قابلیت استفاده از مصالح سرباره فولاد مبارکه در پروژه های ساختمانی داخلی و خارجی

ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1923013

این امر با تایید مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی امکان پذیر شد.

با توسعه و بهینه سازی خطوط فرآوری سرد سرباره فولاد مبارکه، از این پس می توان به جای استفاده از مواد طبیعی که منجر به تخریب محیط زیست می شود، از مواد سرباره فولاد مبارکه در پروژه های ساختمانی داخل و خارج شرکت فولاد مبارکه استفاده کرد. از پول

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رئیس اداره پسماند فولاد مبارکه ضمن تایید این خبر و با اشاره به توانایی این واحد در تامین نیازهای عمرانی شرکت و سایر نهادها و سازمان های خارجی از سرباره های موجود گفت: بر اساس نتایج آزمایشات و مطالعات تخصصی انجام شده است. توسط مرکز تحقیقات سرباره فولاد راه مبارکه، مسکن و شهرسازی، مصالح سرباره در فهرست بهای واحد اصلی باند راه، راه آهن و فرودگاه جهت استفاده در پایه و زیربنای راه قرار گرفته است. لذا پیمانکاران راهسازی می توانند بر اساس دستورالعمل تدوین شده توسط این مرکز از مصالح سرباره به جای مصالح طبیعی در پروژه های مربوطه استفاده نمایند.

غیاثوند همچنین گفت: این موضوع علاوه بر ایجاد ظرفیت برای استفاده از مصالح سرباره در کشور، فرصت مناسبی را در شرکت فولاد مبارکه برای استفاده از مواد سرباره در پروژه های راهسازی و سایر پروژه های عمرانی این شرکت ایجاد کرده است. لذا با توجه به گستردگی پروژه های توسعه داخلی فعلی، با تمهیدات اندیشیده شده و حمایت و دستورات مدیریت عالی شرکت، استفاده از این مصالح به جای استفاده از مصالح طبیعی در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در سال های اخیر 600 هزار تن از این مواد در پروژه هایی از جمله زیرسازی گوندل و ذخایر آهن اسفنجی، تکثال و خورسک، انبارهای روباز توسعه نورد گرم 2 و سایر پروژه های داخلی استفاده شده است، ادامه داد: : با توجه به تقاضای واحدهای مختلف برای استفاده از این مواد، پیش بینی می شود این رقم در سال آینده به بیش از یک میلیون تن برسد.

رئیس پسماند فولاد مبارکه در ادامه به سرباره حاصل از فرآیند تولید در فولاد مبارکه نگاه کرد و گفت: به منظور مدیریت بهینه پسماند و ذخیره سازی ایمن و دائمی، همواره لازم است بخش متناسبی از سرباره تولیدی توسط این شرکت بازیافت شود. روش های مختلف و در پروژه های مرتبط به ویژه برای استفاده در پروژه های ساختمانی.

وی در تشریح مطالعات انجام شده و نهایی شدن پروژه، به امکان استفاده از سرباره در پروژه های عمرانی اشاره و خاطرنشان کرد: این واحد مطابق با اقدامات سایر کارخانه های مشابه خارجی در سال 1400 با همکاری پژوهشگاه شرکت فولاد مبارکه قراردادی منعقد کرد. مرکز و از طریق «مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی» با عنوان «مطالعات امکان سنجی استفاده از مواد سرباره فولاد مبارکه EAF در پروژه های عمرانی شامل خاکریزهای مهندسی (پایه و زیربنای راه، بالاست و زیربالاست راه آهن، آسفالت و روسازی بتنی و قطعات مختلف بتنی پیش ساخته )”، نتیجه گیری با نتایج به دست آمده از این پروژه، علمی و کاربردی، در آینده نزدیک و پس از طی مراحل قانونی برای ثبت استفاده از این مصالح در نشریات اجباری کشور، ظرفیت استفاده بیشتر از این مصالح برای سایر مقاصد ساختمانی نیز در عمل خواهد بود.

گیاتوند در بخش پایانی سخنان خود مهمترین دستاوردهای این طرح را از جمله مدیریت بهینه پسماند، تبدیل تهدید انباشت سرباره به فرصت، صرفه جویی در هزینه ها، حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی، بازگشت بخشی از سرمایه سازمان و… برشمرد. حمایت از فرآیند تولید: واحدهای متقاضی به ویژه واحدهای توسعه می توانند پس از انجام مطالعات فنی و در صورت نیاز به استفاده از این مواد در پروژه های خود با هماهنگی اداره پسماند در این زمینه اقدام کنند.

دیدگاهتان را بنویسید