سناتور دموکرات به دولت آمریکا توصیه می کند که تحریم سپاه را لغو کند و با ایران به توافق برسد

سناتور دموکرات به دولت آمریکا توصیه می کند که تحریم سپاه را لغو کند و با ایران به توافق برسد

روز جدید سناتور دموکرات کریس مورفی به دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا توصیه کرده است که با ایران برای لغو تحریم ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به توافق برسد.

به گزارش MNSBC، سناتور دموکرات کریس مورفی در مصاحبه با این شبکه گفت: اگر با ایران به توافق نرسیم، با تهدید بزرگی روبرو هستیم.

وی افزود: ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته ای قرار دارد و تنها چند هفته تا دستیابی به مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای فاصله دارد. این وضعیت همچنین منجر به مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد شد و کشورهای دیگری مانند عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته ای خواهند بود که برای دولت آمریکا فاجعه خواهد بود.

مورفی با ابراز امیدواری از اینکه دولت آمریکا با ایران به توافق برسد، افزود: امیدوارم اجازه ندهند ملاحظات سیاست داخلی آمریکا در توافق با ایران دخالت کند. اگر توافق خوبی با ایران وجود داشته باشد که ایران را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز دارد، پس دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا باید این توافق را امضا کند و به ما اجازه دهد آن را به اعضای کنگره منتقل کنیم.

او گفت: “اما من نگران این هستم که دولت بیشتر درگیر واقعیت های سیاست آمریکا باشد.”

سناتور دموکرات ایالت کنتیکت در پاسخ به این سوال که آیا شما (کنگره) موافق خروج سپاه از لیست تحریم ها برای رسیدن به توافق هستید؟ وی گفت: بله، تاثیر واقعی قرار دادن آنها در فهرست تحریم های گروه های تروریستی خارجی ناچیز است. در واقع ما ده ها تحریم دیگر علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی داریم که باقی خواهد ماند، بنابراین به نظر من اگر این موضوع (تحریم سپاه پاسداران) مانعی برای توافق باشد، باید حل شود. زیرا هیچ مدرکی مبنی بر تأثیر تحریم ها بر حمایت آنها از گروه های تروریستی در منطقه از زمان اعمال تحریم ها وجود ندارد، به ویژه اینکه تحریم های متعدد دیگری هم علیه ایران و هم علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وجود دارد.

به گفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه دیروز، در پاسخ به سوال قوه مجریه، آیا سپاه پاسداران یک «سازمان تروریستی» باقی خواهد ماند؟ وی گفت: نمی خواهم به جزئیات مذاکرات اشاره کنم.

هشتمین دور مذاکرات لغو تحریم ها که از پنجم آذرماه سال گذشته آغاز شد، در 20 اسفند 1393 به پیشنهاد نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور خارجی وارد مرحله نفس گیری شد و مذاکره کنندگان برای رایزنی های سیاسی به پایتخت های خود بازگشتند. اکثر کشورهای درگیر در مذاکرات می خواهند مذاکرات زودتر به پایان برسد، اما توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده در مورد چند موضوع کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران می گوید اگر طرف آمریکایی واقع بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق در ایران سندی است که تحریم ها تا حد امکان برداشته می شود و منطقه نیز از اجرای آن منتفع می شود.

دیدگاهتان را بنویسید