سناتور آمریکایی از لغو تحریم ها علیه سپاه می ترسد

سناتور آمریکایی خطاب به بایدن گفت: رئیس جمهور باید توافق با ایران را کنار بگذارد.

پیش از این رسانه‌های آمریکایی از پیشنهاد دولت بایدن برای لغو تحریم‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه توطئه‌های ضد ایرانی جمهوری‌خواه به نقل از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا خبر داده بودند که گفته بود: «دولت بایدن در حال احیای توافق هسته‌ای 2015 است. تصمیم‌گیری‌ها دشوار است».

در گزارشی درباره آنچه در آخرین پیشنهاد بایدن آمده است، حزب راستگرای واشنگتن فری بیکن استدلال می کند که این پیشنهاد می تواند تحریم ها علیه حداقل 80000 عضو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را لغو کند.

رسانه‌های آمریکایی به نقل از مقامات کنگره نوشتند: «این پیشنهاد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی خارج می‌کند و ورود آن‌ها به آمریکا را آسان‌تر می‌کند».

فری بیکن واشنگتن ادامه داد: با این حال نیروهای قدس سپاه برای جبران خروج سپاه از لیست در لیست باقی خواهند ماند. به گفته مقامات آمریکایی (در این پیشنهاد)، تحریم‌ها علیه 80 تا 180 هزار نفر از اعضای سپاه برداشته می‌شود، اما حدود 20 هزار نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی باقی خواهند ماند.

اظهارات و برنامه های ضد ایرانی در حالی مطرح می شود که اکثر سیاستمداران و مقامات در سراسر جهان از جمله سیاستمداران آمریکایی معتقدند نظریه دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا مبنی بر خروج از برجام و دستیابی به توافقی قوی تر با ایران از طریق تحریم ها و سیاست های سختگیرانه برای فشار حداکثری است. اشتباه و ناموفق

از سوی دیگر، این مخالفت ها و ادعاها در حالی مطرح شد که ییل لمپرت، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاورمیانه، در نشستی در جامعه یهودیان آمریکا گفت: من درک می کنم که ممکن است برخی نگرانی های جدی در مورد بازگشت به رضایت داشته باشند. بله، من به این نگرانی ها احترام می گذارم. من متوجه نقدها هستم اما منتقدان ما جایگزینی برای برجام ندارند.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها که از پنجم آذرماه سال گذشته آغاز شد، در 20 اسفند 1393 به پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی وارد مرحله نفس گیری شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند.

اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات زودتر به پایان برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق در ایران سندی است که تحریم ها تا حد امکان برداشته می شود و منطقه نیز از اجرای آن منتفع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید