سینمای ایران پس از انقلاب در عرصه بین المللی رونق گرفت

مقامی افزود: سینمای امروز ما با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و روز به روز در حال پیشرفت است و به قله های بلندی می رسد. وجود کارگردانانی با ایده های نو و استفاده از بازیگران مستعد و اخلاق سینمای ایران به جهانیان عرضه شده است «و توانسته در جشنواره های مختلف حضور داشته باشد اما هنوز جای پیشرفت دارد.

وی گفت: به نظر من علیرغم پیشرفت سینمای ایران در شکوفایی استعدادهای بازیگران و کارگردانان، متأسفانه هنر صداپیشگی و دوبله آنطور که باید پیشرفت نکرده است و این شاید به دلیل تکنولوژی روز مرزی باشد. در سینماهای کشور ظاهر نشد و سینمای خانگی جایگزین آن شد.

این پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: بسیاری از دوبلورهای قدیمی فوت کرده اند و دیگر در دنیا نیستند و نسل جدید دوبلورها و صداپیشگان با اینکه استعداد کافی دارند اما تجربه دوبلورهای قدیمی را ندارند. در واقع دوبلورها و صدابرداران فعلی اغلب برای تلویزیون و سینمای خانگی کار می کنند که با توجه به شرایط موجود محدودیت هایی نیز دارند.

جلال مقامی افزود: در گذشته که حتی فیلم های ایرانی نیز دوبله می شد، صداپیشگان در برخی موارد به جای هنرمندان و بازیگران ایرانی در فیلم های ایرانی صحبت می کردند و هنر صداپیشگی رونق گرفت، اما اکنون به دلیل توسعه تجهیزات و زیرساخت های سینمایی. و کیفیت بالای صدابرداری در فیلم ها از هنر دوبله در سینما پایین تر است و این نشان دهنده پیشرفت سینما و تلویزیون ایران پس از انقلاب است.

وی افزود: پیشرفت هنر بعد از انقلاب تنها به سینما و تلویزیون محدود نمی شود. همانطور که اکنون می بینیم موسیقی و موسیقی در ایران نیز پیشرفت های زیادی داشته و نسل جوان با استعدادهای فراوان را به جامعه ای پر مخاطب و حتی از طریق کنسرت های خارج از کشور معرفی کرده است. .

صداپیشه پیشکسوت سینمای ایران با بیان اینکه فیلم های کره ای جای خود را در تلویزیون ایران باز کرده اند، گفت: بد نیست از سریال ها و فیلم های ملت و کشور دیگر استفاده کنیم اما در سال های اخیر سریال های کره ای را تماشا کرده ایم. فیلم ها در تلویزیون ایران فضای زیادی پیدا می کنند. می بینیم که سریال هایی با منشأ مذهبی در ایران که توسط کارگردانان خلاق و دقیق ساخته شده است به کشورهای اسلامی دیگر صادر شده است و این ممکن است برای آینده تولید و سریال سازی در کشور مفید باشد.

این مسئول گفت: استعدادهای خوب نسل جدید بعد از انقلاب در عرصه دوبله شکوفا شده است. این بدان معناست که صداپیشگان باید فیلم های قوی توسط کارگردانان مطرح دنیا در اختیار صداپیشه ها قرار دهند. البته نسل جدید صداپیشگان باید آقای خسروشاهی منوچهر ولی زاده و بسیاری دیگر از بزرگان سینمای ایران و هنر صداپیشگی را سرلوحه کار خود قرار دهند. بروید و فیلم های خوب را در اختیار صداپیشه ها قرار دهید.

وی افزود: بعد از انقلاب به ویژه در دهه اخیر زیرساخت های بسیار خوبی برای سینما و تلویزیون با توجه به پیشرفت علم و فناوری در ایران فراهم شده است که باید هنرمندان صدا از آن استفاده کنند و با این امکانات و تجهیزات، صدا بازیگران باید باشند در واقع فردی که حرفه صداپیشگی را انجام می دهد باید صدا را با تمام وجودش بازی کند یعنی خود را در قالب این شخصیت قرار دهد و متن را بدون احساس نخواند.

جلال مقامی بازیگر باسابقه ای که تجربه زیادی در صداپیشگی و دوبله دارد و از بزرگان سینما و هنر کشور است آثار بی شماری به یاد ماندنی از خود به جای گذاشته است که متاسفانه اکنون به دلیل بیماری و سکته خفیف، نسل های زیادی از آنها به یادگار مانده اند. در این زمینه و خلق آثار هنری و نباید فراموش شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید