سود 4200 تنی در جیب دلالان/ اقتصاد کشور قادر به ادامه سیاست پولی ترجیحی نیست


ساعت: 10:54
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837447

یکی از اعضای شورای عالی بورس گفت: ساماندهی ارز ترجیحی، حذف آن و همچنین بهره مندی اقتصاد کشور از وصول رانت های ایجاد شده تحت تاثیر استفاده از 4200 جلد اقدام ارزشمند و شجاعانه دولت سیزدهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حسین سلاح ورزی، عضو هیأت عالی بورس، حذف 4200 تن و تاثیر آن بر اقتصاد کشور را عنوان کرد و افزود: ارز ترجیحی یک شکست گسترده و تجربه بلندمدت در سراسر دنیا محسوب می شود. مصرف کنندگان تمام نمی شوند.

وی گفت: در ایران در سال های گذشته شاهد علاقه به پرداخت ارز ترجیحی و قیمت پایین تنها در جیب برخی واسطه ها بوده و همواره در کانون توزیع رانت قرار داشته است.

وی گفت: هدف اصلی از استفاده از این ارز اقشار آسیب پذیر بودند که هیچ گاه پاسخگوی نیاز این قشر ضعیف جامعه نبودند و به عبارتی ارائه این گونه یارانه ها هنوز به هدف اصلی خود نرسیده است.

یکی از اعضای هیات عالی بورس گفت: حداقل در 30 سال گذشته و همچنین از روزهای جنگ، دولت های مختلف تلاش کرده اند یارانه ها را ساماندهی و هدایت کنند و زمینه ارز ترجیحی را نیز فراهم کنند. نوعی توزیع رانت در کشور است، اما در عمل به دلیل ناقص بودن این اقدامات همیشه به نتیجه مثبت نمی رسد.

وی تاکید کرد: کشور فرصت زیادی برای توزیع ارز ترجیحی و همچنین ارز 4200 تنی ندارد و علاوه بر این، اقتصاد کشور توانایی و تحمل تامین چنین ارزی را در کشور ندارد.

سلاح ورزی در خصوص مصوبه دولت سیزدهم مبنی بر لغو ارز 4200 تومانی، گفت: ارز 4200 تومانی تصمیمی ارزشمند و جسورانه است و در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: با توجه به این تصمیم به موقع دولت سیزدهم امیدواریم این اقدام اجرایی شود و تصمیمات لازم برای ادامه آن اتخاذ شود.

وی افزود: بهترین راه برای مقابله صحیح جامعه با این معضل و پذیرش آن، آگاه سازی مردم از نتایج و پیامدهای حذف ارز 4200 تنی است که نیازمند کمک و اقدام گسترده مسئولان است.

وی گفت: برای اطلاع رسانی به مردم بهتر است دولت سیاست های اجتماعی را برای اقشار آسیب پذیر، حقوق بگیران و افرادی که در روند حذف ارز تحت فشار هستند به وضوح اعلام کند.

وی افزود: اگر پیامدهای انضباط مالی در دولت، کاهش کسری بودجه و آثار اقتصاد کلان آن برای مردم تبیین شود، اقدام دولت موثرتر و استقبال و حمایت مردم گسترده تر خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید