سوالاتی در مورد اعدام ناگهانی

سوالاتی در مورد اعدام ناگهانی

اعدام «محسن شکاری» موجی از واکنش ها را در شبکه های اجتماعی و افکار عمومی به دنبال داشت. به گفته منابع رسمی، از جمله دستگیرشدگان در اعتراضات اخیر شکاری بود که در 12 مهرماه بازداشت شد و اولین جلسه دادگاه او در 19 آبان برگزار شد. با این حال، او تنها یک ماه پس از اولین حضورش در دادگاه در صبح روز پنجشنبه 17 نوامبر اعدام شد. موضوعی که انتقادهایی را به دنبال داشته است. خیلی ها می گویند چطور می شود حکم اعدام یک شهروند را به این سرعت صادر کرد و بعد اجرا کرد. در حالی که سایر احکام مجرم ماه ها و حتی سال ها توسط سیستم قضایی بررسی می شود. در دو روز گذشته شخصیت های مختلف سیاسی، اجتماعی و ورزشی درباره این اعدام صحبت کردند. دیروز اما رئیس جمهور بی سر و صدا از این حادثه دفاع کرد.

خبرگزاری فارس از جمله رسانه های نزدیک به منابع امنیتی گزارش داده است که محسن شکاری فرزند مسعود روز 12 مهرماه بازداشت و اولین جلسه دادگاه او در 19 آبان برگزار شد. فارس در مورد اتهامات شکاری نوشت: «در 12 مهرماه در منطقه ستارخان تهران، در حالی که خیابان را مسدود کرده بود، قمه ای در دست داشت، مردم را تهدید کرد که به او بپیوندند و به او بپیوندند. وی در ادامه اقدامات مجرمانه با قمه به یکی از ماموران امنیتی حمله کرد و ضربه ای به کتف چپ وی زد که نیاز به 13 بخیه داشت. متهم پس از مشت مامور امنیتی قصد فرار از محل را داشت اما در نهایت توسط ماموران امنیتی و انتظامی دستگیر شد.
فارس همچنین درباره محاکمه این پرونده نوشت: پس از پایان جلسات دادگاه این متهم در تاریخ 8 آبان ماه و با استناد به مستندات محکم پرونده و شهادت شاهدان حاضر در صحنه تصادف، رای بدوی در این پرونده صادر می شود که بر اساس آن محسن شکاری فرزند مسعود به اعدام محکوم شده است. دادگاه انقلاب تهران با توجه به شواهد موجود، محسن شکاری را عامل جنگ، کشیدن سلاح به قصد کشتن و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین مجروح شدن عمدی مامور امنیتی با سرماخوردگی معرفی کرد. اسلحه حین انجام وظیفه و مسدود کردن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت عمومی اعلام شد. در این مرحله با درخواست تجدیدنظر متهم پرونده برای رسیدگی دقیق تر به دیوان عالی کشور ارسال شد. در نهایت حکم صادره پس از بررسی دیوان عالی کشور تایید شد و صبح امروز ۲۶ آذرماه این حکم اجرا شد.

در واکنش به این اتفاق شخصیت های مختلفی اظهار نظر کردند. روز گذشته محمود صادقی، وکیل دادگستری و نماینده سابق تهران در شورای اسلامی در توییتر خود نوشت: «اعدام متهمی که از حق دسترسی به وکیل منتخب محروم شده است، هم ناقض اصل ۳۵ قانون اساسی و هم ناقض معاهدات بین‌المللی است. که ایران عضو آن است صدور احکام تند و خشن نه تنها منجر به فروکش اعتراضات می شود، بلکه شعله خشم معترضان را نیز شعله ور می کند.» برخی می گویند سرعت اعدام شکاری به قصد آرام کردن اعتراضات صورت گرفته در حالی که این اتفاق بیشتر خشم مردم را برانگیخته است.

عباس عبدی، تحلیلگر نیز در توییتر خود نوشت: «به نظر می رسید پس از حوادث کرج که هشداری برای تشدید خشونت ها بود، اعتراضات مسالمت آمیزتر بود. اگر حکومت ادعا می کند که می خواهد بین اعتراض و اغتشاش مرز بکشد، باید فضا را آرام می کرد تا اعتراض ها تشدید نشود. اما اعدام عجولانه محسن شکاری با این ادعا منافات دارد.

عبدی در توییت دیگری به تحلیل خشم مردم پرداخت و گفت: هدف از مجازات: 1. اجرای عدالت و جلب رضایت مردم 2. بازدارندگی و ارعاب دیگران، بدون مجازات بدون جلسه علنی دادگاه، وکیل منتخب و کامل. قانون دادرسی به هدف اول دست نخواهد یافت. هدف دوم نه تنها منصفانه نیست، بلکه مانع از اعدام محسن شکاری نیز نمی شود زیرا نفرت و کینه را بیشتر می کند. با انتشار خبر اعدام محسن شکاری، موجی از اعتراضات در شبکه های اجتماعی آغاز شد. بسیاری با بازنشر عکس او به این حکم و اجرای سریع آن اعتراض کردند.

تحلیل های زیادی در مورد تأثیر این اجرا ارائه شده است. فراتر از موضوع خشونت، برخی به ناامیدی گسترده تری اشاره کردند. صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران در این باره می نویسد: ای کاش کسی که از حاکمیت حکومت صحبت می کند به آنها می گفت که چگونه اعمال خشونت آمیز مانند اعدام محسن شکاری باعث گسترش شعور دشمنان نظام از جمله براندازان می شود. هر چند به صراحت آن را محکوم می کنند، ای کاش مسئولان متوجه می شدند که چنین اقداماتی آخرین حلقه های نظام و مردم را قطع خواهد کرد.»

با این حال چهره هایی بودند که از این حادثه دفاع کردند. سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور شامگاه پنجشنبه در مورد موضوع امنیت و برخورد با کسانی که به گفته رئیس جمهور امنیت را نقض می کنند صحبت کرد. رئیسی در جمع خانواده های شهدای امنیت با اشاره به رفتار دوگانه دشمنان مبنی بر حمایت از تروریسم و ​​ادعای حمایت از مردم گفت: امروز دشمنان ملت ایران برای مردم ما شعار زندگی می دهند اما از سوی دیگر. جنایتکاران در حرم شاهچراگ سلاح در دست دارند. آنها جان یک کودک 10 ساله و پدر و مادرش را می گیرند.”

رئیسی با بیان اینکه در پاسخ به تقاضای خانواده شهدای امنیت مبنی بر شناسایی، تعقیب و مجازات متخلفان و شهدای نیروی انتظامی، فضاسازی ها به پایان می رسد و باطل از بین می رود و قانون ثابت می ماند. به طور قاطع توسط سرویس های امنیتی تصمیم گیری خواهد شد. بسیاری این قسمت از صحبت های رئیسی را واکنشی به انتقاد از اعدام محسن شکاری تعبیر کردند.
اما سیداحمد خاتمی خطیب جمعه تهران در همایشی در هرمزگان از قوه قضائیه بابت این اعدام تشکر کرد. وی در سخنان خود گفت: «قدرت نظام الصلوده نباید در دست چند شورشی باشد. فتنه گران از تهدید به سمت ناامن کردن فضا برای زنان روسری و عمامه رفتند و اگر حضور مردم و عزم قوه قضائیه نبود این پیروان رضاخان و داعش دست به هر جنایتی زدند. ممنون از قاطعیت دستگاه قضایی که این روزها اولین یاغی را به پای چوبه دار می فرستد تا بدانند در این کشور قانون حاکم است. شورشیان می خواستند به اقتدار پلیس حمله کنند و تعدادی از بسیجیان را شکنجه و به شهادت رساندند. هدف از همه اینها از بین بردن اقتدار نظام بود. آنها باید در نظر داشته باشند که به فضل الهی انقلاب در راس باقی خواهد ماند و ایران هرگز سوریه و افغانستان نخواهد شد. در برخی شهرها شعار مرگ بر دیکتاتور سر دادند. دیکتاتور کسی است که شخصیت‌ها را از گفتگوی ساده باز می‌دارد و جان و امنیت مالی مردم را تهدید می‌کند.»

همزمان سیدنظام الدین موسوی نماینده مجلس از این اعدام دفاع کرد و در توییتر خود نوشت: «توزیع نقش ها به این صورت است: 1. آشوبگران شورش می کنند، آتش می زنند، غارت می کنند، زنده می سوزند، می زنند و می کشند. 2. آتش هرج و مرج خاموش شد و زمان برخورد با اراذل امنیتی فرا رسید؛ آرمان اصلاح طلبان شروع به سرکوب و سفیدپوش کردن قاتلان و محکومان و جایگزینی قاتل و جلاد کردند.

دیدگاهتان را بنویسید