سیزده بدر; جشن بهار در دامان طبیعت


ساعت: 09:25
تاریخ انتشار: 1401/01/13
کد خبر: 1818966

یکی از آیین های نوروزی سیزده بدر است که خانواده ها در این روز به طبیعت می روند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، یکی از آداب و رسوم ایرانیان در طول سال، جشن نوروز است که مدت ها قبل از بهار در نقاط مختلف کشور برگزار می شود تا همگان با شور و شوق از فصل شکوفه های بهاری استقبال کنند. من ترک می کنم.

نوروز از دیرباز خانه را نظافت و کوچ کرد، نوروز خرید، برای جوانان عیدی گرفت، مراسم شاد و سنتی، چهارشنبه سوری برپا کرد و سپس با آغاز سال نو عید نوروز را دید و عیدی داد و عیدی‌داران به اوج خود رسیدند. داره میاد

از نوروز اول تا دوازدهم فروردین رفت و آمد و دید و بازدیدهای نوروزی بسیار پر رونق است و با فرا رسیدن 13 بدر مراسم و آیین های نوروزی به پایان می رسد و در آخرین روز نوروز خانواده های ایرانی به طبیعت می روند و چند ساعتی با هم گفتگو می کنند. روزهای خوش را در دفتر خاطرات ذهنشان بنویسند.


2d26e79b b2cb 43ad 862e e7fb6d2c0385 خبر خاکستری


سیزده بدر یکی از مراسم سنتی ایران است که مهمترین هدف این روز همانطور که از نامش پیداست گذراندن آن در دامان طبیعت است. با حضور چند ساعته در دل طبیعت که نعمتی است از جانب خداوند می توان بیشتر قدردان آن بود و در حفظ آن تلاش کرد.

در این روز بازی های محلی زیادی در دامان طبیعت برگزار می شود، غذاهایی مانند کباب برای نهار و آش با رشته برای عصر آماده می شود و روزی پر از لحظات سبز در کنار هم سپری می شود.

با رشد گیاهان خوراکی، برخی از زنان نیز این گیاهان خوراکی را در دل طبیعت می چینند و می چینند تا از آنها غذاها و غذاهای لذیذی تهیه کنند.


9594fd7d 35b3 40db 94e7 3d515ced5bc6 خبر خاکستری


اما سیزده بدر روزی به نام طبیعت است که هوای ما بیشتر از طبیعت است، در سال های اخیر به دلیل استفاده زیاد از ظروف یکبار مصرف، نبض طبیعت به حساب می آید، ظروف رنگارنگ فقط برای سهولت در شستن ظروف، کم کم طبیعت را از دست می دهند و به جای سبزه و بوی طبیعت، سالها بعد با کوهی از زباله های پلاستیکی.

گذاشتن ظروف یکبار مصرف در طبیعت، ریختن زباله در رودخانه ها و چشمه ها، قطع شاخه درختان برای روشن کردن آتش، بستن طناب به درختان و سایر اقدامات می تواند طبیعت را نابود کند و امروز وظیفه حفظ طبیعت به پایان رسیده است. این مسئولیت ماست.

به راستی که اگر طبیعت زبان باز می کرد، ناله ها و فریادهای بسیاری از بدخواهی انسان هایی که در طبیعت به طبیعت می چسبند، می آمد.


cc1d649d d096 4c83 869e 4c1a39bae0a0 خبر خاکستری



آماده سازی 37 تیم برای حفاظت از مناطق طبیعی

شیرزاد نجفی مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استان لرستان با اشاره به سیزدهمین روز از فروردین ماه روز طبیعت گفت: اقدامات حفاظتی در برابر منابع طبیعی استان لرستان در روز طبیعت و در صورت هرگونه تخریب و تجاوز به کشور تقویت می شود. اراضی مشاهده می شود.

وی افزود: در این راستا 37 تیم سیار در مرکز استان و شهرستان ها در پارک های جنگلی، تفرجگاهی، جنگلی و مناطق گردشگری استان حضور دارند.

مدیرکل منابع طبیعی و مدیریت آب استان لرستان گفت: لازم است شهروندان از قطع و قطع شاخه های درختان به صورت جداگانه خودداری کنند و شهروندان در صورت مشاهده جنگل زدایی توسط متخلفان با شماره تلفن 1504 و 139 اداره حفاظت تماس بگیرند. منابع طبیعی استان گزارش می دهند در اسرع وقت با این افراد برخورد شود.

وی بیان کرد: از همه مردم انتظار می رود در ایام تعطیل از افروختن آتش در کنار تنه درختان جنگلی خودداری کنند و با سودجویان و فرصت طلبانی که به تخریب و تصرف اراضی ملی، تهیه ذغال و هیزم قاچاق می پردازند، برخورد کنند. .


59b07be9 8bbe 48b9 99da 3ea6228232b7 خبر خاکستری



توزیع کیسه زباله در خروجی شهرها

علی سالاروند رئیس اداره محیط زیست لرستان گفت: شهروندان از رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه ها خودداری کنند و شهرداری ها مکان های مناسبی را برای ماهی قرمز در نظر بگیرند.

وی افزود: همچنین در این روز باید توزیع کیسه زباله در مبادی شهرها و جمع آوری و انتقال زباله به محل دفن زباله ها و جلوگیری از قطع درختان، درختچه ها و تجاوز به عرصه های طبیعی در دستور کار قرار گیرد.

رئیس اداره محیط زیست لرستان گفت: شهرداری های استان کیسه زباله تهیه کنند و ادارات محیط زیست، منابع طبیعی و میراث فرهنگی در توزیع کیسه زباله در مبادی شهرها با شهرداری های استان همکاری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید