سویه تاج غالب BA2 در ایران / نگرانی از ورود مجدد دلتا

سویه تاج غالب BA2 در ایران / نگرانی از ورود مجدد دلتا

روز جدید دبیر کمیته علمی ملی مبارزه با تاج و تخت گفت: بیش از 81 درصد سویه های در گردش در کشور ما تحت سویه BA2 خانواده Omicron هستند. این نگرانی وجود دارد که به دلیل تبادلات و تعاملات بین کشورمان و کشورهای همسایه از جمله ترکیه، دلتا دوباره بیاید و منجر به ایجاد زیربخش هایی مانند XD و XF شود، اما واقعیت این است که ما هنوز چنین موردی نداشته ایم. .

دکتر حمیدرضا جماعتی درباره وضعیت تاج در کشور گفت: اتفاقی که الان در کشور ما افتاده این است که مثل همه کشورها هم در بستری و هم در مرگ و میر تاجدار روند نزولی داریم. تقریبا خطی است. بنابراین منحنی که بالا رفت اکنون پایین می آید و خطی است. بنابراین در حال حاضر در تمام کشورهای دنیا درصد بستری شدن و مرگ و میر در بیمارستان ها تقریباً رو به کاهش است و حتی در کشورهایی مانند چین و هنگ کنگ که درصد موارد در حال افزایش است، روند کاهشی را شاهد هستیم. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی در خصوص سویه غالب تاج در کشور گفت: در مطالعه ای که اخیرا در کشورمان انجام شده، سویه غالبی که در کشور وجود دارد بیش از 81 درصد کمتر از سویه BA2 خانواده اومیکرون است. بنابراین مسیری که انتظار داشتیم به اوج جدیدی منجر شود در حال حاضر اتفاق نیفتاد و شاهد موج جدیدی از BA2 در کشورمان نبودیم.

نگرانی در مورد ورود مجدد دلتا به کشور
به نظر می رسد در پاییز با موجی جدید و جدی مواجه باشیم

جماعتی درباره پیش‌بینی‌ها از روند کووید 19 گفت: با توجه به شرایط فعلی، اگر با مشکل جدید و فرعی جدید در کشورهای دیگر مواجه نشویم، به نظر می‌رسد در ماه‌های آینده حداقل تا فصول سرد سال پیش‌بینی شود. در هفته های آینده با پیک مهم و موج نو برخورد نکنید. اگرچه یک دلیل برای نگرانی وجود دارد. این واقعیت که در برخی از کشورهای اطراف ما مانند ترکیه، تقریباً 3 درصد از گردش مالی آنها همچنان دلتا است، ممکن است این نگرانی را ایجاد کند که با توجه به تبادل و تعامل بین کشورمان و کشورهای همسایه از جمله ترکیه، این امکان وجود دارد که دلتا دوباره بیاید و منجر به خرده فرهنگ هایی مانند XD و XF می شود، اما واقعیت این است که ما هنوز چنین چیزی را تجربه نکرده ایم و از آنجایی که در کشورهای دیگر با اوج جدیدی مواجه نشده ایم، حداقل در تابستان مشکل جدی به نظر نمی رسد. بر این اساس، همانطور که در سایر نقاط جهان پیش بینی می شود، اگر باید به یک قله برسیم، ممکن است در فصول سرد سال باشد، یعنی. در پاییز و زمستان ممکن است با موج کرونا با زیرگروه های دیگر مواجه شویم، اما به نظر نمی رسد حداقل تا چند ماه آینده با موج جدید و جدی مواجه شویم.

توانایی ایران در شناسایی زیرشاخه های هیبرید تاج

وی در خصوص شناسایی زیرگروه های XD و XF در کشور گفت: شناسایی این زیرگروه ها بر اساس توالی یابی ژن است. خوشبختانه، دستگاه‌هایی داریم که می‌توان از آنها برای تشخیص ژنتیکی ویروس‌هایی استفاده کرد که فعالانه در حال ارزیابی هستند. بر این اساس، اگر زیرگروه های هیبریدی مانند XE، XD، XF یا سایر زیرشاخه هایی که ممکن است به صورت ترکیبی ظاهر شوند، اگر ببینیم با مشکل و پیک جدیدی مواجه هستیم، می توانیم به سرعت ارزیابی و تعیین کنیم که زیرگروه کدام است.پس نیازی نیست. نگران چیزی بودن. زیرا در صورت مواجهه با تهدید جدید، دستگاه هایی که در اختیار داریم و ارزیابی ژن ها، می توانیم به سرعت این آزمایش ها را در کشور خود انجام دهیم.

جماعتی در خصوص احتمال افزایش تعداد بیماری ها در کشور به دلیل سفر و بازدید نوروزی گفت: تاکنون هر چند در یکی دو هفته گذشته شاهد افزایش ناچیز بیماران سرپایی و به دنبال آن افزایش اندک بوده ایم. در بستری‌ها با توجه به اینکه این افزایش ادامه پیدا نکرده یا افزایش یافته، به نظر نمی‌رسد با موج جدیدی مواجه باشیم.

تأثیر افتتاح مدرسه بر وضعیت تاج در کشور

وی در خصوص تاثیر بازگشایی مدارس بر روند بیماری در کشور گفت: باید شرایط مختلف را در نظر بگیریم. شرایطی مانند واکسیناسیون به ویژه در کودکان و دستور به کلیه کارکنان مدارس برای تکمیل واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی و ابتلای تعداد زیادی از مردم کشورمان به ویروس کرونا و مصونیت ذاتی در بدن. حداقل در هفته‌های پس از بازگشایی مدارس، تأثیر چندانی بر جامعه نداشتیم. خدای نکرده مشکل جدی برای بازگشایی مدارس جامعه وجود نداشته باشد.

تاج در شانگهای

وی افزود: آنچه وجود دارد این است که در برخی کشورها مانند چین، هنگ کنگ و برخی دیگر کشورها مانند کانادا، استرالیا و غیره اوج را با زیرگونه Omicron مشاهده کرده اند، اما خوشبختانه در همین کشورها به دلیل اقداماتی که انجام دادند، به ویژه کره جنوبی، هنگ کنگ، چین و غیره، بستری شدن و مرگ و میر آنها کاهش یافت. و این امیدوار کننده است که اقدامات کنترلی انجام شده در این کشورها توانسته است تعداد موارد ابتلا را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی؛ ماسک بزنید، واکسن هایتان را تمام کنید

وی ادامه داد: در کشور ما علیرغم اینکه تعداد مبتلایان و بستری شدن در بیمارستان کاهش یافته که این اتفاق خوبی است، اما یک نگرانی که وجود دارد و از نظر اپیدمیولوژیک قابل بررسی است این است که RE ما هنوز یک و همچنین کمتر از یک نمی شود، به این معنی که احتمال گردش ویروس با هر اقدامی، اعم از ترکیبی از ویروس ها یا اقداماتی که ممکن است منجر به گسترش بیشتر ویروس شود، می تواند کشور ما را تهدید کند. توصیه ما این است که با توجه به اینکه RE ما به یک و زیر یک نرسیده است، از مشکل جلوگیری کنید، طبق توصیه سازمان های علمی جهانی و سازمان بهداشت جهانی، افراد باید پروتکل های بهداشتی را بسیار جدی بگیرند، شما در مورد واکسیناسیون و تزریق سومی جدی هستید. دوز، و کسانی که واکسیناسیون خود را کامل نکرده اند، باید آن را تکمیل کنند، زیرا هم به پرونده های بهداشتی و هم واکسن ها پایبند هستند. درمان با دوز سوم عاملی است که می تواند در کاهش بستری شدن و مرگ و میر در افراد در معرض emicron موثر باشد و بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

عدم رعایت پروتکل های بهداشتی
بزرگسالان و افراد دارای نقص ایمنی باید دوز چهارم واکسن تاج را دریافت کنند

جماعتی تصریح کرد: در عین حال به افرادی که در سنین بالا هستند و یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند حتما باید یک نوبت چهارم واکسن کراون تزریق شود که ممکن است در کاهش بستری شدن و مرگ و میر موثر باشد. در حال حاضر افرادی که سالخورده هستند و یا دارای سیستم ایمنی معیوب هستند، مانند بیماران پیوندی یا بیماران سرطانی یا افرادی که بیماری های زمینه ای جدی دارند، بیشتر در بیمارستان بستری می شوند و جان خود را از دست می دهند. به همین دلیل توصیه می‌کنیم مردم به ویژه در مورد استفاده از ماسک، پروتکل‌های بهداشتی را در جامعه رعایت کنند.

وی گفت: در حال حاضر، کاهش بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر باعث شده است برخی پروتکل های بهداشتی را نادیده بگیرند، که می تواند خطرناک باشد، با توجه به اینکه RE ما در ویروس omicron به یک یا کمتر نرسیده است که منجر به نگرانی در مورد کنترل همه گیری می شود. در کشور باشد. بنابراین رعایت پروتکل ها و تزریق واکسن به ویژه تزریق دوز سوم در افرادی که هنوز دوز سوم را تزریق نکرده اند و تزریق دوز چهارم در افرادی که به دلایلی نقص سیستم ایمنی و سن بالا دارند بسیار مهم است و می توان آن را انجام داد. تاثیر مهمی در کاهش تعداد بیماران دارد. بستری شوید و در جامعه بمیرید.

وی افزود: باید توجه داشت که در اپیدمیولوژی عاملی به نام R0 داریم که به این معنی است که یک فرد مبتلا به ویروس می تواند چندین نفر را مبتلا کند. نسبت ویروس Omicron تقریباً 10 است به دلیل عفونت‌پذیری بالا. این بدان معناست که اگر پروتکل ها رعایت نشود و واکسن تزریق نشود، هر فرد مبتلا می تواند 10 نفر را مبتلا کند. اکنون RE یعنی ما در حال انجام اقدامات موثری مانند استفاده از ماسک، تزریق واکسن و غیره برای جلوگیری از انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر هستیم، اگر این عدد به یک و کمتر از یک برسد، این نشان می دهد که در این جامعه، این ویروس از افراد آلوده به افراد سالم منتقل نمی شود و می توان گفت که این بیماری تنها زمانی کنترل می شود که RE به یک و کمتر از یک برسد. این رقم هنوز در کشور ما به یک یا کمتر نرسیده است و به همین دلیل نشان می دهد که در جامعه ما هنوز افراد مبتلا می توانند ویروس را به افراد دیگر منتقل کنند و بنابراین اقدامات پیشگیرانه و رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک که بسیار موثر و موثر است. اقدامات دیگری مانند فاصله، شستن دست و غیره. مهم هستند. در شرایط کنونی کشور ما استفاده از ماسک و واکسن می تواند بسیار موثر و پیشگیرانه باشد و به بیماری RE کمک کند تا با ویروس کرونا و انواع فرعی آن به یک بیماری برسد.

دیدگاهتان را بنویسید