شرایط صدور شناسنامه برای اتباع خارجی در سیستان و بلوچستان چیست؟


ساعت: 12:38
تاریخ انتشار: 1301/08/16
کد خبر: 1909191

در گفتگو با مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان مطرح شد؛

رضا راحت دهمرده با بیان اینکه سیستان و بلوچستان بیشترین تعداد اتباع خارجی را دارد، گفت: از سال 58 افرادی که وارد ایران شده و حاصل ازدواج زنان ایرانی با اتباع خارجی بوده ادعای ایرانی بودن و بیشتر در مناطق مرزی زاهدان داشته اند. چابهار و ساکن زابل هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا راحت دمارده مدیرکل ثبت احوال سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون با بیان اینکه هویت افراد باید اثبات شود و تصریح کرد: اتباع غیرایرانی باید گذرنامه، کارت اقامت و مدارک هویتی خود را از طریق پلیس و پلیس دریافت کنند. تمام موارد اتباع و مهاجران باید پیگیری شود و فقط با ادعای ایرانی بودن که هویتش مشخص نیست و باید ایرانی بودنش ثابت شود نمی توان شناسنامه گرفت.

وی افزود: بیشترین اتباع خارجی در مناطق مرزی زاهدان، چابهار و زابل هستند.

راحت دهمرده تصریح کرد: افراد فاقد شناسنامه به چند دسته تقسیم می شوند که دسته اول در سیستان و بلوچستان است که بیشترین آمار و ادعاها ایرانی است و افرادی که فرزندان زنان ایرانی با اتباع خارجی هستند.

مدیرکل ثبت احوال استان با بیان اینکه صدور شناسنامه برای اتباع خارجی ابتدا از طریق ثبت احوال امکان پذیر نیست، اذعان داشت: سامانه ای در وزارت کشور تعریف شده است که به صورت الکترونیکی و سپس از طریق اداره کل ثبت نام انجام می شود. اداره امور کشوری و اتباع خارجی، پیامکی ارسال و مدارک لازم ارائه و پرونده تشکیل می شود که دو نفر از ماموران ثبت احوال باید اصالت شناسنامه مادر ایرانی را تایید کنند.

وی ادامه داد: سازمان ثبت احوال سیستان و بلوچستان روزانه بیش از 40 استعلام از طریق وزارت امور کشور دریافت می کند که بیشترین تعداد افراد بدون هویت مدعی هستند که در طیف هستند.

راحت دهمرده توضیح داد: دسته دوم افرادی که فاقد هویت هستند و خود را ایرانی می دانند و فاقد سند خانوادگی هستند و برای کسانی که باید مدارک عائله مندی از پدر، پدربزرگ یا برادر داشته باشند، پرونده تشکیل می شود.

این مسئول گفت: افرادی که به دلیل اقامت طولانی مدت در استان ادعای ایرانی بودن دارند و از سال 58 وارد ایران شده اند حقیقت را نمی گویند و حتی اگر 100 ساله خارجی باشند باز هم خارجی محسوب می شوند.

وی افزود: برای اتباع خارجی که پدرشان فاقد شناسنامه بوده ولی دارای مدارک خانوادگی از اقوام باشند شناسنامه با حکم اثبات نسب صادر می شود و این افراد در مناطق مرزی شهرستان زاهدان و شمال استان ساکن هستند. در ولسوالی هیرمند، اما این افراد خارجی هستند و خود را انکار می کنند.

راحت دهمرده خاطرنشان کرد: در صورت ارائه مدارک پدری، پدر یا جد پدری به هیچ وجه شناسنامه نگرفته اند، باید با ارائه حکم قضایی برای اثبات نسب آن را ثابت کنند، باید به اداره ادارات مراجعه کنند. با این مدارک و احراز هویت از طریق مراجع قضایی. پلیس و احراز تابعیت از طریق شورای تامین شهرستان، شناسنامه دریافت خواهند کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید