50 درصد سهم مردان در ناباروری/تغذیه، سبک زندگی و تحرک؛ سه عامل موثر برای سلامت باروری مردان


ساعت: 16:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۷
کد خبر: 1904432

بر متخصص زیست شناسی، تولید مثل و جنین شناسی تاکید دارد.

یک کارشناس زیست شناسی، تولیدمثل و جنین شناسی گفت: با شنیدن واژه ناباروری افکار به سمت زنان سرازیر می شود، اما باید بگوییم که سهم مردان از ناباروری حدود 40 تا 50 درصد است و سهم برابری دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ لیلا دهدهی کارشناس زیست شناسی، تولیدمثل و جنین شناسی در گفتگو با جهانبین نیوز؛ وی درباره بی اعتمادی مردان گفت: وقتی کلمه ناباروری شنیده می شود ذهن به سمت زنان می رود اما باید بگوییم که سهم مردان در ناباروری حدود 40 تا 50 درصد است و سهم برابری دارند.


وی با تاکید بر اینکه سلامت مردان نقش مهمی در باروری و سلامت جنین در آینده دارد، تصریح کرد: باید در نظر داشت که کیفیت و کمیت اسپرم معیار سنجش باروری در مردان است.


دهدهی تصریح کرد: عوامل زیادی می توانند بر روی اسپرم تاثیر بگذارند از جمله دمای بالا، آلاینده ها، سموم و آفت کش ها، مواد شیمیایی و صنعتی، تغییر سبک زندگی از جمله رژیم غذایی ناسالم و کم تحرکی، مصرف سیگار و الکل، مصرف برخی داروها، اختلالات هورمونی. و کروموزومی، آسیب به تولید اسپرم و مجاری هدایت کننده و افزایش سن از جمله این موارد است.


این متخصص زیست شناسی، تولیدمثل و جنین شناسی افزود: در دوران کودکی ابتلا به بیماری هایی مانند نزول بیضه ها و باقی ماندن بیضه ها در ناحیه شکم به دلیل تب بالا در ناحیه شکم می تواند در آینده برای فرد مشکل ایجاد کند و بنابراین باید این مشکل شناسایی و شناسایی شود. تا حد امکان درمان شود.


وی یادآور شد: معمولا برای تشخیص ناباروری مردان، پزشک متخصص سابقه پزشکی بیمار را بررسی می کند و ابتدا درخواست آزمایش اسپرم می دهد که به صورت تخصصی در مراکز درمان ناباروری انجام می شود.


دهدهی افزود: بر اساس نتایج آزمایش آنالیز اسپرم گاهی نیاز به انجام آزمایش پیگیری است که شامل آزمایشات هورمونی و ژنتیکی و حتی بررسی سلامت DNA اسپرم می شود.


این متخصص زیست شناسی، تولیدمثل و جنین شناسی گفت: اگر کاهش تعداد و کمیت اسپرم به دلیل مشکلات محیطی، سبک زندگی و اختلالات هورمونی باشد، پزشک برای درمان از دارو استفاده می کند و در مراحل بعدی به کمک کمکی روی می آورد. روش های درمانی مانند IUI و IVF.


وی تاکید کرد: در مواردی که اختلالات کروموزومی و ژنتیکی وجود دارد، انجام آزمایشات تخصصی تری ضروری است و بر اساس آن، پزشک باید با روش های درمانی تخصصی تری اقدام به درمان کند.


این متخصص زیست شناسی، تولیدمثل و جنین شناسی یادآور شد: تغییر سبک زندگی، استفاده از غذای سالم، ورزش و… می تواند تاثیر زیادی بر سلامت باروری مردان داشته باشد و در افزایش شانس بچه دار شدن آنها موثر باشد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید