شماره موبایل رند بخریم یا نه؟

سیم کارت ها را به طور کلی می توان از نظر عملکرد به دو دسته تقسیم کرد. سیم کارت هایی که توسط اپراتورها به روز تحویل می شوند و متقاضی به راحتی می تواند آنها را تهیه کند و دلیلی برای افزایش یا کاهش قیمت از نظر عرضه و تقاضا وجود ندارد و همچنین سیم کارت هایی با کدهای قدیمی و شماره های خاص که متقاضی و بازار خود را دارند و دیگر در دسترس نیستند.

گاهی این سوال پیش می آید که قیمت سیم کارت رند چقدر است؟ چه عواملی بر قیمت یک عدد رند تاثیر می گذارد؟ در پاسخ می توان گفت که پیش شماره و کد سیم کارت صفر یا مستعمل، دائمی یا اعتباری است و نوع رند تعیین می کند که یک سیم کارت رند چه قیمتی می تواند داشته باشد.

اما کارشناسان در پاسخ به این سوال که آیا خرید سیم کارت رند صفر بهتر است یا کارکرده، می گویند سیم کارت رند کارکرده تاثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد. خرید سیم کارت اول رند صفر مانند خرید یک ماشین صفر است. درست مثل ماشین کارکرده و صفر در آپشن هایشان هیچ تفاوتی ندارند، سیم کارت هم همینطور است و شاید تنها تفاوت سیم کارت کارکرده با صفر این باشد که زنگ هشدار دارد و ممکن است شبکه های اجتماعی روی آن فعال باشد.

از سوی دیگر تمایل افراد به خرید سیم کارت هایی با شماره رند یا سیم کارت های دائمی مشابه با شماره اعتباری افراد در مواردی مورد سوء استفاده قرار می گیرد; به این صورت که با فرد تماس می گیرند و به او پیشنهاد می کنند که با دریافت مبلغی کمتر از حد معمول می تواند صاحب سیم کارتی با شماره مورد نظر شود و این کلاهبرداری است و با واریز مبلغ مورد نظر نه سیم کارت و یا شخص دوباره شنیده نمی شود. چه کسی با شما تماس گرفته است.

اما باید توجه داشت که اپراتورها اطلاعات خود را از طریق روابط عمومی و بانک های اطلاعاتی ارائه می کنند و اینگونه نیست که فروش سیم کارت را به مردم عادی و فروشندگان عادی بسپارند. با توجه به این شرایط و ضوابط، کاربر و کاربر باید توجه داشته باشند که اگر خارج از این چارچوب شخصی با آنها تماس بگیرد و قصد فروش سیم کارت را داشته باشد، احتمال کلاهبرداری وجود دارد.

بر این اساس سیم کارت های با شماره رند که به خاطر سپردن آنها راحت تر است، همیشه قیمتی بالاتر از حد معمول دارند و با قیمتی بالاتر از قیمت فعلی به فروش می رسند. این در حالی است که قیمت برخی از این اعداد گاهی به چند صد میلیون تومان هم می رسد. اما اینکه چه قاعده و قانونی از تعیین قیمت این خطوط پیروی می کند، سؤالی است که شاید پاسخ چندان روشنی برای آن وجود نداشته باشد. البته در این راستا نهاد نظارتی نیز مصوباتی را اعلام کرده و فعالان بازار موبایل نیز تاکید دارند که این تعرفه بر اساس تجربه و وضعیت بازار است.

نکته دیگر اینکه در گذشته قیمت سیم کارت های رند در بازار آزاد اغلب به صورت توافقی تعیین می شد، اما اپراتورهای تلفن همراه نیز با راه اندازی سامانه ها و توزیع مستقیم سیم کارت های رند وارد این عرصه شده اند. اپراتور همراه اول با راه اندازی سامانه انتقال سیم کارت شرایطی را برای جلوگیری از قیمت های نجومی ایجاد کرد.

این در حالی است که مسئولان معتقدند افزایش قیمت سیم کارت به سرعت افزایش قیمت گوشی نیست، بلکه دلایل خاص خود را برای افزایش یا کاهش قیمت دارد. به دلیل محدودیت عرضه و توزیع، همیشه حجمی از تقاضا وجود دارد و نوسانات نرخ ارز تاثیر چندانی بر آن ندارد، البته در کنار این عوامل دیگر مانند عرضه سیم کارت نیز بی تاثیر نمی ماند. ، میزان تقاضا و عرضه و عدم تعادل بین تقاضا و عرضه قیمت سیم کارت بسیار موثر است.

در همین راستا اپراتور تلفن همراه (همراه اول) به تازگی اعلام کرده است که دور جدید تخصیص شماره همراه اول رند از اوایل خرداد ماه سال جاری آغاز می شود و متقاضیان می توانند برای مشاهده و شرکت در مزایده به سامانه مناقصه این اپراتور مراجعه کنند. بر اساس اصول و ساختار ارزشی اپراتور تلفن همراه اول که ارائه و اجرای خدمات آسان و مقرون به صرفه برای متقاضیان عمومی شماره رند، انتقال شماره همراه رند با برگزاری مزایده برای متقاضیان عمومی و به صورت آنلاین به نشانی rond.mci.ir.

متقاضیان شرکت در مزایده شماره های رند همراه اول، با تایید شرایط و ضوابط مربوط به شرکت در مزایده و همچنین درج صحیح اطلاعات درخواستی و شناسایی در سامانه فوق، می بایست 20% مبلغ را واریز نمایند. مبلغ اصلی شماره تلفن همراهی که در نظر دارند اقدام کنند.

احراز اعتبار زمانی هر مزایده مشروط به دو شرط است که برای تکمیل مزایده باید هر دو شرط رعایت شود. شرط اول این است که «زمان قانونی» مزایده منقضی شده باشد که برای هر مزایده متفاوت است و در ابتدای حراج اعلام می شود. دیگر اینکه باید 8 ساعت از آخرین نقل قیمت برای یک عدد گذشته باشد. در صورت اعلام پیشنهاد جدید قبل از پایان مدت مزایده، مدت مزایده 8 ساعت دیگر تمدید خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید