سهم بیش از 89 درصد شرکت های داخلی از بودجه خرید فولاد مبارکه


ساعت: 11:18
تاریخ انتشار: 31.05.1401
کد خبر: 1891672

ارائه حداکثر حمایت از صنایع کوچک مقیاس و تولیدکنندگان داخلی؛

در حال حاضر حدود 3000 عرضه کننده کالا و خدمات در زنجیره تامین فولاد مبارکه فعال هستند و محصولات این مجتمع بزرگ صنعتی به صورت مستقیم 1000 کارخانه و کارگاه و به طور غیرمستقیم بیش از 3000 کارخانه و کارگاه را تامین می کند. این در حالی است که مطابق با سیاست های مدیریت عالی سازمان، سال هاست در خصوص حمایت حداکثری از صنایع کوچک، تولیدکنندگان داخلی و شرکت های دانش بنیان، تا پایان سال 1400 بیش از 7600 قطعه یدکی یا تجهیزات برای اولین بار از شرکت های توانمند داخلی یا دانش بنیان بومی سازی و تولید داخل.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در تقویم رسمی کشور عزیزمان ایران، 31 مرداد ماه به عنوان روز حمایت از صنایع کوچک اعلام شده است، لذا صنایع بزرگ و مادر و همچنین آحاد مختلف جامعه اهمیت و نقش تعیین کننده صنایع کوچک را بیش از پیش ارج می نهند. تلاش مضاعف کنید تا حد امکان از آنها حمایت کنید.

به همین بهانه و در آستانه این روز فرخنده به سراغ مصطفی عطای پور، معاون خرید فولاد مبارکه اصفهان رفتیم و نقش محوری صنایع بزرگ در حمایت از صنایع کوچک و نقش اساسی صنایع کوچک را جویا شدیم. تداوم و پایداری صنایع بزرگ و توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه. با ما بمانید.

به نظر شما تاثیر صنایع کوچک در حمایت از صنایع بزرگ چیست؟

صنایع کوچک نقش مهمی در توسعه اقتصادی-اجتماعی کشورها دارند. هر چه سطح اقتصادی یک کشور بالاتر باشد، توسعه صنعتی آن بیشتر معطوف به صنایع کوچک است. واحدهای صنعتی کوچک در همه کشورها نقش اساسی در ایجاد اشتغال، افزایش تولید ملی، توسعه صادرات و حضور در بازارهای جهانی دارند. این صنایع بخش بسیار زیادی از بنگاه های تولیدی را توزیع کرده و زمینه مناسبی برای ارتباط موثر بین تولیدات صنعتی و کشاورزی، جذب سرمایه از بخش خصوصی و فرصتی برای تنوع و انعطاف در تولید صنعتی فراهم کرده است.

صنایع کوچک به دلیل ویژگی های منحصر به فرد خود از جمله ایجاد اشتغال، کاربردی بودن، انعطاف پذیری، عدم سرمایه گذاری کلان، عدم تعادل منطقه ای، نابرابری در توزیع درآمد و غیره می توانند نقش مهمی در دستیابی به توسعه داشته باشند.

از سوی دیگر رفع موانع پیش روی صنایع کوچک و متوسط ​​زمینه ای برای نقش آفرینی آنها در نظام اقتصادی کشور ایجاد می کند. در حالی که در کشورهای توسعه یافته صنایع مقیاس کوچک بسیار حائز اهمیت است چرا که صنایع کوچک با سرمایه اندک شکل می گیرند و اشتغال پایدار ایجاد می کنند و به عنوان مکمل صنایع تولیدی در مقیاس بزرگ ایفای نقش می کنند. ایجاد صنایع کوچک و متوسط ​​با سرمایه کم و راندمان بالا در ایجاد اشتغال پایدار مثمر ثمر است و اکثر کشورهای توسعه یافته مانند چین با حمایت از صنایع کوچک و رشد این واحدها توانسته اند بازارهای منطقه ای و جهانی را در اختیار بگیرند.

رویکرد فولاد مبارکه به عنوان شرکت مادر در حمایت از صنایع کوچک چیست؟

شرکت فولاد مبارکه با عنایت به صنایع کوچک داخلی و تولیدی و شرکت های دانش بنیان کشور، به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در خاورمیانه و یکی از شرکت های پیشگام توسعه صنعتی و اقتصادی کشور، از بدو تاسیس تاکنون اقدام به فعالیت نموده است. نقش مکمل در خط مقدم کار او. از سال 1380 نهضت تولید داخلی در فولاد مبارکه آغاز شد و از سال 1390 به عنوان بومی سازی مطرح شد و در ادامه این تفکر سازنده و بنیادی تا پایان سال 1400 بیش از 7600 قطعه یا تجهیزات یدکی برای اولین. زمان شرکت های توانمند داخلی یا بومی سازی دانش بنیان و تولید داخلی.

توانمندسازی شرکت های گروه فولاد مبارکه و صنایع کوچک دانش بنیان و مولد، تحقق اهداف توسعه با پشتوانه اقتصادی و تکیه بر توان شرکت های داخلی، انتقال دانش با همکاری شرکت های دانش بنیان، توجه و عمل به دستورالعمل های زیست محیطی در در راستای توسعه پایدار با استفاده از تحقیقات انجام شده در دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان کشور و… که همگی گواه رویکرد حمایتی فولاد مبارکه از صنایع کوچک و شرکت های دانش بنیان و داخلی است.

همچنین توسعه مشارکت با تامین کنندگان و شرکای تجاری به منظور بهره گیری از تخصص، منابع و دانش، تامین منابع مالی، سرمایه گذاری در شرکت های تامین کننده، تعامل با تامین کنندگان محصولات برای همسویی استراتژی های شرکت های گروه و تامین کنندگان کلیدی، ایجاد شبکه های ارتباطی مناسب با تامین کنندگان برای شناسایی فرصت های بالقوه. و ایجاد ارزش متقابل و غیره از دیگر اقدامات شرکت فولاد مبارکه در این زمینه است.

در حال حاضر حدود 3000 عرضه کننده کالا و خدمات در زنجیره تامین فولاد مبارکه فعال هستند و محصولات این مجتمع بزرگ صنعتی به صورت مستقیم 1000 کارخانه و کارگاه و به طور غیر مستقیم بیش از 3000 کارخانه و کارگاه را تامین می کند.

به طور کلی نقش صنایع بزرگ را در توسعه و رشد صنایع کوچک چگونه ارزیابی می کنید؟

به جرات می توان از صنایع مادر یا اولیه به عنوان صنایع کلیدی و قلب تپنده اقتصاد هر کشور یا لوکوموتیو صنایع دیگر یاد کرد. زیرا محصولات این شرکت ها خوراک مواد اولیه سایر صنایع می باشد. برای صنعتی شدن و رشد اقتصادی در یک منطقه یا کشور دو عامل مهم منابع و فناوری مورد نیاز است که در میان آنها فناوری از اهمیت بیشتری برخوردار است.

صنایع اولیه نقش مهمی در توسعه اقتصادی یک کشور ایفا می کنند زیرا از درآمد مشتریان خارجی و کسب و کارهای غیر اصلی حمایت می کنند. این صنایع تأثیر قابل توجهی بر اشتغال، بودجه های دولتی، سرمایه گذاری بخش خصوصی و برنامه ریزی توسعه شهری دارند. بنابراین حمایت از صنایع موجب رونق اقتصادی کشورها، ایجاد بستر مناسب برای اشتغال پایدار، ایجاد شکوفایی در جامعه، افزایش سطح علمی، افزایش امید در بین جوانان و کاهش مهاجرت خواهد شد.

جایگاه شرکت های دانش بنیان از نگاه فولاد مبارکه چگونه است؟

نام شعار سال توسط رهبر فرزانه اینهبال، رهنمودها و اقدامات سال های اخیر برای رفع موانع تولید و رشد اقتصادی با هدف ایجاد بستر مناسب برای رفع موانع است. در این راستا، شرکت فولاد مبارکه به منظور مهار توان شرکت‌های تولیدی داخلی و دانش‌بنیان، تفاهم‌نامه‌ای با پردیس علوم و تحقیقات دانشگاه صنعتی اصفهان منعقد و شرایط را برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند به کشور فراهم کرد. پایگاه داده تدارکات تعداد شرکت های دانش بنیان ثبت شده در پایگاه خرید فولاد مبارکه 831 شرکت است که از این تعداد 450 شرکت دارای رتبه بندی ورودی و دارای کد هستند. بقیه در مرحله ارزیابی فنی و تخصصی هستند.

با توجه به اقدامات ذکر شده در فولاد مبارکه، در حال حاضر چه نسبتی از نیاز فولاد مبارکه با ظرفیت شرکت ها و صنایع داخلی تامین می شود؟

به طور مشخص طبق آخرین آمار در سال 1400 بیش از 89 درصد از بودجه خرید و سفارش خرید از داخل کشور و مابقی در خارج از کشور و همچنین از نظر مبلغی به میزان 89 درصد بوده است. تعداد کالاها، کمتر از 4 درصد از کالاهای خریداری شده توسط تامین کنندگان خارجی تولید شده است.

آخرین کلمه؟

حمایت از صنایع کوچک همواره رویکرد رهبری فولاد مبارکه بوده است. البته پیشرفت روزافزون کشور تنها در حوزه صنعت نیست، بلکه در همه زمینه ها در گرو همکاری و حمایت متقابل صنایع بزرگ و کوچک است و تنها راه نجات در این زمینه سرمایه گذاری است. قدرت داخلی از نظر دانش مدرن جهان؛ از این رو فولاد مبارکه استوارتر از همیشه در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید