سندرم پای بیقرار چیست و چگونه درمان می شود؟ / کمبود آهن؛ عامل اصلی بیماری


ساعت: 13:04
تاریخ انتشار: 1301/09/12
کد خبر: 1915302

مسعود فیروزکوهی گفت: علت اصلی سندرم پای بی قرار فقر آهن است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی رادیو دانا به نقل از عصرمان، معمولاً وقتی صحبت از اضطراب می شود همه ما به اضطراب روحی فکر می کنیم، غافل از اینکه نه تنها روح انسان دچار اضطراب می شود، بلکه گاهی پاها نیز دچار نوعی اضطراب می شوند که در در بسیاری از اوقات صدای بیمار شنیده می شود. این عارضه که به «سندرم پاهای بیقرار» معروف است، هنگام نشستن یا خوابیدن به خصوص در عصر و شب باعث ایجاد ناراحتی در پاها می شود، بنابراین فرد را مجبور می کند برای رهایی از این حس بد کمی بلند شود و راه برود. .

سندرم پای بیقرار یک اختلال عصبی و یک احساس ناخوشایند مانند خفگی، کشش غیرقابل کنترل پاها است که در شب بیشتر دیده می شود. به نظر می رسد زنان بیشتر از مردان مستعد ابتلا به این بیماری هستند. علت دقیق سندرم پای بیقرار ناشناخته است. اما بارداری، چاقی، سیگار کشیدن، کمبود آهن و کم خونی، بیماری های عصبی، دیابت، نارسایی کلیه، فشار خون بالا و بیماری قلبی با هم مرتبط هستند.

سندرم پای بیقرار می تواند در هر سنی رخ دهد، اما معمولا با افزایش سن بدتر می شود. یکی از مشخص ترین نشانه های این بیماری، اختلال خواب است که منجر به خواب آلودگی در طول روز می شود.

کمبود آهن در مغز مسئول سندرم پای بیقرار است

مسعود فیروزکوهی مشاور تغذیه و رژیم غذایی در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه سندرم پای بی قرار اختلالی در سیستم عصبی است که باعث ایجاد مشکل و ناراحتی در پاها می شود، اظهار داشت: سندرم پای بی قرار درد یا ناراحتی در پاها که معمولا در شب و قبل از خواب رخ می دهد، ممکن است ناشی از کمبود آهن در مغز باشد که تولید دوپامین را تغییر می دهد.

وی افزود: در افرادی که علت سندرم پای بیقرار فقر آهن است، با تجویز آهن می توان این وضعیت را به راحتی برطرف کرد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: بیماری هایی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید، نارسایی کلیه، پارکینسون و بارداری نیز می تواند سندرم پای بی قرار را تشدید کند.

به گفته وی؛ برای بهبودی این بیماری آهن، اسید فولیک، منیزیم و ویتامین C در درمان بیماری موثر است.

فیروزکوهی مواد غذایی سالمی را که آهن مورد نیاز بدن را تامین می کند برشمرد و گفت: گوشت قرمز، جگر، اسفناج، خشکبار، لوبیا، غذاهای دریایی، مارچوبه، کلم بروکسل، آووکادو، بادام، بادام زمینی، بادام هندی، شیر سویا و برنج. یکی از مواد موثر برای تامین آهن محسوب می شود.

مشاور تغذیه و رژیم غذایی تصریح کرد: شکلات، سرخ کردنی ها، قهوه، نوشابه های شیرین، چای و انرژی زا از جمله غذاهای ناسالم برای سندرم پای بی قرار است.

این کارشناس تغذیه خاطرنشان کرد: ورزش، ترک سیگار، دوش گرفتن قبل از خواب، ماساژ، ننوشیدن مشروبات الکلی و مطالعه کتاب قبل از خواب از جمله راهکارهای موثر برای کاهش علائم این بیماری است.

به گزارش عصرهامون، سندرم پاهای بی قرار حالتی است که در آن فرد به خصوص بعد از ظهر و هنگام خواب احساس ناراحتی می کند و سعی می کند با راه رفتن، تکان دادن یا ماساژ پاها این ناراحتی را برطرف کند.

این عارضه باعث ایجاد حس های مختلفی از جمله گزگز، خارش، برآمدگی، سوزش، کشیدن و احساس خزیدن در پاهای فرد مبتلا می شود. این علائم معمولاً زمانی رخ می دهد که شما برای مدت طولانی در صندلی ماشین، هواپیما یا سینما دراز بکشید یا بنشینید.

از آنجایی که این علائم با حرکت دادن پاها یا ایستادن کاهش می یابد، پزشکان توصیه می کنند در طول سفر، به خصوص در سفرهای طولانی، چندین توقف داشته باشند و مسافران کمی راه بروند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید