سهم استان مارکیز از دانشمندان فاجعه بار است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; فرزاد محصول الائمه استاندار مرکزی صبح امروز در نشست کارکنان شرکت های دانش بنیان استان مرکزی با جمعی از مدیران استانی اظهار داشت: متاسفانه سهم استان مرکزی در اقتصاد دانش بنیان و تعداد شرکت هاست. در این زمینه بسیار کوچکتر از آن است، کشاورزی و منابع طبیعی باید در حوزه دانش بنیان پیشرو باشند.


سهم مارکاسی از دانش فاجعه بار است

مخلص الائمه گفت: استان مرکزی زمانی قطب دانشگاهی کشور با بیش از 100 هزار دانشجو بود و امروز نیز با بیش از 60 هزار دانشجو در 32 رشته تحصیلی سهم ما از دانش فاجعه بار است و غفلت قابل توجهی وجود دارد. در این زمینه باید این راه طولانی و دشوار را طی کنیم تا به سرعت به وضعیت مطلوب برسیم.

وی با بیان اینکه مدیران ارشد استان و کشور درگیر مشکلات روزمره هستند که ریشه دیرینه دارد، امیدواریم با کمک مجموعه های دانش بنیان بتوانیم با سرعت مطلوب پیش برویم.

استاندار مرکزی با اشاره به برخی دلایل پایین بودن سهم استان از فعالیت های دانش بنیان گفت: یکی از موضوعات پیوند دانشگاه با صنعت و جامعه است. با وجود ظرفیت صنعتی استان، ارتباط با دانشگاه بسیار ضعیف است، هرچند برخی از صنایع استان آنقدر مشکلات دارند که به فکر ارتباط با دانشگاه نیستند.


ما فارغ التحصیلان را به سمت فعالیت های دانش بنیان سوق ندادیم

اهل الائمه افزود: متأسفانه فارغ التحصیلان دانشگاهی را به سمت فعالیت های دانش بنیان سوق نداده ایم و در صورت فراهم شدن شرایط، درگیر خروج از نخبگان استانی هستیم، بنابراین در تلاش هستیم بنیادی برای ساماندهی نخبگان استانی راه اندازی کنیم. و موانع آنها را بردارند. «بیایید در حومه شهر ببینیم.

وی ادامه داد: از سال 97 که 4200 جلد وارد اقتصاد کشور شد، 72 میلیارد دلار ارز ترجیحی توزیع شده است که رقم بسیار زیادی برای اقتصاد کشورمان است، یارانه ای که به تولیدکننده و مصرف کننده داده نمی شود. حتی از زنجیره توزیع، اما به واردکننده پرداخت شد، در حالی که این به معنای یارانه دادن به واردکننده است. از جنگ جهانی دوم که نظام یارانه ها در اقتصاد جهانی شکل گرفت، این اتفاق فقط در ایران رخ داده است.


تماشای واردات و سودآوری تجار باعث شد در حوزه های مختلف عقب بمانیم

استاندار مرکزی با تاکید بر اینکه تماشای واردات و سود دلالان ما را در عرصه های مختلف عقب می اندازد، اظهار کرد: عملا به کشتی سازی و تعمیرات وابسته شده ایم و سفارشات ما کره و ژاپن را به بزرگترین کشتی سازان جهان تبدیل کرده است.

وی افزود: دلالان داخلی و خارجی از منافع و سود کلان خود فراتر نمی روند و سعی می کنند به هر نحوی از موفقیت در کشور جلوگیری کنند. از طرفی اقتصاد نفتی کشور ما را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث ایجاد بوروکراسی های متورم و بزرگ می شود.

محصل الائمه بر لزوم ایجاد رشته های متناسب با فعالیت های دانش بنیان در مراکز دانشگاهی تاکید کرد و افزود: بنابراین باید حوزه های ضروری استان شناسایی شود چرا که این حوزه ها در مجاورت صنعت بسیار موثر خواهد بود.

استاندار مرکزی گفت: نگاه دولت به بخش خصوصی در سال های اخیر بسیار تغییر کرده و نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است و جنبه های حمایتی و قوانین خوبی برای توسعه این بخش وجود دارد، هرچند با ایده آل فاصله داریم.

وی تاکید کرد: دستگاه های اجرایی استان باید اقدامات خود را در راستای حمایت از فعالیت های دانش بنیان مورد توجه قرار دهند چرا که سهم اندک و نزدیک به صفر استان در این حوزه به هیچ وجه قابل قبول نیست.

مولس آل افزود: سال گذشته دولت بر مشکل تاج تمرکز کرد و با تهیه واکسن و تعریف پروتکل‌های جدید با آن مخالفت کرد که هزینه‌های بالایی را نیز به همراه داشت و الحمدلله امروز به شرایط مطلوبی دست یافتیم که امیدواریم پایدار باشد. – من گفته بودم.


رشد اقتصادی 8 درصدی برای کشور پیش بینی شده است.

استاندار مرکزی ادامه داد: دولت در سال جاری بر اقتصاد تمرکز دارد و رشد اقتصادی 8 درصدی را پیش بینی می کند، البته اصلاحات اقتصادی ابتدای سال آثار مثبت و منفی در این بخش خواهد داشت.

حلقه الائمه افزود: سهم استان مرکزی برای امسال 7.2 درصد افزایش دارد که بخشی از آن سهم دانش بنیان است، ابزاری که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفت. در این راستا نیازمند کمک مجموعه های دانش بنیان هستیم و از ظرفیتی که داریم برای رفع مشکلات این شرکت ها استفاده خواهیم کرد.

در ابتدای این نشست مسئولان و نمایندگان شرکت های دانش بنیان استان مرکزی به بیان برخی مشکلات و نگرانی ها در حوزه فعالیت های دانش بنیان پرداختند که از جمله آنها می توان به عدم همکاری برخی دستگاه ها، لزوم ارتباط موثر بین استانی و پایگاه اشاره کرد. مجموعه های دانش، تعریف موضوعات و حوزه های مرتبط با اقتصاد دانش بنیان در آموزش عالی، لزوم حمایت از صندوق پژوهش و فناوری استان در جذب سرمایه گذار، لزوم اصلاح قوانین بالادستی، فرآیند اخذ مجوز، نقطه ضعف استانی از نظر تعداد و فروش محصولات در بین شرکت ها کشور دانش بنیان، کمبود نیروی متخصص و توانمند و موانع صادرات محصولات دانش بنیان.

در نهایت با حضور استاندار مرکزی و جمعی از مسئولان استانی دبیرخانه قرارگاه اقتصادی دانش بنیان استان در دانشگاه اراک افتتاح شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید