«شفافیت» پست در بهارستان را فرسوده می کند

«شفافیت» پست در بهارستان را فرسوده می کند

روز جدید نماینده مجلس: نگرانی نمایندگان مجبور به رأی دادن برخلاف شعارهای اصلی انتخاباتی یا ناسازگاری با درآمدهای کشور جدی است.

جواد مرشدی: شفافیت آرای نمایندگان یکی از شاخص های اطلاع رسانی است که در بسیاری از کشورهای دنیا وجود دارد. این طرح در بلغارستان با تلاش تعدادی از نمایندگان مجلس مطرح و طرح جدید آن در ابتدای مجلس یازدهم اعلام شد.

حسینعلی حاجی دلیگانی که به همراه محمدجواد فاتی یکی از دو حامی اصلی این طرح است، این طرح را مهم دانست و گفت: می تواند برای کشور مفید باشد.

با وجود حساسیت افکار عمومی نسبت به سرنوشت وی و با وجود حمایت ظاهری اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان، این طرح در حدود 22 ماه هنوز به مرحله تصویب در دادگاه نرسیده و به اداره پست منتقل می شود.

به گفته حسین زاده بحرینی، رئیس کمیسیون امور داخلی مجلس، «این طرح تاکنون دو بار مطرح شده است که در نسخه اول، دامنه شفافیت بسیار گسترده‌تر و شفاف‌تر بود و مخالفان به این کمیته آمدند و نگرانی‌های خود را بیان کردند که پس از آن، موضوع شفاف‌سازی بیشتر شد. به این نتیجه رسیدند که کمیسیون نسبت به طرح قبلی دست پایین‌تری خواهد داشت.

بر اساس آئین نامه داخلی 119 و 120 مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در حمایت از این طرح خواستار رای گیری در خصوص طرح شفافیت هستند و خواستار رای گیری شفاف و علنی شده و اعلام می کنند که کافی است آرای دریافتی به صورت الکترونیکی اعلام شود. توسط عده ای خاص.که با طرح ریاست مجلس رای دادن به چشم مردم با قیام.

یکشنبه گذشته جمعی از نمایندگان مجلس در نامه ای به رئیس جمهور بر تسریع در روند تصویب علنی آرای شفافیت نمایندگان تاکید کردند و خواستار اجرای داوطلبانه این لایحه و خود و هیئت رئیسه اتاق شدند.

66 نماینده مجلس داوطلب شفاف سازی در انتخابات مجلس شده اند و این لایحه را امضا کرده اند، رقمی که در مقایسه با تعداد کل نمایندگان بهارستان چندان زیاد نیست، هرچند گزارش هایی از افزایش تدریجی تعداد امضاها شنیده می شود. .

خبرآنلاین در گفت و گو با یکی از امضاکنندگان این نامه به دلایل این طرح پرداخته است.

محمدحسن آصفری یکی از امضاکنندگان این نامه با بیان اینکه مزایای تصویب و اجرای طرح شفافیت آرا بسیار بیشتر از نواقص احتمالی آن است، افزود: مجلس می تواند با ابتکار عمل در تصویب و تصویب از این رویکرد برای سایر قوا استفاده کند. شفافیت را اعمال کنید.

وی از دیگر مزایای اجرای این طرح، تعیین حضور و غیاب نمایندگان در کمیته ها و نیز تعداد آرا و شرکت آنها در رای گیری را برشمرد.

لزوم افزایش شفافیت مجلس به سایر قوا

وی گفت: ما باید در همه زمینه ها شفاف باشیم نه فقط مجلس.

وی گفت: ما 105 شورای عالی در کشور داریم. «هیچکس (مردم) نظر این شوراها را نمی داند و نمی داند چه چیزی در این شوراها پذیرفته شده است، این می تواند منبعی برای اطلاعات اقتصادی برای برخی گروه ها باشد.

بنابراین، اطلاعات مربوط به تصمیمات و مصوبات آنها الزامی نیست محرمانه باشد، بلکه باید علنی شود، مگر اینکه دارای یک نهاد کاملا سری و بسیار محرمانه باشند که افشای آن امنیت کشور را به خطر بیندازد.

آصفری تاکید می کند: تصویب این طرح می تواند زمینه ساز شفافیت آرای دولت، قوه قضائیه و شوراهای عالی باشد تا مردم نیز در جریان امور قرار گیرند.

نایب رئیس کمیسیون امور داخله و شوراها از حامیان سرسخت طرح شفافیت است، اما از آنجایی که تعداد کمی از مخالفان حاضرند دلایل مخالفت خود را در رسانه ها اعلام کنند، در بخشی دیگر از مصاحبه خود با منتقدان ارتباط خوبی دارد. استدلال های آنها اشرافی است و ما انگیزه نمایندگان مجلس را برای مخالفت با طرح شفافیت جویا می شویم و او بر “نگرانی های جدی” آنها تاکید می کند.

وی در تشریح این نگرانی گفت: برخی نمایندگان نگران هستند که عواقب رأی موافق یا مخالف آنها در مجلس برایشان مشکل ساز شود. از نظر مالی بالا، اجرایی و عملیاتی نباشید و بعد تحت فشار و انتقاد گروه ها و اقشار خاصی قرار بگیرید.

نایب رئیس کمیته امور داخلی کشور ادامه می دهد: یا ممکن است گروهی بگویند چرا به تصویب چنین موضوعی رأی ندادید و نماینده مجلس می داند که همان موضوع قابل اجرا نیست. اما در عین حال از الزامات طبقه مردم است، مانند تأیید حقوق طبقه یا گروه.

نگرانی نمایندگان برای تخریب توسط رقبا

آصفری افزود: اکنون حتی در شرایط سخت معیشتی همه خواهان افزایش چشمگیر دستمزد و حتی جهش دستمزد هستند. برخی رای واقع بینانه نماینده را بهانه ای برای تخریب آن قرار می دهند.

نماینده اراک یادآور شد: با توجه به اینکه پس از تصویب طرح شفافیت باید فهمید که چه کسانی به کدام طرح یا لایحه رای داده اند، رقبای انتخاباتی آنها به ویژه در مناطق کوچک و شهرهای کوچک با وجود منطق و تخصص می توانند. رای مثبت یا منفی است، از آن به عنوان ابزاری برای تخریب نماینده در مقابل مردم در حوزه انتخابیه یا موکلان وی استفاده کنید.

وی تاکید کرد: به طور کلی ترس از اجبار نمایندگان به رای دادن برخلاف شعارهای اصلی انتخاباتی یا ناسازگاری با درآمدهای کشور جدی است.

شفافیت کی به حیاط می رسد؟

وی در خصوص اجرای این طرح گفت: هیئت مدیره موظف است طبق ضوابط هر طرح و لایحه ای را که 50 نماینده درخواست فوریت آن را داشته اند در دستور کار قرار دهد. هیات دولت اعلام کرده است که این طرح در هفته جاری نیز در دستور کار قرار می گیرد و خدای ناکرده در صورت چرخش در این هفته بررسی می شود اما در غیر این صورت بررسی آن به بعد از تصویب بودجه موکول می شود. لایحه 1401.

دیدگاهتان را بنویسید