیری مذهبی مردم اهمیت نمی دهد.

هزار ابراهیم در خصوص انتقاد برخی کشورها به ویژه ایران و ارمنستان از روابط باکو و تل آویو گفت: ما انتقاداتی را درباره روابط خود با اسرائیل می شنویم، نمی توانیم این موضوع را کتمان کنیم، این یک واقعیت است.

«هزار ابراهیم» سفیر آذربایجان در آمریکا در گفت و گو با روزنامه اسرائیلی «آرتص»

سفیر آذربایجان در آمریکا: اجازه نمی‌دهیم اسرائیل از خاک ما به ایران حمله کند/ ما کشور شیعه هستیم اما بسیار سکولار هستیم
و افزود: یکی از پایه های سیاست ما این است که به روی همه باز هستیم. ما به همه تاکید کردیم که تصمیمات ما مستقل است و روابط راهبردی خود را با اسرائیل ادامه و گسترش خواهیم داد.

سفیر آذربایجان با رد گزارش ها مبنی بر احتمال استفاده اسرائیل از خاک جمهوری آذربایجان برای حمله به ایران گفت: از خاک جمهوری آذربایجان به این شکل استفاده نمی شود. اصلا. به نظر می رسد عده ای هستند که می خواهند روابط آذربایجان با دوستانش را از بین ببرند.

مرز مشترک ایران و جمهوری آذربایجان به حدود 1000 کیلومتر می رسد.

در ماه‌های اخیر، ایران تمرین‌های نظامی در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان انجام داده است. رسانه ها بارها از نگرانی مقامات تهران از حضور و فعالیت ضد ایرانی اسرائیل در خاک جمهوری آذربایجان خبر داده اند.

سفیر همچنین در این خصوص گفت: اخیراً اقدامات و مواضع و فعالیت هایی از سوی ایران صورت گرفته است. من معتقدم که این اقدامات به حسن همجواری بین دو کشور کمک نمی کند. در 30 سال گذشته چنین رزمایش نظامی در مرزهای ما برگزار نشده است.

سفیر آذربایجان ادامه داد: روابط و همکاری های راهبردی ما با اسرائیل ارتباطی با سایر کشورها از جمله ایران ندارد. ما به بهبود روابط خود با اسرائیل بدون گره زدن آنها به موقعیت سایر کشورها ادامه خواهیم داد. هیچ کس قدرت وتو یا نفوذی در روابط ما با اسرائیل ندارد. این رابطه استراتژیک و عمیق است و همچنان گسترش خواهد یافت.

وی همچنین درباره تصمیم آذربایجان برای افتتاح سفارت در تل آویو در آستانه تشکیل کابینه راست افراطی در اسرائیل گفت: روابط اسرائیل و آذربایجان تحت تاثیر تغییر کابینه ها و دولت ها قرار نمی گیرد. این یک رابطه دولت با دولت است. ما شاهد تغییرات زیادی در اسرائیل بوده ایم، اما این به هیچ وجه بر روابط ما تأثیری نداشته است.

سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به باکو و دیدار با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان – آرشیو

سفیر آذربایجان در آمریکا: اجازه نمی‌دهیم اسرائیل از خاک ما به ایران حمله کند/ ما کشور شیعه هستیم اما بسیار سکولار هستیم

بر اساس گزارش سال 2021 مرکز تحقیقات صلح در استکهلم سوئد، 69 درصد از واردات تسلیحات آذربایجان از سال 2016 تا 2021، تسلیحات اسرائیلی بوده است. علاوه بر این، 40 درصد از واردات نفت اسرائیل از جمهوری آذربایجان است.
دو ماه پیش وزیر دفاع اسرائیل (بنی گانتز) به آذربایجان سفر کرد.

سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا درباره روابط امنیتی و نظامی باکو و تل آویو نیز گفت: هیچ دلیلی برای جلوگیری از گسترش روابط امنیتی با اسرائیل وجود ندارد. واردات تسلیحات برای اهداف دفاعی است.
در جنگ اخیر آذربایجان و ارمنستان بر سر قره باغ، ارتش آذربایجان از پهپادهای اسرائیلی استفاده کرد.

هزار ابراهیم ادامه داد: تقویت روابط اسرائیل و آذربایجان به این معنا نیست که باکو در رای گیری در سازمان ملل و سایر سازمان های بین المللی در کنار اسرائیل قرار بگیرد.

وی افزود: ما به معاملات پشت درهای بسته اعتقادی نداریم. اسرائیل موقعیت ما را می‌داند و ما هم موقعیت آنها را می‌دانیم. به عنوان دوستان با هم مشاوره می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید