ارز ترجیحی جیب دلالان و معامله گران را پر کرد


ساعت: 13:37
تاریخ انتشار: 1401/02/17
کد خبر: 1836632

حجت الاسلام اکبر احمدپور گفت: نتیجه ارز ترجیحی بیشتر جیب دلالان و دلالان را پر کرد، دلالانی که از این راه به دنبال سودهای غیرمنتظره بودند و مصرف کنندگان واقعی جامعه کمتر از این موضوع منتفع شدند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شبکه خبری تهران، نحوه تخصیص ارز ترجیحی و 4200 تنی یکی از چالش های اساسی کشور در سال های اخیر است، به طوری که دولت برای تامین منابع 4200 تنی با مشکلاتی مانند پایه پولی و چاپ پول مواجه بوده است.

یکی از اشتباهات اساسی دولت حسن روحانی این بود که معتقد بود با توزیع مواد اولیه ارزان قیمت، تولید نیز ارزان می شود و چون مواد اولیه وارداتی را با ارز 4200 تنی تهیه می کنند، قیمت کالاها کنترل می شود.

از سوی دیگر ارز ترجیحی نوعی رانت در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند و کاهش قیمت‌ها به لحاظ تعادل کلان اقتصادی در بازار این رانت را ایجاد می‌کند و کالاهای وارداتی ارزان‌تر از کالاهای تولیدی در کشور می‌شوند و مصرف‌کنندگان به این گونه کالاها روی می‌آورند.

این در حالی است که مقام معظم رهبری چندین سال است که بر حمایت از تولید داخلی تاکید می کنند و سیاست نرخ ترجیحی ارز و نحوه توزیع آن در تضاد کامل با شعار حمایت از تولید داخلی است. تجربه چندین ساله ارز 4200 تومانی به خوبی نشان می دهد که تولید داخلی کاهش یافته و کالاهای وارداتی جایگزین تولید داخلی شده است.

کالاهای وارداتی ارزانتر در واقع چراغ سبزی برای مردم برای خرید چنین کالاهایی است و در نهایت تولیدکننده داخلی قدرت رقابت را از دست خواهد داد.

از سوی دیگر، سیاست های تورمی فشار زیادی به تولیدکننده داخلی وارد کرده و هزینه های تولید به قدری بالا رفته است که تولیدکننده داخلی در حال یافتن راهی برای افزایش قیمت است، چرا که کالاهای وارداتی تمایل برخی از مردم را به آن افزایش می دهد. از سوی دیگر، تورم باعث شده تا تولیدکنندگان نتوانند کالاهای خود را با قیمت مناسب به مصرف کنندگان عرضه کنند.


تاثیر توزیع 4200 تومان بر تورم

«تورم» یکی دیگر از عوامل 4200 حجمی است که باعث دلسردی تولیدکننده و اجازه واردات کالاهای خارجی شد. از طرفی در نظر گرفته می شود که تنها هزینه تولید کننده مواد اولیه دام و خوراک است (به شرطی که این مواد اولیه به قیمت مصوب تولیدکننده برسد و او مجبور به خرید آن در بازار سیاه نباشد). در حالی که این مورد در مورد “کار” نیست. با اضافه کردن «تجهیزات» و سایر هزینه‌ها به هزینه‌های سازنده، متوجه می‌شویم که سازنده در تولید یک محصول با چه مشکلاتی مواجه می‌شود.

در نتیجه آزادسازی 4200 تن نه تنها باعث کاهش تورم نشد، بلکه با توزیع این ارز قیمت برخی کالاهای وارداتی ثابت ماند و در این شرایط تولیدکننده متضرر شد.

همچنین توزیع ارز ترجیحی و حجم 4200 دست معامله گران را در دزدی باز گذاشت و تنها اقشاری ​​که از ثمره آن ارز بی بهره بودند، اقشار ضعیف جامعه بودند.

حجت الاسلام رئیسی با روی کار آمدن دولت سیزدهم بر لزوم جراحی اقتصادی در حوزه های مختلف تاکید کرد و گفت: حذف ارز ترجیحی و اصول 4200 تومانی می تواند معیشت مردم را بهبود بخشد و کشور را از خطر سقوط اقتصادی نجات دهد.

خبرنگار اقتصادی تهرانوز با حجت الاسلام اکبر احمدپور نماینده مردم حف و رشت در مجلس شورای اسلامی به بررسی اثرات مثبت حذف ارز ترجیحی، تاثیرات آن بر اقتصاد و تصمیمات کشور پرداخت. چگونه ارز مورد نظر خود را حذف کنید

احمدپور در گفت و گو با خبرنگار سرویس اقتصادی شبکه خبری تهران وی با اشاره به خاستگاه ها و آثار منفی ارز 4200 تومانی بر کشور گفت: ارز ترجیحی زمینه لازم را برای سودآوری برخی افراد جامعه فراهم کرده است و این در حالی است که مصرف کنندگان واقعی و توده مردم از ارز 4200 تومانی سود می برند. جدول. مناسب است اما در عمل چنین چیزی را نمی بینیم.


معامله گران از ارز 4200 تنی بیشترین بهره را بردند

وی افزود: متأسفانه ارز ترجیحی بیشتر جیب دلالان و دلالان را پر کرده است، دلالانی که از این راه به دنبال سودهای غیرقابل پیش بینی بودند و مصرف کنندگان واقعی جامعه کمتر از این موضوع بهره مند شده اند.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مصرف کنندگان واقعی با حذف ارز ترجیحی می توانند آثار آن را روی سفره خود احساس کنند، افزود: در حالی که توده مردم کمتر از آن سود می برند.

احمدپور با استقبال از تصمیم دولت برای حذف ارز ترجیحی گفت: دولت باید مراقب حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باشد و با استفاده از نظرات کارشناسان اقتصادی این مسیر را به خوبی طی کند تا عموم مردم بدون مشکل از آن استفاده کنند. .

وی همچنین توضیح داد: دولت در زمینه اقتصادی به ویژه حذف ارز ترجیحی در مسیر درستی قرار دارد اما باید با ظرافت، دقت و هوشمندی ادامه دهد و حذف 4200 بخار را به گونه ای اجرا کند که به نفع مصرف کنندگان باشد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی با ارائه تصمیمی برای دوره پس از ارز ۴۲۰۰ تومانی خاطرنشان کرد: دولت می تواند با ارائه کارت یارانه به مردم و مصرف کنندگان واقعی دست دلالان را قطع کند. آنها

احمدپور تاکید کرد: قطعا حذف ارز ترجیحی تبعات و آثار خوشایندی برای مردم به همراه خواهد داشت به شرطی که دولت برای رفاه مردم هزینه کند و دولت سیزدهم نشان داده است که می تواند اقتصاد کشور را به آرامش برساند. “


شجاعت دولت سیزدهم در جراحی اقتصادی قابل تقدیر است

وی ادامه داد: دولت جسورانه به دنبال جراحی اقتصادی کشور است و حذف ارز ترجیحی یکی از موارد مورد نیاز کشور برای جراحی است. دولت با جسارت اعلام کرده است که به دنبال حذف ارز 4200 دلاری است تا دست دلالان بازار را کوتاه کند و عدالت اقتصادی ایجاد کند و تولیدکنندگان داخلی را به تلاش بیشتر تشویق کند.

نماینده مردم هف و رشتار در مجلس شورای اسلامی گفت: البته مجلس بر حذف ارز ترجیحی نظارت کافی خواهد داشت و در صورت انحراف دولت، مجلس وارد عمل می شود اما آنچه دولت مد نظر دارد این است. با توجه به اینکه مردم فشار اقتصادی را از طریق اعطای یارانه اقتصادی تحمل نمی کنند.

احمدپور با تاکید بر اینکه حذف ارز 4200 تومانی به نفع مردم و صلاح کشور است، گفت: به هر حال باید جراحی اقتصادی به نحوی انجام شود و بیشتر یارانه های دولت برای گندم، آرد است. و نان به کشورهای همسایه می رود.”

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آمار منتشر شده مصرف گندم کشور 9 میلیون تن است در حالی که بیش از 2 میلیون تن گندم به کشورهای همسایه حمل می شود و ارز 4200 تنی به این موضوع دامن زده و باید جلوی قاچاق کالا گرفته شود. سود 2 میلیون تنی گندم قاچاق.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی افزود: با حذف ارز ترجیحی می توان جایگزین معرفی کرد و با ارائه کارت یارانه به مردم افزایش قیمت را از این طریق جبران کرد. و مابه التفاوت باید توسط دولت پرداخت شود.

احمدپور گفت: مردم نگران بازخورد حذف ارز ترجیحی نباشند و قطعا دولت و مجلس با وحدت مثال زدنی و برکت اعمال ارز از 4200 اجازه نمی دهند مردم در این زمینه کوچکترین فشاری را متحمل شوند. تومان قطعا به نفع ملت و اقتصاد ایران خواهد بود.»

گزارش از حسین بوذری

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید