شروع فصل سرمای ایران و اروپا و معامله ای که منجمد شد

شروع فصل سرمای ایران و اروپا و معامله ای که منجمد شد

محبوبه ولی: تصور می شد که سرنوشت برجام در خیابان های وین رقم می خورد. فاصله بین هتل کوبورگ و ریتز کارلتون. اما این اتفاق نیفتاد و اتفاقی که در خیابان های ایران افتاد حاصل سفر ماه ها دیپلمات های ایرانی، اروپایی و آمریکایی به وین است!

روز گذشته با وجود نامه تهدید آمیز ایران به کشورهای اروپایی مبنی بر پیامدهای تصویب تحریم های جدید علیه ایران، اتحادیه اروپا به وعده خود مبنی بر اعمال تحریم های جدید علیه ایران عمل کرد. اگرچه این اقدامی کم حاشیه است، اما بسیاری آن را نشانه دیگری از آغاز فصل سرما در روابط ایران و اروپا می دانند.

مقامات و دولتمردان اروپایی در روزها و هفته های گذشته وعده داده اند که روز دوشنبه با اعمال تحریم های جدید و هدفمند علیه ایران، سطح همبستگی با معترضان در ایران را از کوتاه کردن جلسات و عرصه های سیاسی خود به گامی عملی ارتقا دهند.

به دنبال انتشار این تعهد، پولیتیکو گزارش داد که از نامه‌های خصوصی ایران به دیپلمات‌های اتحادیه اروپا مطلع شده است که در آن ایران آنها را برای لغو تحریم‌های جدید علیه تهران به دلیل آنچه سرکوب اعتراضات خوانده، تحت فشار قرار داده است.

بر اساس گزارش پولیتیکو، تهران در آن نامه هشدار داده بود که در صورت اجرای تعهد تحریم ها، عواقب آن برای اروپا سخت خواهد بود و روابط دوجانبه قطع خواهد شد.

با برگزاری گردهمایی های بزرگ در بسیاری از شهرهای اروپایی طی چهار هفته گذشته، دولتمردان اروپایی برای قطع روابط با تهران تحت فشار قرار گرفته اند. دولتمردان اروپایی، به ویژه فرانسه و آلمان، تحت این فشار، بارها ایران را به نقض حقوق بشر متهم کردند و آنچه بیش از دیگران در اظهارات خود مورد توجه قرار گرفت، تاکید آنها بر این بود که «ایران پاسخگو خواهد بود».

در میان 11 تحریمی اتحادیه اروپا، نام عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات ایران نیز دیده می شود که اظهارات وی روز گذشته نیز در اخبار منتشر شد. وی در مورد خسارت وارده به مشاغل در جریان قطع اینترنت گفت که کسب و کارها باید ضررهای خود را از شورشیان جذب کنند.

اروپا به تازگی یک لیست قدیمی را گسترش داده است

دوشنبه موعود اتحادیه اروپا بالاخره فرا رسید و جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح دیروز به رسانه‌ها گفت: «بسته تحریم‌ها علیه ایران قبلاً مورد بحث و بررسی قرار گرفته و آماده شده است و من مطمئن هستم که امروز تصویب می‌شود».

در عین حال، ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری خود به طور غیرمستقیم هشدارهای قبلی را تکرار کرد و گفت: ایران آماده تعامل است، اما اگر رفتار گزینشی و سیاست‌های دوگانه اتخاذ شود، ایران واکنش متناسبی نشان خواهد داد. متقابلاً، این نیز در رابطه با این است که منحصر به این کشورها و همچنین اتحادیه اروپا خواهد بود.

چند ساعت بعد، قطعنامه اتحادیه اروپا منتشر شد و شورای وزیران اتحادیه اروپا در واکنش به آنچه سرکوب اعتراضات در ایران نامید، 11 فرد و چهار نهاد نظامی-امنیتی را که به گفته آنها در این ماجرا دخیل بودند، اضافه کرد. سرکوب این اعتراضات، به فهرست تحریم های حقوق بشری آن ها می رسد.

اتحادیه اروپا این چهار نهاد را پلیس امنیت اخلاقی یا گشت هدف، ستاد پدافند سایبری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروهای شبه نظامی وابسته به سپاه و فرماندهی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است.

در میان 11 نفری که تحریم شده‌اند، نام عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات ایران نیز دیده می‌شود که روز گذشته نیز اظهارات وی در اخبار منتشر شد. وی در مورد خسارت وارده به کسب و کارها در جریان قطع اینترنت گفت که تجار باید خسارات خود را از شورشیان متقبل شوند. محمود لیایی معاون وی نیز در جلسه ای خطاب به روستائیانی که از پلتفرم های خارجی برای فروش محصولات خود استفاده می کنند، گفت: باید از قبل به فکر چنین روزی و محدودیت اینستاگرام می بودند و به هشدار مسئولان مبنی بر انتقال به پلت فرم های خانگی توجه می کردند.

اسامی حسین رحیمی فرمانده انتظامی تهران، عباس عبدی فرمانده نیروی انتظامی دیواندره استان کردستان، احمد میرزایی فرمانده گشت هدف استان تهران، علی صفری فرمانده انتظامی سقز، علیرضا ادیانی رئیس سازمان ایدئولوژیک سیاسی پلیس، از جمله سازمان هایی است که توسط اتحادیه اروپا تحریم شده است.

به گفته منابع خبری، این تحریم ها شامل ممنوعیت سفر، ممنوعیت تجارت و توقیف دارایی در کشورهای اروپایی است. اتحادیه اروپا اعلام کرد که با این قطعنامه، فهرست تحریم‌های نهضت اسلامی ایران از سوی این اتحادیه اکنون ۹۷ فرد و ۸ نهاد را شامل می‌شود.

بسیاری اعتراف می کنند که اتحادیه اروپا نمی خواست با ایران با چالش جدی مواجه شود و تنها قصد داشت تکالیف خود را انجام دهد. از این رو، دیروز ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در خارج از کشور، در ادامه تحرکات خود در هفته های اخیر، کمپین اخراج سفرای ایران از کشورهای اروپایی را آغاز کردند.

اقدام ضعیف برای حل مشکل

اما واکنش ها به این تحریم های جدید حکایت از بی اهمیت بودن آن ها دارد. پس از همه هیاهوها و هیاهوهای رسانه ای در مورد تحریم ها علیه ایران، اتحادیه اروپا روز گذشته فهرست تحریم های قانونی مربوط به سال 2011 را گسترش داد.

بسیاری اعتراف می کنند که اتحادیه اروپا نمی خواست با ایران با چالش جدی مواجه شود و تنها قصد داشت تکالیف خود را انجام دهد. از این رو روز گذشته ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در ادامه تحرکات خود در هفته های اخیر کمپین اخراج سفرای ایران از کشورهای اروپایی را آغاز کردند تا واکنش منفی اروپا به جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهند. ، میزان اختلال در رابطه.

برجام؛ مردی که مرگش اعلام نشده است

موضوعی که باید به آن فکر کرد، وضعیت برجام است. اگرچه اقدامی که روز گذشته اتحادیه اروپا تحت عنوان تحریم های جدید علیه ایران انجام داد، چندان مهم و در خور توجه نبود، اما وضعیت برجام در میانه، موضوع مهمی است که کاملا متاثر از شرایط چند هفته اخیر است. .

اگر گشت توجیهی مهمان کُرد تهران را به کلاس توجیهی نمی برد و او در آنجا نمرده بود و کشور یک ماه گذشته را به اعتراض، احضار، دستگیری و قطع اینترنت سپری نمی کرد، احتمالا برجام این کار را نمی کرد. احیا شده اند. اما البته سفرها به وین و امیدهای همیشگی به آن ادامه یافت.

اکنون علاوه بر مشاور امنیت ملی آمریکا و رئیس جمهور این کشور که اعلام کرده اند برجام دیگر برای آنها اولویت ندارد و چشمشان به اعتراضات در ایران است، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز اتحادیه که میانجی ایران و آمریکا برای احیای برجام بود، در حال حاضر امیدی به پیشرفت در مذاکرات برجام وجود ندارد. وی تصریح کرد: مذاکرات برجام به بن بست رسیده است.

پهپادها بهانه ای برای فشار بیشتر هستند

در این میان موضوع دیگری که چالش ایران و اروپا و بن بست برجام را جدی تر کرده است، موضوع پهپادها است. روز گذشته تعدادی از دیپلمات های اروپایی با تاکید بر دخالت ایران در جنگ روسیه علیه اوکراین با در اختیار قرار دادن پهپاد مسکو، خواستار اعمال فشار و تحریم بیشتر علیه ایران شدند.

اخیرا فرانسه فروش احتمالی پهپاد یا هواپیمای بدون سرنشین جمهوری اسلامی ایران به روسیه برای استفاده علیه اوکراین را نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت خواند و تاکید کرد که این اقدام متعاقباً نقض توافق هسته ای برجام است.

جوزپ بورل روز گذشته در پاسخ به درخواست ها برای تحریم های شدیدتر علیه ایران به دلیل کمک های تسلیحاتی به مسکو گفت که ما به دنبال شواهد محکمی هستیم که ایران با قوی ترین لحن ممکن آنها را رد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید