سگهای ولگرد؛ معضل این روزها ورود به خیابان های راز / شاهداری و دهیاری است


ساعت: 09:54
تاریخ انتشار: 1401/02/19
کد خبر: 1837415

گزارشی از وضعیت سگ های ولگرد در رازویرگلان;

یکی از چالش هایی که این روزها در خیابان های راز به چشم می خورد تردد سگ های ولگرد به صورت انفرادی یا گروهی است که فضای رعب انگیزی را برای مردم شهر ایجاد کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک از راز و جرگلان این روزها به هر شهر و روستایی که سر بزنید سگ های ولگرد هستند سگ ها بی خانمان هستند.

افزایش سگ‌های ولگرد در محیط‌های شهری، روستایی و زیست‌محیطی به یک معضل تبدیل شده است و هر از گاهی گزارش‌هایی از حملات انسانی گزارش شده است.

این در حالی است که تکلیف سگ های ولگرد در قانون مشخص شده و ساماندهی آنها به وزارت کشور سپرده شده است که دستورات لازم را به شهرداری ها و دهیاری ها ارسال کرده است.

قابل ذکر است که شاید بتوان با قرار دادن شماره ثبت و ثبت هویت حیوان در سامانه ای کامل و یکپارچه گام های مثبتی در جهت اجرای موفق طرح جمع آوری و کنترل تردد سگ های ولگرد برداشت، از سوی دیگر افرادی که نگهداری از سگ ها، در قبال آنها مسئول است تا مشکلی برای شهروندان ایجاد نشود.


حرکت انفرادی یا گروهی سگ ها در محیط شهری و ایجاد وحشت در افراد

همچنین یکی از چالش هایی که این روزها در خیابان های راز دیده می شود، تردد سگ های ولگرد به صورت انفرادی یا گروهی است که فضای رعب انگیزی را برای مردم شهر ایجاد کرده است.

محمد زرای یکی از اهالی راز در گفتگو با عصرترک این شهرستان گفت: در ماه های اخیر شاهد حضور گسترده سگ های ولگرد در منطقه بوده ایم اما تاکنون اقدام مناسبی برای جمع آوری آنها صورت نگرفته است.


bca86168 94ce 4041 8deb cb4dbb5e4586 خبر خاکستری

وی افزود: وجود سگ در محله و بین مردم علاوه بر به خطر انداختن سلامتی و ایجاد مزاحمت برای شهروندان آسیب جدی به محیط زیست وارد می کند.

یکی دیگر از شهروندان گفت: شورای اسلامی شهر، شهرداری، محیط زیست و سایر دستگاه های مسئول باید نسبت به جمع آوری این حیوان اقدام جدی کنند که اصلا خوب نیست.

وی افزود: در کنار آسیب های زیست محیطی ناشی از حضور سگ در جامعه، آسیب هایی را برای شهروندان به همراه دارد.


نگرانی از تردد دانش آموزان در سطح شهر به دلیل وجود سگ های ولگرد

یکی از شهروندان رازی ادامه داد: برخی از سگ های رها شده در شهر بی خانمان نیستند، اما باید صاحبان آنها شناسایی و با استفاده از اخطارهای قانونی در مورد قلاده، نگهداری و جلوگیری از تردد این حیوانات، صاحبان آنها شناسایی و تذکرات لازم داده شود. در خیابان.”

حسین پور یکی دیگر از شهروندان راز افزود: سگ ها اساساً به دلیل بوی زباله در سطل های زباله و کیسه های زباله رها شده در خیابان ها به دنبال غذا می گردند، بنابراین توقع داشته باشید که فردی ساکن شهر و نگهبان باشد و سعی می کند سگ را قلاده کند. تا برای مردم مشکل ایجاد نکند.

وی گفت: از شهروندان انتظار می رود زباله های خود را زودتر از موعد در کوچه ها نیندازند و از ریختن زباله در رودخانه و خروج زباله از سطل که فضایی برای سگ ها فراهم نمی کند، خودداری کنند.

محمدنیا مادری که نگران مدرسه رفتن فرزند دانش آموزش است، گفت: نگران این هستم که فرزندم هر روز به مدرسه می رود، بنابراین نه تنها من بلکه همه همسایه ها با این مشکل مواجه هستند و فرزندانمان مجبور به سفر هستند. هر روز بیا بریم مدرسه.

کاسم توکلی زاده رئیس مرکز فنی و حرفه ای راز و جرگلان در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: وجود دامداری ها در اطراف مرکز و وجود سگ های ولگرد یکی از مشکلات اساسی مرکز فنی و حرفه ای راز و جرگلان است.

وی ادامه داد: انتظار می رود نهادهای ذیربط نسبت به ساماندهی سگ های ولگرد در شهر راز اقدامات لازم را انجام دهند و برای این مشکل چاره اندیشی کنند.

خبرنگار: زهرا کنعانی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید