سید کمال قریشی مبارز سقوط نیروی انتظامی کرج در سال 57 / از فعالیت های انقلابی در مهدیه برگان کرج تا قتل توسط منافقین


ساعت: 18:02
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۳
کد خبر: 1805559

در آستانه پیروزی انقلاب، مهدی برگانی در کرج یکی از مراکز تجمع انقلابیون بود، این مهدی محل استقرار هیئت مذهبی حضرت علی عسگر (ع) و چهره بارز آن شهید سید کمال قریشی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از تیتریکدر آستانه پیروزی انقلاب، مهدی برگانی در کرج یکی از مراکز تجمع انقلابیون بود، این مهدی محل استقرار هیئت مذهبی حضرت علی عسگر (ع) و چهره بارز آن شهید سید کمال قریشی بود. وی از مخالفان حکومت پهلوی است که در سال 1313 در روستای برگان از توابع ساویب الله متولد شد.

8b42d1fb 126b 4826 aded a0371bf4f9fe خبر خاکستری

پس از رحلت آیت الله سید حسن طباطبای بروجردی، وی به مرجع تقلید امام خمینی (ره) تبدیل شد و حکومت پهلوی به دلیل پخش اعلامیه های سیاسی چندین بار توسط پلیس دستگیر و مورد بازجویی قرار گرفت.

دعوت جعفر شجونی، علی اکبر ناطق نوری، شیخ حسین انصاریان و فهرالدین حجازی به شهر کرج از جمله فعالیت های مذهبی و سیاسی وی است که سرانجام در 14 مرداد 60 در کارگاه نجاری خود توسط منافقین به شهادت رسید.

در 5 بهمن 57 پس از اعلام بی طرفی، ارتش انقلاب کرج به تعدادی از کلانتری ها حمله کرده و آنها را به تصرف خود درآورد، اما کلانتری مرکزی کرج در خیابان امیری مقاومت کرد و در این حمله تعدادی از انقلابیون کشته شدند. از سید کمال قریشی، پلیس به سراغ فرمانده بیان رفت.

تیمسار بیان دومین فرماندار نظامی کرج بود که از تیراندازی به سوی مردم خودداری کرد و از سوی دیگر ناگزیر به رعایت قوانین ارتش پهلوی بود. سید کمال قریشی موفق شد با او دوست شود و اوضاع را به نفع انقلابیون تغییر دهد، او در دوران فعالیت های انقلابی در کنار پدرش بوده و این داستان را روایت می کند.

f68bf4c2 b3b4 4521 8035 36813f1c07e9 خبر خاکستری

در زمان قوماندان بیان در تظاهرات و اقدامات ضد رژیم تحولاتی رخ داد، پدرم به بیمارستان رفت و از او خواست که به پلیس دستور تسلیم بدهد و به نظامیان دستور داد یکی از تانک های ارتش را به کلانتری بیاورند.

پس از آوردن تانک دستور آتش‌سوزی داد، هدف تانک دروازه پلیس بود، پس از تیراندازی و انفجار در مقابل پلیس، مردم به داخل آن هجوم بردند و به این ترتیب پلیس سقوط کرد، سپس مردم با نیروهای نظامی به سمت پلیس هجوم بردند. تانک دولتی و آنها آن را گرفتند و همچنین مراکز دیگر.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید