صدور 21 هزار پروانه کار برای اتباع خارجی در دولت سیزدهم


ساعت: 10:36
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812392

معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار از صدور ۲۱ هزار مجوز برای استخدام اتباع خارجی در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار در خصوص نظارت بر اشتغال اتباع خارجی به ویژه افغانستانی ها در ایران که در برخی زمینه ها به کارفرمای غالب تبدیل شده اند، گفت: نظام نیاز به هماهنگی دارد اما هر خارجی باید یکسان شود. اتباع ایرانی که می خواهند در ایران کار کنند باید اولاً اجازه اقامت و ثانیاً مجوز کار داشته باشند.

وی بیان کرد: صدور پروانه کار برای اتباع خارجی تنها 600 هزار تن در سال هزینه دارد اما مشکل بیش از یک میلیون اتباع خارجی در کشور این است که بیشتر آنها به صورت غیرقانونی و قاچاق و از مبادی رسمی وارد کشور شده اند. آنها وارد نشده اند، بنابراین هیچ آماری برای آنها ثبت نمی شود. وقتی اتباع خارجی به طور غیرقانونی وارد کشور می شوند، نه اجازه اقامت یا پاسپورت دارند و نه مجوز کار دارند.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار گفت: همزمان از شهریورماه با روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون 21 هزار مجوز کار برای اتباع خارجی صادر شده و 16 هزار مجوز کار تمدید شده است. یعنی در مجموع 37000 صادر و تمدید می شود همچنین 2000 ابطال پروانه کار در این مدت باطل شده است. در زمینه آموزش نیروهای ایرانی توسط اتباع خارجی در این مدت 3000 نفر آموزش دیدند و 5000 نفر به جای اتباع خارجی با نیروهای داخلی جایگزین شدند.

به گفته کریمی بیرانوند، موضوع اتباع خارجی موضوع ورود غیرقانونی آنها و نداشتن مجوز اقامت و کار است و به دلیل اینکه هزینه نیروی کار افغانستانی کمتر از نیروی کار ایرانی است، برخی از کارفرمایان ایرانی تمایل بیشتری به جذب آنها دارند. اگرچه نظارت میدانی ما در شش ماه گذشته دو برابر شده است، اما نمی توانیم همه کارگاه ها و کارگاه ها را بازرسی کنیم.

وی افزود: یک کارآفرین ایرانی دلایل مختلفی را عنوان می کند که کارگری که قاچاق شده است نمی تواند مجوز کار بگیرد. اگر کارآفرین ایرانی را جریمه کنیم به جریان کسب و کار ضربه می زند. به طور کلی سازماندهی استخدام اتباع خارجی یک سیاست فرا وزارتی است. همکاری با دستگاه های امنیتی و وزارت کشور لازم است، اما تصمیمات در سطح ملی اتخاذ خواهد شد. البته باید با استخدام غیرقانونی اتباع خارجی برخورد شود اما در حال حاضر سیاست کلی این است که اتباع خارجی ضربه نخورد.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار افزود: یکی از خطرات عدم ساماندهی و نظام‌مندی اتباع خارجی این است که فرصت‌های شغلی در کشور از بین می‌رود، اما در بازدیدهای میدانی که از استخدام اتباع خارجی داشتیم، بیشتر آنها کسانی هستند که تجربه و فناوری را منتقل می کنند.

کریمی بیرانوند همچنین گفت: نیروی کار ایرانی به دلیل تحصیلات دانشگاهی برای مشاغل کم درآمد بی انگیزه است و مشاغل پرمشغله مانند ساختمان سازی به تدریج از وجود کارگران ایرانی خالی می شود و به جای آن کارگران افغان مشغول به کار هستند. قبلا این اشتغال در سطح مشاغل ساختمانی بود، اکنون در حوزه های مختلف از جمله راه، مسکن، دباغی و سایر مشاغل مشاهده می شود. بخشی از آن فرهنگ کار ایرانی است که در آن بسیاری از جوانان تحمل سختی کار را ندارند، بخشی از آن مربوط به فارغ التحصیلی از دانشگاه و عدم مهارت فارغ التحصیلی است، مثلاً نیروی جوان ایرانی صلاحیت کافی برای کار در گچ کاری را ندارد. و کاشی کاری

وی تاکید کرد: اشتغال غیرقانونی اتباع خارجی فضای کسب و کار ایرانیان را در رده های اشتغال بالا تهدید می کند.

کریمی بیرانوند همچنین با اشاره به بازدید از بازار چرم سراج تهران، گفت: متاسفانه 70 درصد از این بازار شلوغ را کارگران افغانستانی اشغال کرده اند و مغازه ها و پاساژهای زیادی را اجاره کرده اند.

معاون توسعه کارآفرینی وزارت کار درباره اعطای تسهیلات تاج برای مشاغل گفت: تصمیم در این زمینه ستاد ملی مبارزه با تاج است، اما حمایت مالی از مشاغل توسط وزارت کار 4500 نفر است. با 16000 شغل و مشاغل مورد حمایت از تسهیلات کرونا بهره مند شد. در این راستا 1700 میلیارد تن تجهیزات برای این مشاغل پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار فارس، لطمه به فرهنگ کسب و کار ما به حدی رسیده است که اکنون کارگران افغانی به عنوان مباشر و دستفروش در اکثر مغازه های تهران و حتی روستاها، مشاغلی مانند گوسفندداری و گوسفندداری با حقوق ماهیانه استفاده می شوند. درآمد 6 میلیون تومانی عده ای از افغان ها در حالی است که بسیاری از جوانان بیکار هستند، اما در عین حال بسیاری از آنها کارهای سخت مانند کار ساختمانی، چوپان و حتی دستیار مغازه را نمی پذیرند.

انتهای پیام
منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید