شایعات گرانی بنزین و کارشناسان نسبت به عواقب آن هشدار می دهند

شایعات گرانی بنزین و کارشناسان نسبت به عواقب آن هشدار می دهند

اسدالله بادامچیان از اعضای حزب موتلفه گفت: وقتی قیمت بنزین لیتری در کشور ما 3 هزار تومان و در کشورهای همسایه از 12 هزار تومان تا 20 هزار تومان است، هر چقدر جلوی آن را بگیریم، قاچاق می شود. چرا بنزین را سه تومان بفروشیم که قاچاق کنند ما بخریم؟

روزنامه همشاری نیز اخیرا در گزارش های مختلف به رکورد مصرف بنزین در کشور اشاره کرده و مدعی شده است: در 10 روز پایانی سال 1401 به طور متوسط ​​121.8 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف شده است که نسبت به مدت مشابه سال 1400 (19) مقایسه شده است. تا 8 اسفند 1400) با 106.9 میلیون لیتر افزایش 13.9 درصدی داشته است.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ضمن ابراز تاسف از آنچه افزایش مصرف بنزین در کشور خواند، گفت: ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد و مدیریت مصرف یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه جدی شود. “

مدیریت مصرف بنزین کلید واژه ای است که در روزهای اخیر بارها توسط کارشناسان نزدیک به قدرت تکرار شده است. به گفته این کارشناسان، با توجه به رشد مصرف، دولت باید برای کاهش مصرف به فکر افزایش قیمت بنزین باشد.

خبرگزاری ایسنا همچنین مدعی شد در روزهای اخیر مردم ایران رکورد مصرف بنزین در ۱۰۰ سال اخیر را شکسته اند.

خبرگزاری تسنیم نیز در چند روز گذشته در مصاحبه ها و گزارش های مختلف تلاش کرد تا مردم را مقصر کاهش تولید بنزین در کشور معرفی کند. به گفته هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت، تولید بنزین کشور در حال حاضر ۱۱۵ میلیون لیتر و مصرف آن حدود ۱۴۴ میلیون لیتر است.

سایر رسانه ها و سایت های نزدیک به دولت نیز در یک کمپین رسانه ای هماهنگ در این زمینه مطالبی را تهیه و منتشر کردند که این گونه کمپین ها این نگرانی و شبهه را در نظر کارشناسان و مردم برانگیخت که دولت زمینه را برای افزایش قیمت انرژی فراهم می کند. حامل ها

پرویز جاوید عضو انجمن اقتصاددانان ایران در گفت و گو با آفتاب نیوز گفت: افزایش قیمت حامل های انرژی به ویژه بنزین در تضاد کامل با شعار سال یعنی مهار تورم و تولید است. رشد نمی گوییم بنزین گران نشود، البته لازمه آن این است که درآمد سرانه مردم هم افزایش پیدا کند. بسیاری از افراد مشاغلی دارند که افزایش قیمت بنزین بر آن تأثیر مستقیم خواهد گذاشت. برخی از شخصیت های سیاسی اخیراً قیمت بنزین در کشورهای همسایه را مثال زدند. آیا در مورد تفاوت درآمد سرانه 22000 دلاری ترکیه و درآمد سرانه 6000 دلاری ایران صحبت خواهند کرد؟

وی افزود: افزایش قیمت بنزین در صورتی برای مردم و کارشناسان دلسوز قابل قبول است که درآمد سرانه را نیز بالا ببرد. طبیعتاً قیمت بنزین برای طبقات ثروتمندی مانند حزب موتلفه که از افزایش آن حمایت می کنند مهم نیست، اما به معیشت مردم ضربه می زند. طبق آمار رسمی، حدود 40 تا 50 درصد مردم زیر خط فقر هستند. در چنین شرایطی باید به دنبال راه حل های جدید بود نه افزایش قیمت حامل های انرژی. یکی از راهکارهای موثر برای کاهش تورم ارتباط با دنیاست. طبیعتا مشکلاتی مانند جنگ با آذربایجان کمکی به کاهش تورم و بهبود وضعیت اقتصادی کشور ما نخواهد کرد. افزایش قیمت بنزین تاثیر سریع و فوری بر تمامی قیمت‌ها می‌گذارد، از هزینه غذا، حمل و نقل گرفته تا کتاب‌های دانشجویی و قیمت خدمات تحت تاثیر افزایش قیمت بنزین خواهد بود.

این کارشناس اقتصادی همچنین گفت: افزایش قیمت بنزین علاوه بر تاثیر مستقیم، تاثیر روانی قوی بر جای می گذارد. در حال حاضر در ابتدای سال با 500 هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه هستیم که این رقم به همراه عدم تحقق درآمدهای 200 هزار میلیارد تومانی اثر تورمی قابل توجهی خواهد داشت و کل مبلغ به آن خواهد رسید. 700 هزار میلیارد تومان. در این شرایط اقتصادی، افزایش قیمت بنزین پیامدهای اجتماعی بسیار گسترده تری خواهد داشت. علاوه بر این، شواهد حاکی از آن است که امسال از نظر اقتصادی بسیار سخت خواهد بود. با وجود شعارها، به نظر نمی رسد در آینده نزدیک شاهد کاهش تورم باشیم، زیرا دولت سازوکارهای لازم را برای تحقق این امر در نظر نمی گیرد، یکی از الزامات کاهش تورم، تلاش واقعی برای رفع تحریم ها و آشتی است. با دنیا شرایط فعلی که مثلاً ما از عراق می‌خواهیم 500 میلیون دلار از 5 میلیارد دلار بدهی ما را بپردازد و آنها فقط با اجازه آمریکا این کار را انجام می‌دهند، نشان‌دهنده وضعیت بحرانی اقتصادی است که در آن قرار داریم. ما دنیا را قبول نداریم بالاخره تحمل مردم حدی دارد و باید به این موضوع رسیدگی شود.

دیدگاهتان را بنویسید