شب قدر؛ فرصتی برای توسعه و بخشیده شدن

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ معلم آرمان بختیاری از علمای اهل سنت استان کردستان در گفت و گو با کُردتودی در خصوص فضیلت های شب قدر گفت: قدر یعنی شب بزرگ و با عظمت؛ شب قدر. از آنجایی که در قرآن کریم «قدر» به معنای عزت و عظمت خداوند است، امشب تمام مقدرات بندگان در طول سال معین شده است، چنان که امام شافعی می فرماید: «خدایا در شب قدر چه خواهد شد از امسال به سال دیگر، از زندگی یا مرگ، از خوب یا بد یا روز، پس آنچه خدا امشب مقرر کرده است، قطعاً اتفاق خواهد افتاد.

وی با تاکید بر اینکه این منافاتی با آزادی اراده و قدرت انسان ندارد، افزود: تقدیر الهی فرشتگان بر حسب شایستگی و شایستگی افراد و به اندازه ایمان، تقوا، خلوص نیت و اعمال و بی شک مفاهیم آنهاست. . به عنوان وعده و وعید.» انذار و بشارت و جزا و پاداش بدون اراده و اختیار انسان معنا ندارد.

ماموستا بهتیاری بیان کرد: حضور انسان در محافل شب قدر، عبادت و نیایش و …. مظاهر حضور اراده و قدرت انسان هستند.

وی گفت: بزرگترین اشتباه در مورد حقیقت مشیت الهی این است که گروه خود را مالک همه چیز می دانند و معتقدند خداوند مطلقاً همه چیز را به بندگانش سپرده است; پس نه ثواب و مجازات و نه مسئولیت و اخلاق وجود دارد و نه گروهی معتقدند که انسان موجودی اجباری است که قدرت و آزادی ندارد و همه چیز را تقدیر تعیین می کند. در حالی که حقیقت چیزی است بین این دو دیدگاه; یعنی نه جبر قضا و قدر و نه تسلیم کامل بندگان; زیرا ما برخی کارها را به میل خودمان انجام می دهیم. مثل خوردن و آشامیدن و رفتن و آمدن و … و در بعضی چیزهای دیگر مثل تولد و مردن و … اراده و خواست ما خارج است. در شب قدر فرشتگان زیادی به زمین می آیند از جمله. جبرئیل امین; پس زمین بر آنها تنگ است، پس آن را شب قدر می گویند; یکی از معانی «قدر» به معنای تنگ و باریک است و در آن شب قرآن توسط فرشته قدر بر پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد.


bea19d8f 1527 487c a3b3 903a8e549520 خبر خاکستری


پنهان کردن شب قدر

این عالم اهل سنت خاطرنشان کرد: اینکه شب قدر در ماه مبارک رمضان واقع شده، مورد قبول همه مسلمانان است و هیچ شکی در آن نیست; زیرا خداوند در قرآن از یک سو می فرماید: «رمضان ماهی است که قرآن در آن منتشر می شود» و از سوی دیگر در آیه اول سوره قدر می خوانیم: «ما یَعْلَمُ الْقُرْآنَ. آن را (قرآن) را در شب قدر فرستاد، «بر اساس این دو آیه شریفه، نتیجه می‌شود که شب قدر خارج از ماه مبارک رمضان نیست و قطعاً در این ماه است.

ماموستا بختیاری افزود: طبق روایات خداوند استجابت را در میان دعاها پنهان می کرد تا مؤمنان به همه دعاها روی بیاورند; همان طور که زمان مرگ را پنهان کرد تا مردم همیشه آن را دریافت کنند و مؤمنان در همه موارد مراقب باشند، شب قدر نیز پنهان است و زمان دقیق آن مشخص نیست.

حضرت علی (ع) علت راز شب قدر را این است که مؤمنان برای شب‌ها ارزش بیشتری قائل هستند و برای درک فضیلت آن حضرت، اعمال نیک و عبادت بیشتری انجام می‌دهند، از گناهان و زشتی‌ها دوری می‌کنند و به دنبال عبادت هستند. خداوند. بیشتر کار کن.


7ff7114c 883c 4cc6 b336 49934d6df374 خبر خاکستری


فضایل شب قدر

ماموستا بختیاری به فضیلت این شب قبل از شب های دیگر اشاره کرد و گفت: آمرزش گناهان، قلب رمضان بهتر از هزار ماه، نزول قرآن، نزول فرشتگان، تقدیم اعمال از جانب خداوند است. عظمت این شب

وی در پایان خاطرنشان کرد: شب قدر فرصتی طلایی برای تطهیر و صیقل دادن آینه دل است و امشب بهترین فرصت برای جایگزینی نیکی با بدی، صلح و صفا به جای اختلاف، مهربانی و نیکی به جای ظلم است. نیکی را جایگزین پدر و مادر و صدقه برای سقط جنین کنیم و خوب و شایسته است که با انفاق در راه صدقه برای سعادت آخرت گام برداریم و ثواب را با عمل نیک دو چندان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید