سود 4200 تنی به مردم نرسید / اصلاح رفتار و برنامه ریزی برای حمایت از دولت سیزدهم ما را امیدوار می کند


ساعت: 08:59
تاریخ انتشار: 1401/04/01
کد خبر: 1877705

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه اتخاذ سیاست ارزی 4200 تومانی از منظر سرمایه داری تنها به نفع دهک های ثروتمند است، گفت: این ارز به دست مردم نرسیده و امروز مصلحت اول مردم است. اصلاح این وضعیت.”

ابراهیم رزاقی عضو هیئت علمی و استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص تاثیرات ارز 4200 تومانی توزیع ارز را خوب ارزیابی کرد و گفت: ارز دولتی فقط بین سودجویان توزیع شد و منجر به فساد شد که به مردم عادی دامن زد اما سران دولت سیزدهم داشتند.

وی ادامه داد: در نظام سرمایه داری اصل بر این است که دلار ارزان باید در دست واردکننده باشد تا حوزه تصمیم بگیرد چه نیازی دارد و آن را وارد کند.

وی افزود: نتیجه تصمیم بر اساس نظام سرمایه داری فقط به نفع سرمایه داران و دهک ثروتمند جامعه بود و این ارز اصلا به دست مردم نرسید.

این اقتصاددان تصریح کرد: طرفداران این ایده (نئولیبرال ها) معتقدند که ثروتمند مردی است و مردی که هیچ ثروتی نداشته باشد، شرایط او مهم نیست و مهم نیست که چه فشاری را تحمل می کند، این طرز فکر مخالف است. قانون اساسی و اندیشه های امام خمینی.

وی تاکید کرد: بارها در وصیت نامه امام خمینی (ره) شنیده ایم که این اقتصاد برای محرومان است و ما نوکر محرومان هستیم، اما ببینید چگونه با وام ارزان واردات و دادن آن به عده ای خاص به محرومان کمک نکردند. آنها فقط برای خودشان رانت ایجاد کردند.

رزاقی تصریح کرد: در شرایط فعلی که برای مردم ایجاد می شود چگونه می توان از سیاست های اتخاذ شده دفاع کرد و گفت این مدل اقتصادی به درستی عمل کرد؟ ما انقلاب نکردیم که فقط چند نفر را ثروتمند کنیم و به همان شیوه شاهانه رفتار کنیم، زیرا این روش سرمایه داری امپریالیستی است.

رزاقی افزود: در مورد ارز 4200 تومانی که ارز ارزان به مردم داده شد، عده ای کالاهای مورد نیاز خود را در بهترین حالت وارد کردند اما توزیع نکردند و برای افزایش قیمت کالاها در بازار انباشته کردند. . همچنین کمترین نظارت از سوی دولت صورت گرفت و در شرایط توزیع ارز چند ارزی در اقتصاد این امر منجر به فساد خواهد شد. در نتیجه عاملان آن به میل خود عمل کردند و از ارز دولتی استفاده کردند.

وی در پایان گفت: به دولت آقای رئیسی امیدواریم چرا که به نظر می رسد با استفاده از روش ها و اقدامات چند ماه اخیر حامی مردم بوده و مانند دولت های گذشته عمل نمی کند. در حوزه اصلاح یارانه کالاهای اساسی، اصلاح این وضعیت به نفع مردم است و اصلاح یارانه ارزی 4200 تنی و انتقال آن از جیب دلال به جیب مردم است. همچنین به نفع تولید و اقتصاد است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید