بیش از 95 درصد نسوزهای فولاد مبارکه بومی سازی شده و در داخل کشور تامین می شود

ساعت: 09:22
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1922985

مدیر مرکز تعمیرات نسوز فولاد مبارکه از تامین و جانمایی بیش از 95 درصد نسوزهای این شرکت در کشور خبر داد و گفت: طرح هایی برای تامین 100 درصدی نسوزهای فولاد مبارکه با همکاری دانشگاه ها و دانش بنیان در حال تعریف و اجراست. شرکت ها

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلامرضا کمالی مدیر مرکز تعمیرات نسوز فولاد مبارکه در گفت و گو با خبرنگار فولاد به بیان فعالیت های این مرکز پرداخت. نتیجه این گفتگو را در ادامه می خوانید:

ابتدا در مورد این مرکز و فعالیت های آن توضیح دهید.

مرکز تعمیرات نسوز وظیفه تهیه و کاربرد مواد نسوز و ضد اسیدها و همچنین بازرسی و نگهداری آنها را در تمامی مناطق فولاد مبارکه بر عهده دارد. گستردگی و پراکندگی حوزه فعالیت و همچنین وجود فولاد مذاب در تجهیزات و فضای قسمت فولادی حساسیت فعالیت در مرکز دیرگداز را دو چندان می کند. بنابراین تهیه مواد مرغوب، اجرای صحیح حفاظت در برابر آتش و همکاری با واحدهای عملیاتی برای ایجاد شرایط استاندارد در مرکز نسوز بسیار حائز اهمیت است.

دستاوردهای اخیر این واحد چیست؟

با تلاش همکاران کارخانه نسوز و بخش فولاد، رکورد جدید مصرف نسوز در فولاد مبارکه در مهرماه یعنی رکورد 5.92 کیلوگرم به ازای هر تن مذاب به ثبت رسید. این رکورد در آبان ماه نیز ادامه یافت و توانستیم به 5.96 کیلوگرم در هر تن مذاب (کمتر از 6 کیلوگرم) برسیم که رکورد بسیار ارزشمندی برای فولاد مبارکه است.

این رکورد تا کی تغییر خواهد کرد؟ آیا استاندارد جهانی خاصی برای این مصرف وجود دارد؟

با توجه به رکورد مصرف به دست آمده که چالش برانگیز است، باز هم با تلاش فراوان برای بهبود کیفیت مواد نسوز، اجرای صحیح و استفاده صحیح از تجهیزات نسوز، این روند با سرعت کمتری در حال پیشرفت است، اما همچنان در حال پیشرفت است. . استفاده از مصالح ساختمانی داخلی ادامه خواهد داشت.

چه چیزهای دیگری در این حوزه باقی مانده است که با بهره گیری از ظرفیت داخلی و بومی سازی و همکاری با شرکت های دانش بنیان می توان به آن دست یافت؟

برنامه های ما عبارتند از: جایگزینی تخته های ضد سایش کاربید سیلیکون به جای آجر در برخی از قسمت های کوره های آهک سازی. ساخت قطعات پیش ساخته ستون ها و تیرهای راهپیمایی در کوره های نورد گرم پیش گرم. ساخت توده های پلاستیکی شکستنی که در دیوارها و سقف کوره های نورد گرم یا دیواره های آسیاب گلوله برای گندله سازی استفاده می شود. ساخت آجر لایه کاری کوره های احیا مستقیم که همگی توسط شرکت های توانمند داخلی تولید و مورد استفاده و آزمایش قرار می گیرند.

برای طرح نوسازی کوره و تعمیرات نسوز چه برنامه هایی در نظر داشتید، چه برنامه هایی اجرا شده و چه برنامه هایی برای آینده در نظر گرفته شده است؟

نسوز نقش مهمی در کوره های قوس الکتریکی دارد. بنابراین برای افزایش طول عمر دیرگداز و کاهش خاموشی های آن برنامه هایی داریم که شامل استفاده از آجرهای مخصوص پشت دریچه سرباره کوره ها و زون هات، استفاده از توده های اسپینل نانو راه راه در سقف کوره ها، استفاده از آجرهای مخصوص در پشت دریچه سرباره کوره ها و مناطق گرم، استفاده از توده های اسپینل نانو راه راه در سقف کوره ها می باشد. نصب بلوک های مسی ضد آب در مناطق گرم و نصب پانل های ضد آب در سقف کوره با همکاری دوستان راه اندازی شده و با اجرای این طرح ها و تغییرات در مصرف کوره نسوز، مجددا شاهد کاهش مصرف.

نقش این واحد در تعمیرات اساسی شرکت را توضیح دهید.

امسال اقدامات عمده ای در واحدهای غیر از تولید فولاد انجام شد که از جمله آنها می توان به پروژه ریمپ 4 کوره پیش گرم نورد گرم اشاره کرد که نتایج بسیار خوبی از جمله کاهش 30 درصدی مصرف گاز در این کوره را به همراه داشت. یکی دیگر از پروژه های انجام شده در شات داون ماژول D کوره بازیافت بود که طی آن تمامی لاینینگ های نسوز دیوارها و سقف ریفرمر تعویض شد و همچنین طرح جدید کف بلوک نسوز نیز اجرا شد. در کوره 2 پوشش آهکی و نسوز این کوره از زمان پخت تا شروع قسمت شارژ با آجرهای نسوز موضعی جایگزین شده است و در سایر کوره‌های بلند در بخش نورد گرم و آهن‌سازی به کار گسترده ادامه خواهیم داد. آخر سال.

نوسازی مناطق در چه شرایطی انجام می شود؟

در زمان محدودیت انرژی، تعمیرات برنامه ریزی شده بلند مدت در فولاد مبارکه انجام می شود. یکی از کارهایی که در کنار سایر فعالیت ها باید انجام شود تعمیر ضد حریق این واحدها می باشد.

چقدر در اجرای برنامه هایی برای استفاده از طرح ها و فناوری های جدید برای بهینه سازی مصرف نسوز و کاهش هزینه ها موفق هستید؟

به نظر من فولاد مبارکه در زمینه دیرگدازها موفقیت های قابل توجهی کسب کرده است زیرا زمانی مصرف فولاد مبارکه حدود 23 تا 24 کیلوگرم در تن بود اما با تلاش مدیران و کارکنان در طول سالیان در مرکز نسوزها و با همکاری تامین کنندگان و پیمانکاران، این عدد در حال حاضر به نزدیک به 6 کیلوگرم در تن رسیده است.

پروژه های دانش بنیان زیادی در این واحد اجرا شده است که برخی از آنها عبارتند از: تحقیق در مورد استفاده از چند متریال به عنوان لایه کاشی به جای آجر، استفاده از فناوری نانو و مزایای آن در مواد نسوز، استفاده از پانل های پیش ساخته. به جای گچ در لایه بندی تندیش، استفاده از آخرین فناوری ها در تولید صفحات کامپوزیت شیر ​​کشویی پاتیل، ایجاد دانش برای طراحی و ساخت قطعات ایزواستاتیک تندیش.

چه کنفرانس ها و دوره هایی برای کارکنان نسوز برگزار می شود تا با دانش روز دنیا بیشتر آشنا شوند؟

برگزاری دوره های آموزشی با حضور اساتید داخلی و خارجی، بازدید از نمایشگاه های تخصصی، شرکت در سمینارهای تخصصی، بازدید از خطوط تولید شرکت های نسوز، برگزاری جلسات مستمر با تامین کنندگان داخلی و خارجی که همگی باعث ارتقای سطح علمی کارکنان نسوز می شود.

بزرگترین چالش پیش روی بلوک نسوز چیست؟

یکی از چالش ها به خصوص در حذف، تامین نیروی کار متخصص در زمینه حفاظت در برابر آتش است. چالش دیگری که چالش همه فولاد مبارکه است محدودیت انرژی و نوسانات کیفیت مواد ورودی است که باعث تغییر در شرایط استفاده از دیرگدازها می شود و گاهی با اعمال این محدودیت ها در تولید فولاد، خوردگی دیرگدازها افزایش می یابد. و عمر نسوز کاهش می یابد.

چه برنامه ای برای ارتقاء تجهیزات و ماشین آلات در اختیار دارید؟

پروژه راه اندازی ماسه ریز اتوماتیک در تولید فولاد که به بهبود شرایط کاری اپراتورها و کاهش مصرف شن و ماسه کانال پاتیل کمک زیادی می کند، ساخت مکانیزم شیر کشویی که در تلاش هستیم مکان یابی آن را انجام دهیم، طراحی و ساخت تعدادی ماشین تخریب ویژه. نسوز، طراحی و ساخت کولیس نسوز پاتیل که برای اولین بار در کشور با استفاده از فناوری رادار و دوربین های حرارتی انجام می شود، از برنامه های ما می باشد.

چند درصد از نیاز فعلی تجهیزات و مواد اولیه از طریق واردات تامین می شود؟

با تحقیقات و تلاش های ستودنی کارکنان مرکز دیرگدازها در طول سالیان گذشته و همچنین همکاری کارشناسان داخلی، در حال حاضر بیش از 95 درصد نسوزهای فولاد مبارکه در داخل کشور مستقر و تامین می شود. البته برای اطمینان از همکاری 100 درصدی دانشگاه ها و شرکت های دانش بنیان، طرح هایی تعریف و اجرا می شود.

دیدگاهتان را بنویسید