سلامت مردان در ریل بحران / رنج پنهان مردان در پشت نقاب قدرت


ساعت: 10:30
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810375

اکثر مردان به حفظ سلامت جسم و روح خود اهمیت چندانی نمی دهند و معتقدند اگر نقش اجتماعی حیاتی و پویا داشته باشند در سلامت کامل خواهند بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، همه ساله هفته اول اسفند ماه به عنوان روز ملی سلامت مردان ثبت می شود و به منظور حساس سازی جامعه، آموزش و فرهنگ سازی، حداکثر مداخلات تشخیصی و درمانی برای انجام اقدامات لازم برای پیشگیری از خطرات سلامتی آنان انجام می شود.

حفظ سلامت مردان علاوه بر حفظ نیروی مولد مهم در جامعه، کیفیت زندگی خانواده ها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد. با توجه به مسئولیت‌های فراوان مردان در قبال خود و خانواده‌شان، متخصصان بهداشت و پزشکان آنها را تشویق می‌کنند که در تمام مراحل و سنین، اما تنها پس از 55 سالگی، به‌ویژه در پیشگیری، تشخیص سریع و کنترل بیماری‌های مزمن، تلاش کنند تا سالم بمانند. . از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

برای آشنایی بیشتر با سلامت مردان و اهمیت آن با فاروق وفایی، رئیس اداره سلامت روان و امور اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت و گو کرده ایم که در ادامه می آید.

0d1bea41 7c42 42d8 8ff3 39e7d2fff2c5 خبر خاکستری


تهدیدی برای سلامت مردان

رئیس گروه سلامت روان اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه سلامت روان یکی از سه مولفه اصلی تعریف سازمان جهانی بهداشت از سلامت است، گفت: سلامت به معنای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی است.

وی گفت: متأسفانه اکثر مردان توجه چندانی به حفظ سلامت جسم و روح خود ندارند. آنها معتقدند که اگر نقش اجتماعی حیاتی و پویا داشته باشند در سلامت کامل خواهند بود.»

وی گفت: مردان کمتر از زنان به پزشک مراجعه می کنند و به دلیل بیماری های سخت به پزشک مراجعه می کنند.

fffce755 4b73 4323 b4af 84b2321cc5c5 خبر خاکستری


مردان رنج خود را پنهان می کنند

وی گفت: مردان حتی اگر نخواهند به خدمات روانی و روانپزشکی نیاز مبرم دارند.

بر اساس تحقیقات، هیچ کس به طور کامل در برابر چالش های روانی مصون نیست، اما بیماری روانی بر همه افراد (زنان و زنان) تاثیر می گذارد، اما در این بین، استفاده از تکنیک های مدیریت سلامت روان باید به بهبود کیفیت زندگی کمک کند.

9b530356 1844 469b b888 53262a0ea125 خبر خاکستری


پذیرش کمتر اختلالات روانی در مردان نسبت به زنان

رئیس گروه سلامت روان اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: استقبال از اختلالات روانپزشکی در مردان کمتر از زنان است که این موضوع ریشه در فرهنگ جامعه ما ایران دارد.

وفایی درک اختلالات روانی در مردان را کمتر از زنان عنوان کرد و گفت: این موضوع ریشه در فرهنگ جامعه ما دارد که مردان را از بدو تولد قوی و پشتیبان می خواند و اجازه نمی دهد مردان رنج ها و ناکامی های خود را بیان کنند. “

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه حرف هایی که از کودکی آموخته شد که مردها گریه نکنند و غم ها را در دل نگه دارند. فرهنگی که از دوران کودکی توسط جامعه و خانواده به ما القا شده است یکی از معضلات اجتماعی و نظام سلامت است. مشکلات امروزی «به این دلیل است که این تصور غلط باعث شده است که خود را برتر و قوی بدانند، سلامتی خود را نادیده بگیرند و بعداً به پزشک مراجعه کنند.


ورزش و تغذیه سالم در حفظ و ارتقای سلامت مردان موثر است

رئیس گروه سلامت روان اجتماعی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به ارتباط موثر ورزش، رژیم غذایی و سلامت روان مردان گفت: بهبود تغذیه سالم، پیاده روی و صرف یک ساعت ورزش یکی از راه های موثر است. برای ارتقای سلامت جسمی و روانی این پوست است.

وفایی اولویت دادن به روابط اجتماعی و دوستانه مردان را راه دیگری برای بهبود سلامت روان مردان دانست و گفت: وقت گذرانی با دوستان می تواند تأثیر یک تجربه استرس زا و منفی را کاهش دهد.

وی با اشاره به اینکه کیفیت اجتماعی ارتباطات احتمال بروز مشکلات روانی مانند مدیریت استرس، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد، افزود: افکار منفی به تدریج مردان را از لذت و نگاه مثبت به زندگی دور می کند، بنابراین سعی کنید تفکر را بیاموزید. مثبت.» و به جای مشکلات به فرصت ها نگاه کنید.


راهکارهایی برای بهبود سلامت مردان

a6f19b1b af67 40a9 8518 a319aef29de0 خبر خاکستری

وی گفت: کمک به همسایه، شرکت در امور خیریه و خیریه نقش مهمی در حفظ سلامت مردان دارد. سلامت روان خود را با کمک های نوع دوستانه و عضویت در سازمان های مردم نهاد تضمین کنید.»


و خدایی که فراتر از تصور ماست

رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه ایمان به نیروی برتر از خود (خالق جهان) آسایش و آرامش زیادی را برای مردم فراهم می کند، افزود: در دنیای پرمشروض امروزی تکیه بر چنین نیرویی است. ارزش‌ها و دارایی‌های بالای نیروی معنوی به زندگی معنای دیگری می‌بخشد و با اندیشیدن به این خدای بی‌نظیر و قدرت مطلق، برخی از مشکلات خود به خود از بین می‌روند.

وفایی که در حال یادداشت برداری از رویدادهای روزانه خود است، می گوید: «ما می توانیم احساسات، رویدادها و اتفاقات روزانه خود را یادداشت کنیم و احساسات خود را روی مسائل روی کاغذ بیاوریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر احساس غم و اندوه و اضطراب غیرقابل کنترلی دارید که در خانواده، اجتماع و عملکرد روزمره شما اختلال ایجاد می کند، حتما با یک مشاور، روانشناس یا روانپزشک مشورت کنید.

بنابراین داده ها نشان می دهد که باید به سلامت جسمی و روحی مردان توجه بیشتری شود و فرهنگ “مردان باید سنگ بنای مبارزه باشند” را در نظر گرفت و این امر مستلزم اهمیت خانواده و جامعه در این امر است. مبارزه مقوله آشفته سلامت مردان را فراموش نکنید.

مشکلات روانی می تواند تاثیرات مخربی بر هر فردی، صرف نظر از سن، جنسیت، نژاد و پیشینه اجتماعی داشته باشد، اما چتر سلامت روانی کودکان و زنان همواره تحت الشعاع قرار گرفته و اغلب توسط مردان این حوزه نادیده گرفته شده است.

به خصوص در زمینه بیماری عروق کرونر، مردان بیش از سایر اعضای خانواده زمان بیشتری را دور از خانه می گذرانند و در معرض خطر یک لقمه نان هستند، به طوری که طبق آمار، بیماری عروق کرونر قلب و مرگ و میر در میان مردان بیشتر از زنان است. نیاز به توجه و مراقبت بیشتر است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید