300 کیلومتر بزرگراه در زنجان ساخته می شود / سهم 87 درصدی ناوگان خودرویی استان زنجان در حمل و نقل بار و مسافر


ساعت: 14:54
تاریخ انتشار: 14/02/1400
کد خبر: 1810243

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه 300 کیلومتر بزرگراه در استان زنجان اجرا می شود، گفت: برای تکمیل عملیات باقی مانده از آن 300 کیلومتر دو هزار میلیارد تن اعتبار نیاز است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مسعود بیات منس در گفت و گو با خبرنگار موج رسا; وی رسانه ها را پل ارتباطی مردم و مسئولان دانست و گفت: مردم ولی امر ما هستند و رسانه ها وظیفه جدی در بیان کار ادارات و دستگاه ها دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین چالش ها و وظایف مهم وزارت راه و شهرسازی توسعه زیرساخت های حمل و نقل در 4 حوزه ریلی، جاده ای، هوایی و دریایی است، خاطرنشان کرد: این وزارتخانه است که همسو با دولت جدید است. سیاست های توسعه شبکه های حمل و نقل و بر استفاده از مزیت های کریدورهای ارتباطی منطقه ای و بین المللی تاکید دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: در خاورمیانه، اوراسیا، قفقاز و آسیای جنوب غربی و همچنین با توجه به قرارگیری کشورمان در این منطقه مهم، موضوع تکمیل کریدور شمالی و جنوبی یکی است. از اولویت های وزارت راه و شهرسازی

بیات منش با بیان اینکه استان زنجان در مرکز منطقه شمال غرب کشور قرار دارد، گفت: این استان به لحاظ موقعیت ملی در کشور و همچنین نقش بین المللی در جابجایی و ترانزیت کالا به گونه ای است که شبکه های حمل و نقل جامع در منطقه شمال غرب کشور به منظور محوریت و زنجیره حمل و نقل شمال غرب کشور، پروژه های راهداری در استان شناسایی شده است.


اجرای 8 پروژه بهسازی محورهای استان زنجان

وی با بیان اینکه 8 پروژه با ماهیت بهسازی محورهای استان زنجان در دست اجراست، گفت: استان بیش از 45 پروژه درصد پیشرفت فیزیکی دارند و با توجه به متغیر بودن هزینه های ساخت، دو هزار میلیارد تن اعتبار است. برای تکمیل 300 کیلومتر بزرگراه باقی مانده نیاز است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با بیان اینکه 150 کیلومتر راه با ماهیت بهسازی راه اصلی در دست اجراست، گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و برای تکمیل به 1200 میلیارد تن اعتبار نیاز است.

بیات منش ارتقای محور زنجان به منجیل را یکی از پروژه های بزرگ استان اعلام کرد و افزود: این پروژه 105 کیلومتر طول دارد که 80 کیلومتر آن داخلی و 25 کیلومتر در استان گیلان است و پروژه بسیار مهمی برای تکمیل در کریدور شمالی است. جنوبی است زیرا ارتباط استان های شمال غرب با شمال را تسهیل می کند و از 30 کیلومتر باقی مانده 20 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی بالای 40 درصد انجام می شود و برای 10 کیلومتر دیگر انتخاب پیمانکار در اولویت است.

وی به پروژه بهسازی 4 خطه بزرگراه زنجان – همدان اشاره کرد و گفت: طول این محور 160 کیلومتر که حدفاصل سه راهی سلطانیه و کبودرآهنگ و 105 کیلومتر در حوزه استحفاظی است. استان زنجان و بر اساس برنامه ریزی انجام شده با توجه به ظرفیت اعتباری «ماده 56» حدود 250 میلیارد تن فولاد از بانک ها وام گرفته می شود تا 70 درصد پروژه تا دو سال آینده به بهره برداری برسد و مابقی. در قالب بخش 5 اجرا می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان یکی دیگر از پروژه های مهم در دست اجرا در حوزه راهسازی استان را پروژه «محور ارتباطی بزرگراه زنجان به بیجار» اعلام کرد و گفت: طول این پروژه 140 است. کیلومتر که به استان کردستان متصل می شود و 36 کیلومتر از این محور توسط وزیر راه و شهرسازی در سفر رئیس جمهور و هیئت دولت به استان به بهره برداری رسید و مابقی این پروژه که 35 کیلومتر است. در داخل استان توسط پیمانکار در حال اجراست.

بیات منش ادامه داد: مهمترین قسمت این پروژه ورودی 36 کیلومتری زنجان به مرکز ایجرود بود که به بهره برداری رسید و مردم از این محور استفاده می کنند.

وی به بزرگراه زنجان – تاکستان و پروژه بزرگراه زنجان – میانه که جاده ای 4 بانده به استان های قدیمی استان است اشاره کرد و ادامه داد: این دو پروژه از مهمترین پروژه های استان بوده و در حال انجام است. به محض آماده شدن به بهره برداری می رسد و بالای 45 تا 60 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در این بین قطعات به گونه ای برنامه ریزی شده است که به محض آماده شدن هر چهار خط، تردد به سمت استفاده انسان


فرودگاه زنجان نقش مسافری ندارد

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان با اشاره به اینکه 87 درصد ظرفیت بار و مسافر در آن استان جاده ای است، افزود: در این راستا 13 درصد حمل و نقل استان از طریق ریلی و از نظر حمل و نقل ریلی است. حمل و نقل هوایی زنجان فرودگاه نقش شماره مسافر و نقش ناوبری و باربری منطقه را ایفا می کند.

بیات منش گفت: اگر دایره ای به شعاع 400 کیلومتر از مرکز استان زنجان ترسیم کنیم، 50 درصد جمعیت و سرمایه کشور را در خود جای می دهد. شرقي، همدان، قزوين، كوم و كرمانشاه نيز با تكميل پروژه هاي راهسازي در چهار خط به هم متصل شده اند كه شاهد تسهيل ارتباط خواهيم بود.

وی با بیان اینکه زنجان می تواند نقش اساسی در تامین، پشتیبانی و لجستیک منطقه داشته باشد، افزود: پروژه دو خطه شدن زنجان در قزوین رو به اتمام است و طی سه ساعت راه آهن زنجان را به مرکز کشور متصل می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: طرح توسعه باند فرودگاه زنجان را نیز در دست اجرا داریم که همراه با باند فرودگاه حدود 1100 هکتار زمین در منطقه ویژه اقتصادی توزیع می شود. استان زنجان از اراضی ملی برای ایجاد سرمایه گذاری صادرات و تجارت وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید