سهمیه آرد یک چهارم نانوایی ها کاهش یافت

سهمیه آرد یک چهارم نانوایی ها کاهش یافت

مشاور وزیر اقتصاد از کاهش سهمیه آرد یک چهارم نانوایی ها خبر داد و گفت: ۷۵ درصد نانوایی های کشور هیچ تغییر و افزایشی در سهمیه آرد ندارند.

محمدجلال مشاور وزیر اقتصاد و دارایی گفت: با توجه به شناور بودن سهمیه نانوایی ها به طور میانگین یک چهارم نانوایی ها سهمیه آرد خود را کاهش داده اند.

جلال افزود: در مرحله شناورسازی، کاهش و افزایش سهمیه آرد نانوایی ها دائمی نیست، منطق طرح بر این اساس است که وقتی عملیات فروش نان به صورت طبیعی انجام شود، با تغییر مواجه نشوند. یا افزایش سهمیه اما در صورت ثبت معامله جعلی یا عدم فروش نان، از سهم آرد نان کاسته می شود. البته برای تولیدکنندگان نان که با کاهش سهمیه مواجه هستند و در صورت بازگشت به حالت معمول عرضه نان، سهمیه آنها تعدیل می شود، جای نگرانی نیست.

به گفته وی، برای تولیدکنندگان نان که سهمیه آنها افزایش یا بدون تغییر است، باید توجه داشت که این روند مشروط به ادامه رفتار متعهدانه آنهاست.

لازم به ذکر است تعداد دستگاه های کارتخوان هوشمند تحویل نان نصب شده در نانوایی ها به 100 هزار دستگاه رسیده است، دستگاه های کارت خوان که علاوه بر تحویل نان، در تعیین سهمیه آرد نانوایی ها نیز نقش بسزایی دارند. در ماه های اخیر سهمیه ها در برخی نانوایی ها افزایش و در برخی دیگر کاهش یافته است.

مشاور وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه طرح اصلاح یارانه آرد و نان از اسفند 1300 وارد فاز جدیدی شده است، گفت: در فروردین ماه سال 1402 این مرحله در سراسر کشور تحت عنوان شناورسازی سهمیه آرد نانوایان اجرا شد. که بر اساس رویکرد ساختار توزیع عادلانه آرد یارانه ای در کشور شکل می گیرد، منطق عملیات به این صورت است که وقتی نانوایان معتبر نان را بر اساس دستگاه کارتخوان هوشمند می فروشند، سامانه مرکزی طرح هوشمند پردازش تراکنش های لازم را انجام می دهد و بر این اساس سامانه توزیع آرد یارانه ای به نانوایان در حال انجام است

وی افزود: اساساً در این طرح منطقی که طرح را هدایت می کند این است که تا زمانی که نان در اختیار مردم است، محدودیتی در توزیع آرد یارانه ای، نانوایان بر اساس داده های موجود در سامانه و ادغام بین آنها وجود ندارد. سیستم و خرید آرد فروش نان، یعنی. دستگاه های کارت خوان هوشمند در کشور راه اندازی شده است که وظیفه عرضه عمومی نان مردم را دارند.

برای خریدهای ویژه و پرحجم، خریدهای پرحجم را تحت عنوان فروش بازرگانی ثبت کنید که روند آن برای نانوایان توضیح داده شده و همچنان در حال تکمیل مراحل اطلاع رسانی هستیم. پس از مشخص شدن این تکلیف برای نانوایان، تراکنش های ثبت شده نانوایان هر روز به مدت یک ماه در دوره گذشته خود بررسی می شود، نرخ تبدیل به عنوان نان فروخته شده به مردم پس از پردازش سیستم و شناسایی تراکنش های واقعی تعیین می شود. آرد و در هر دوره ای که نانوایان خرید می کنند که در استان های مختلف دوره های ده روزه، پانزده روزه و یک ماهه است، طبق نتایج گذشته آرد دریافت می کنند. بنابراین اگر فروش به طور کامل انجام نشود، ساعت کاری رعایت نشود، تنوع مشتریان ثبت شده در سامانه کافی نباشد، نانوا دچار کاهش می شود. در واقع معاملات غیر واقعی و غیرمعامله دلیل اصلی کاهش است، اساساً هرگونه تحویل نان به مردم در صورت درست انجام شدن، آرد معادل آن بدون دغدغه برای نانوا توزیع می شود.

مشاور وزیر اقتصاد گفت: برای آموزش و اطلاع نانوا از وضعیت اینکه کدام معامله می تواند منجر به کاهش شود، مسیر پویا را تعریف کرده ایم که به این معناست که نانوا به تازگی گزارش را دریافت کرده است. به طور متوسط ​​هزار تماس در روز ما یک مرکز تماس داریم که انتظار می رود به سوالات نانوایان در مورد دلایل کاهش سهمیه پاسخ دهد.

نکته بعدی این است که تولیدکنندگان نان ممکن است ناآگاه باشند یا دانش پایینی داشته باشند، در این دو ماهی که مرحله شناورسازی را پشت سر گذاشتیم، سامانه ایجاد شد تا با توافقات بسیار بالا، سهمیه آرد آنها را اختصاص دهند تا به منافع مردم لطمه نزند. تولیدکنندگان نان

وی گفت: نکته سوم این است که اساسا رفتار متعارف عدد ثابتی ندارد که بتوانیم آن را به صورت بخشنامه ای اعلام کنیم. وقتی فرهنگ مصرف نان مردم استان های مختلف را در سیستم تحلیل می کنیم، کاملا متفاوت است. نظر ما این است که وقتی از طریق دستگاه کارت خوان هوشمند به مردم نان عرضه می کنید باید دقت کنید که نان به مردم فروخته شود و در حد نرمال آن یعنی میانگین رفتار افرادی که در آن منطقه خرید می کنند هنگام خرید نان. در صورت فروش مشکلی پیش نمیاد تغییر کاربری در فصول مختلف. در فصل سرد و در فصل گرم، تعیین عدد ثابت می تواند برای نانوا مضر و غیر واقعی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید