«سونامی پیری جمعیت» و زیرساخت هایی که باید برای آینده ایران فراهم شود


ساعت: 13:29
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۳/۲۲
کد خبر: 1855330

در شرایط کنونی که تهدید بزرگی مانند پیری جمعیت ایران را تهدیدی جدی می‌کند، علاوه بر افزایش جمعیت و تلاش برای جوان‌سازی جمعیت، باید زیرساخت‌های اجتماعی را در نظر بگیرید که در صورت رسیدن جمعیت به حالت قرمز از آن استفاده شود. پیری جمعیت و نجات جامعه

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ هشدارهایی مبنی بر کاهش شدید جمعیت به ویژه در روزهای آغازین یازدهمین دوره یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی که نمایندگان علاقه مند و انقلابی در آن حضور داشتند در رسانه ها شنیده می شود. تدوین و تصویب شد.

پیر شدن جمعیت آسیبی ساده برای کشور و یکی از بهترین حربه های دشمن برای نابودی ایران خواهد بود. دشمنان این تمدن کهن شاید خیلی به خواسته هایشان نزدیک شده باشند و چون این بار حکومت اسلامی ایران را دیدند و چهل و سه سال کینه و دشمنی را در دل پنهان کردند، قطعا این بار اگر بر کشور ما مسلط شوند. جز نابود کردن سرزمین ایران و به جا گذاشتن آثاری از این کشور کافی نیست.

همه دستاوردهای امروز کشور و توان نظامی آن تا زمانی که نیروی کار قوی، جوان و متعهد به عنوان موتور محرک کشور وجود داشته باشد ادامه خواهد داشت و در نبود این نیرو دیگر نمی توانیم از امنیت کشور مطمئن باشیم. از دشمن

گذشته از این که در صورت پیر شدن جمعیت، خطر تضعیف ایران از نظر امنیت بین المللی وجود دارد، در این شرایط می توان مشکلات و آسیب های بسیار مهم دیگری نیز اندیشید. این شامل خطر کمبود نیروی کار برای مشارکت در بخش های مختلف تولیدی، خدماتی و تجاری و رفع نیازهای کشور است.

به عنوان مثال، وقتی 30 میلیون شغل در کشور گرد هم می آیند تا جامعه را تشکیل دهند و نیازهای جامعه را برآورده کنند، با کاهش نیروی کار، این مشاغل به تدریج از تعداد مدیران خارج می شوند و از خواربار فروشی محله به مغازه های بزرگتر بسته می شوند. به زمین می افتد و کاستی هایی دارد، مثلاً ایران مجبور می شود برای تامین نیروی کار خود مهاجر بپذیرد و بعد منافع ملی کشور به خطر بیفتد، ارز و سرمایه کشور منحرف شود و ….

از دیگر آسیب های پیری جمعیت می توان نام برد که در اینجا زیاد به آن نمی پردازیم چرا که موضوع اصلی گزارش موضوع دیگری در این زمینه است.

در مواجهه با سالخوردگی جمعیت، مهمترین کاری که می توان انجام داد افزایش زاد و ولد کشور است، یعنی تغییر مسیر 180 درجه ای به مسیری که کشور از دهه 1970 در جامعه ایران نهادینه شده است. با شعار تاثیرگذار «فرزند کمتر، زندگی بهتر». او اکنون درمی یابد که این شعار چیزی جز اشتباه و خیانت نیست.

آسیب به کودک به قدری ناچیز است که به چندین گزارش، یادداشت و مقاله نیاز دارد. از پیری جمعیت در بعد اجتماع گرفته تا قدرت کمتر مفید در هنگام بیماری یا پیری در سطح خانواده که موضوعی بسیار مهم و قابل تامل است و ….

افزایش نرخ زاد و ولد اولین و مهمترین موضوعی است که باید با پیری جمعیت در کشور مقابله کنیم که البته باید در تمامی سطوح و عرصه های کشور به طور جدی مورد توجه و برنامه ریزی قرار گیرد که بحمدالله در نهایت یکی دو سالی است که قدم های خوبی در این زمینه برداشته شده است، از اعطای زمین و معیشت به خانواده های سه فرزند گرفته تا فرهنگ سازی در این زمینه و تشویق زوج های جوان به فرزندآوری.

اما در کنار این موضوع بسیار مهم و قابل توجه، دستگاه دولتی باید برای کشور پیش بینی داشته باشد که اگر در سال های آینده نیروی کار کافی در کشور تامین نکند، بتواند کار کشور را انجام دهد. با زیرساخت هایی که امروز فراهم می کند. تا نیازهای مردم را برآورده کند و شرایطی را فراهم کند که همان جمعیت مسن بتوانند بدون مشکل در جامعه زندگی و زندگی کنند. این موضوع باید در سطح ملی و بین المللی و در مقیاس کوچکتر مورد توجه قرار گیرد.

مناسب سازی فضا برای دسترسی سالمندان به امکانات و اماکن عمومی، ارائه تسلیحات رباتیک با دقت روزافزون برای استفاده در نقاط مختلف کشور از مشاغل تولیدی تا خدماتی و حتی امنیتی، ایجاد خطوط تولید تمام اتوماتیک با استفاده از هوش مصنوعی و چنین پیش بینی هایی باید انجام شود. چنین روزی

نیاز به اطمینان از جامعه ای وجود دارد که با افزایش سن جمعیت، بتواند به دنیای دولت الکترونیک حرکت کند. خدمتکارانی که تا حد زیادی می توانند جایگزین نیروی کار شوند. این ابزارها باید تهیه و نگهداری شوند تا در صورت نیاز بتوان از آنها استفاده کرد.

برخی از این زیرساخت ها که نیاز به مدیریت دارند را نیز می توان در قالب تعریف سبک زندگی جدید و تغییر سبک زندگی کنونی فراهم کرد. گویی در نسل گذشته پدران و مادران با فرزندان خود به صورت مستعمره در یک خانه زندگی می کردند و این باعث می شود که فرزندان از سالمندان مراقبت کنند و اجازه ندهند آنها دچار مشکل شوند اما در نسل کنونی این امر تغییر کرده است و بچه ها پدر هستند و مادرشان از هم جدا شده و زندگی شان را تقسیم کرده اند، بنابراین در بسیاری از خانواده ها سالمندان در رفع نیازهای خود با مشکل مواجه می شوند. بازگرداندن این فرهنگ به گذشته و اصلاح آن می تواند برای جمعیت سالخورده جامعه و نسل قدیمی بسیار مفید باشد.

طبیعتا فکر بازگشت جامعه شناسان و آینده پژوهان به کشورمان می تواند تصمیمات بیشتری را برای این منظور به همراه داشته باشد.

نه تنها در حوزه جامعه شناسی، بلکه در سایر رشته های علوم اجتماعی نیز باید این موضوع در کنار تلاش برای افزایش باروری، حداقل به لحاظ حفاظت غیرعامل و تحقیقات دقیق و مسئولانه مورد توجه قرار گیرد و راهکارهای برنامه ریزی شده تهیه شود. و مراحل تست و اثبات خود را گذرانده و در صورت تشخیص، اجرا می شود.

به طور خلاصه، در شرایط فعلی که تهدیدی بزرگ مانند پیری جمعیت ایران را تهدید جدی می کند، علاوه بر افزایش جمعیت و تلاش برای جوان سازی جمعیت، باید زیرساخت هایی را در جامعه فراهم کرد که اگر جامعه به وضعیت قرمز پیری برسد. جمعیت، دست به کار شوید و جامعه را نجات دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید