«سنج و دمام» مرثیه سنتی باستانی محرم در گچساران+عکس و فیلم


ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۱/۰۵
کد خبر: 1887280

امروز در دیار بام نفت ایران برای جمع آوری عزاداران و تابوت های زنانه بعد از ذکر و تسبیح و عبادت و قبل از تابوت مراسم سنج و دمام انجام می شود که ریشه در گذشته دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح زاگرس؛ عزاداری در ماه محرم تنها مراسمی است که نه قدیمی می شود و نه تکرار می شود و هر سال بر شدت آن در بین مشتاقان حسینی افزوده می شود، محرم که حلقه مهمی برای همه شیعیان جهان است و همه آنها یک چیز دارند. رایج در این ماه که بیان ارادت است.و محبت به صورت تشییع جنازه آقا اباعبدالله الحسین (ع) است.


آیین سنجش و سوزاندن در عزاداری محرم

گرچه عزاداری در همه جای ایران، یعنی در همه جای کشور ما، رنگ و بوی خاصی دارد، مردم بسته به آداب و رسوم و ویژگی های قومی خود عزاداری ویژه ای برگزار می کنند. اما یکی از بی نظیرترین عزاداری های مناطق جنوبی ایران، عزاداری گچسارانی است.

سنت های عزاداری در گچساران متنوع و متنوع است، مراسم عزاداری ایام محرم در بام نفت ایران با شیوه های مختلف دسته بندی برای غذاها و نذری های مختلف متفاوت است و یکی از جالب ترین این مراسم ها سنت « سنج و دمامزنی» در این شهرستان. در گچساران مراسمی قدیمی است که در آن از سازهای دمام، سنج، اشکون، غمبر و بوق استفاده می شود.


7676dda6 2743 4f62 adf5 d2eb74769303 خبر خاکستری


مهمترین نشانه محرم و عزاداری

سنجه و دمام دو سازي است كه همگان آن را از مهم ترين نمادهاي محرم و عزاداري در اين شهر مي دانند، دو سازي كه شايد در چند دهه اخير وارد دسته هاي عزاداري مردم اين ديار شده باشد اما حالا از ماه محرم شروع شد و عزاداری در هیئت ها آغاز شد.

در این آیین برای جمع آوری عزاداران و تابوت زنان، پس از ذکر و تسبیح و عبادت و قبل از زدن سینه، مراسم سنج و ضمام از قدیم الایام انجام می شده است، بنابراین هنگام نواختن سنج و ضمام حس عجیبی به وجود می آید. در روحیه شنونده ایجاد می شود و معمولاً هر گروه سین زنی دارای چندین دمام است که در مجالس عزاداری استفاده می شود.


تاریخچه مانومتر و دماسنج درگچساران

سنج و دمام زنی مراسمی سنتی است که در ایام ماه محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین علیه السلام از گذشته تا به امروز با لباس سنج زنی گچسارانی برگزار می شود. برای گچساران به نوعی این آیین قدیمی برای این شهر کشف شده است و همه ساله در ماه محرم شاهد برگزاری این نوع مراسم در این شهر هستیم.

در مراسم دمام زنی عده ای دمام می نوازند و عده ای با سنج و بوق زنان را همراهی می کنند. دمام زنی از گذشته تا کنون علاوه بر ایام محرم برای اطلاع رسانی ماه های محرم و صفر و همچنین دعوت به حرم ها و مجالس عزاداری اباعبدالله(ع) از زمان های دور رواج داشته است. گذشته، به ویژه در مناطق جنوب غربی و جنوب شرقی ایران.


ca12c5e1 2bef 4fdd b8a6 7c681ee162fe خبر خاکستری


شور و شوق در عاشقان تارولا

در بسیاری از گروه های مس گچسارانی، نواختن سنج و دمام در ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان ابا ابا الحسین (ع) حکایت از دردها و غم های فراوان دارد، شیردهی و عزاداری در حال تدارک است.

سنج، طبل و شیپور سه ساز تشکیل دهنده این هارمونی هستند و به گفته بسیاری از صاحب نظران این رشته، صدای طبل، صدای سم اسب; صدای سنج، صدای برخورد شمشیرها و صدای بوق، صدای شیپور جنگی را برای مخاطبان تداعی می کند، تعداد زنان گچساران متفاوت است، گاهی از 7 نفر شروع می شود و به دو برابر و حتی بیشتر می رسد و می توان گفت تعداد زنان دمام به قدرت و ثروت حسینیه و زنان دمام بستگی دارد.


4b6fde76 6a88 493d 9bfb 689da955f364 خبر خاکستری


همراهی عزاداران با نوای ریتمیک سنج و دمام

در این آیین یک نفر به عنوان «اشکون» (که یک زن حرفه ای است) در مرکز ردیف زنان می ایستد و افراد دیگری در دو طرف قرار می گیرند، دو نفر در سمت راست و چپ اشکون وظیفه « گمبار» و بقیه با آهنگی دلنشین همراه شدند.

و در این آیین سنج زنانه در مقابل بانوان بانوان قرار می گیرد و بر اساس هماهنگی خاصی صدای سنج و بانوان به گوش و دل عزاداران حسینی می رسد و پس از نواختن سنج و طبل دوباره بوق به صدا در می آید و این وضعیت تا پایان مراسم ادامه دارد.


6668c81a e374 4388 b5a5 f9ba16160a2f خبر خاکستری


آیین دمام زنی در عاشورای گچساران

مراسم دمامزنی در گچساران حدود 20 تا 60 دقیقه به طول می انجامد و در برخی موارد مانند شب و ظهر عاشورا، این آیین در مسافت های طولانی چندین ساعت به طول می انجامد و همراه با دسته های عزاداری در خیابان های اصلی شهر به سمت عاشورا همراه است. گلزار مطهر شهدای این شهر به پایان می رسد

بنابراین طبلی نیز هست که نوازنده با چوبی از شاخه های خرما می نوازد. این چوب به اندازه حدوداً 40 سانتی متر در هنگام نواختن باید در دست راست نوازنده باشد و در سمت دیگر طبل که بدون علامت است نواخته شود. نوازنده با دست دیگر خود (بدون چوب) در طرف دیگر چکرزها (که علامت گذاری شده است) می نوازد، عموماً طرف علامت گذاری شده صدای کمتری دارد و طرف بدون علامت صدای کمتری دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید