شرایط تغییر نام در شناسنامه چیست؟


ساعت: 11:13
تاریخ انتشار: 25.08.1401
کد خبر: 1911324

تغییر نام متقاضی پس از رسیدن به سن 18 سالگی تنها یک بار امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی رادانا به نقل از عصرهامون، انسان ها همواره سعی در برقراری ارتباط با همنوعان خود داشته اند و برای این کار از قدرت بیان و بیان استفاده می کردند.

او برای رساندن بهتر مقصود خود به مخاطب از روشی به نام «نامگذاری» استفاده می کند و برای هر شی یا فردی نامی انتخاب می کند.

نام کلمه ای است که برای شناسایی اشیا و افراد به کار می رود، یکی از حساس ترین و هیجان انگیزترین لحظات برای والدین، انتخاب نام کودک است که اولین، مهم ترین و ماندگارترین هدیه ای است که توسط والدینش به او داده می شود. آغاز او و نقش اساسی در آینده کودکان دارد.

اسامی ممنوعه توسط شورای عالی ثبت احوال تشخیص داده می شود و این شورا مصادیق آن را تعیین و به این سازمان اعلام می کند.

انتخاب نام نیک یکی از وظایف پدران و مادران است، نام و نشان هویت ما را تشکیل می دهد، هر نامی که برای هرکسی انتخاب شود معمولاً از لحظه تولد تا زمان مرگ با اوست و با همان نام نشانه، شناخته شده است، شاید به همین دلیل است که اولین وظیفه والدین در قبال فرزندان، انتخاب نام مناسب برای آنهاست و این نکته ای است که بزرگان دین بر آن تاکید دارند.

انواع اسم دختر و پسر را می توان از الگوهای توصیفی، مذهبی، ملی باستانی، قومی، منطقه ای، دورگه، نام گل، طبیعت، حیوانات زیبا، پرندگان، کوه ها و رودخانه ها و نام موجودات خیالی و تاریخی مشتق کرد.

بر اساس مقررات جاری، اسامی معصومین از قبیل محمد، علی، حسن، حسین، فاطمه، زهرا غیرقابل تغییر و همچنین مستند به قانون منع استفاده از اسامی، القاب و اصطلاحات خارجی مصوب 1375/09/28 و مقررات هیئت مدیره از تاریخ 19/2/1378 دولت استفاده از اسامی بیگانه برای نامگذاری را ممنوع کرد.

تغییر نام فقط برای متقاضیان 18 سال امکان پذیر است

رضا راحت دمارده مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: بر اساس مصوبه 1/578 مصوب 1386 شورای عالی ثبت احوال، مرجع رسیدگی به امور جدید و جدید ایجاد شده است. اسامی، کمیته مشورتی نام سازمان ثبت احوال مرکب از اساتید و اعضا. فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی است.

وی افزود: برای درخواست و ارائه تاییدیه نام خود به سامانه انتخاب نام در قسمت خدمات الکترونیکی پورتال سازمان ثبت احهول مراجعه کرده و درخواست خود را به همراه اطلاعات تکمیلی مانند مشخصات شناسنامه والدین نوزاد ثبت و منتظر بمانید. برای نظر کارشناسی

راحت دهمرده تصریح کرد: تغییر نام پس از رسیدن به سن 18 سال تمام و تنها برای یکبار برای متقاضی امکان پذیر خواهد بود، در حالی که امکان تغییر نام افراد زیر 18 سال از طریق سازمان ثبت احوال وجود ندارد و متقاضیان – از طریق مقامات قضایی آنها می توانند هر طور که می خواهند عمل کنند.

مدیرکل ثبت احوال استان اسامی دوشنبه، گرسبان و جمعه را از فهرست اسامی ممنوعه اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید