شناسایی 1533 Omicron در کشور / پیشگیری از ورود کارگران واکسینه شده به محیط کار

ساعت: 15:24
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۸
کد خبر: 1801664

رئیس مرکز بهداشت محیط و حرفه ای وزارت بهداشت اعلام کرد؛

رئیس مرکز سلامت و محیط کار از اقدامات انجام شده برای تهیه گزارش رعایت پروتکل های بهداشتی و اجرای محدودیت های هوشمندانه تاج در اصناف و ادارات برای ارائه به ستاد ملی تاج و تخت خبر داد و گفت: مراکز هیچ گونه ممانعتی نداشته اند. این موضوع در دستور کار قرار گیرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دکتر جعفر جندگی در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران گفت: در فرآیند هوشمند رفع بیماری عروق کرونر قلب، تمامی مشاغل و مشاغل به شرط واکسینه شدن و رعایت پروتکل ها مجاز به کار هستند. حفظ رنگ‌بندی که قبلاً معمول بود، محدود به اطلاع‌رسانی و اطلاع‌رسانی به مردم از رنگ‌ها است و این رنگ‌بندی‌ها همچنان معیارهای یکسانی دارند که عمده‌ترین آن میزان بستری شدن در بیمارستان است. اما اجرای یک فرآیند هوشمندانه از بین بردن محدودیت ها، اجرای پروتکل ها و انجام واکسیناسیون بسیار مهم است.

وی افزود: اعمال محدودیت بر اساس شرایط همواره از سوی ستاد ملی تاج و تخت اعلام و به صورت هفتگی به شهروندان اطلاع رسانی می شود. نگهداری جداول با الزامات و ضمانت عملکرد باید در پنج گروه حرفه ای وجود داشته باشد. به طور کلی در مدیریت هوشمند 5 فاز داریم که در فاز اول شامل کارکنان، موسسات و شرکت های خصوصی می شود. روند مدیریت هوشمند از 21 آذرماه سال جاری آغاز و ادامه خواهد داشت چرا که در فاز دوم تردد بین شهری مترو و تاکسی است و در فاز سوم باید سه صنف، صنایع و کارخانه ها در نظر گرفته شود و در فاز چهارم. هوای برون شهری، تردد ریلی.و جاده ای است و فاز پنجم مربوط به موسسات آموزشی و پژوهشی است که هر کدام باید اجرا شود.

وی ادامه داد: نظارت بر اینها مهم است و هر یک از کارکنان مربوطه باید کنترل کافی بر فعالیت ها داشته باشند و مسئولیت اعمال محدودیت بر عهده صنوف، کارخانه ها، نهادها و نهادهای مربوطه است. معیارهای کلیدی برای این پروتکل ها وجود داشت، از جمله تزریق واکسن، آزمایش PCR و استفاده از ماسک.

وی افزود: باید بدانیم اگر میزان استفاده از ماسک به بالای 80 تا 38 درصد برسد در کاهش ابتلا به این بیماری موثر است. رعایت فاصله 1.5 تا 2 متری مهم است و یکی از مولفه های موثر فاصله فیزیکی است. تامین فضای چهار متر مربعی برای هر نفر تا حد زیادی از شیوع این بیماری جلوگیری می کند. تهویه مناسب و فراهم نمودن امکانات مناسب برای شستشو و ضدعفونی سطوح مشترک از اهمیت بالایی برخوردار است.

جندگی گفت: پیگیری موارد مثبت و قرنطینه افراد بیمار یکی از مقاطع مهم است و این وظیفه دستگاه های اجرایی است که پیک های گسترده و گسترده تاج را نداشته باشند. در بعضی جاها استفاده از ماسک خوب است و در بعضی جاها نامناسب. در هفته های اخیر، میانگین رعایت پروتکل ها در کشور حدود 60 درصد است. حداقل استفاده از ماسک در نانوایی ها 51.17 می باشد و باید توسط نانوایان و مشتریان رعایت شود. بیشترین استفاده از ماسک 92.68 در فرودگاه ها است. از نظر تهویه نیز کمترین میزان تهویه در باشگاه های ورزشی 54.93 و بیشترین میزان تهویه مجدداً در فرودگاه ها حدود 92.12 است. بنابراین این مشاهدات متفاوت است و باید طبق پروتکل های اعلام شده دنبال شود و با رعایت آن ها می توان متوجه عدم وقوع پیک های بعدی شد.

او گفت: آمیکرون بسیار مسری است. ما همچنان از مردم می خواهیم که دوز سوم واکسن کراون را تزریق کنند. پوشش دوز سوم مناسب نیست و حدود 17 درصد است و باید به بالای 80 درصد برسد تا خدای ناکرده مریض نشویم بیماری زیاد ما را درگیر نکند. افرادی که هنوز واکسینه نشده اند نیز باید فورا واکسینه شوند.

وی در خصوص رعایت پروتکل ها در حمل و نقل عمومی به ویژه در تاکسی ها افزود: بر عهده سازمان تاکسیرانی است. با افرادی که هنوز واکسینه نشده اند تماس بگیرید. تاکسی‌هایی که به صورت آنلاین کار می‌کنند، نظارت آسان‌تری دارند و در صورت عدم واکسینه شدن، سیستم خدمات رسانی آن‌ها مختل می‌شود. اما رانندگان تاکسی باید تدابیری بیندیشند. برخی از تاکسی ها آزادانه تردد می کنند که هیچ جا تحت پوشش قرار نمی گیرند و باید زیرساخت ها مهیا شود تا برای این افراد نیز اقدام لازم در این زمینه انجام شود. همه چیز به مردم بستگی دارد و آنها باید احساس مسئولیت کنند و در صورت داشتن علائم بیماری از خانه خارج نشوند.

رئیس مرکز بهداشت و محیط کار وزارت بهداشت با تاکید بر برگزاری شخصی امتحانات مدارس و دانشگاه ها و ایجاد کلاس حضور و غیاب تصریح کرد: اعلام شده است و باید در استفاده از ماسک و واکسیناسیون کامل دقت ویژه ای شود. تهویه در محیط نیز مهم است و با پایان فصل زمستان تهویه هوا آسان تر می شود. در ضمن اگر مریض هستند اصلا سر کلاس نباشند و قرنطینه شوند.

او گفت: “تاج با ما خواهد بود و دائما جهش می یابد و ما باید زندگی با آن را بیاموزیم.” Intelligent Crown Control نیز بر این موضوع تاکید دارد.

جندگی همچنین به قرنطینه هوشمند کرونا گفت: این طرح در 5 فاز اجرا می‌شود و این امر مستلزم نظارت بر اجرای هر یک از نهادهای اعلام‌شده است. هر یک از این پنج مرحله اغلب نادیده گرفته می شود و باید گزارشی تهیه شود، نظارت تقویت شود و وزارتخانه ها یا اصناف نظارت شوند. در برخی نقاط ورود افراد واکسینه نشده به برخی مراکز ممنوع است که در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: برخی از دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت هم اکنون در حال اجرای مقررات قرنطینه هوشمند و بررسی کارکنان واحدهای خود هستند. در مرحله اول، کارمندان دولتی واکسینه نشده سرشماری شدند و تصمیم بر این شد که واکسینه شوند.» یا در مورد تاکسی های آنلاین اسامی افرادی که واکسینه نشده اند شمرده می شود و به مردم هشدار داده می شود که واکسینه شوند. این پروتکل‌ها نظارت می‌شوند و نتایج پایش به کارخانه اعلام می‌شود.

جندگی خاطرنشان کرد: در اینجا زمان بسیار مهم است زیرا آمیکرون را با دلتا جایگزین می کنیم و اگر این پروتکل ها تا دو هفته دیگر به درستی رعایت نشود ممکن است در اوج بیماری باشیم. سیستم ها به هم متصل هستند و افراد شناسایی می شوند، اما محدودیت هایی وجود دارد. در مرحله کنترل هوشمند تردد درون شهری و برون شهری، واکسینه یا بیمار نبودن افراد حائز اهمیت است.

وی تاکید کرد: مردم منتظر رعایت محدودیت ها نباشند. بلکه باید حداکثر احتیاط را خودشان انجام دهند تا بیمار نشوند.

وی افزود: اگر واکسیناسیون، تشخیص و رعایت به خوبی انجام شود، قطعا بیماری را کاهش می دهیم؛ اما شرط انجام این کارها است. تحقیقات ما نشان می دهد که این موارد افزایش یافته است زیرا مردم خطر را احساس کرده اند، اما برخی کمتر رصد می کنند.

جندگی گفت: پذیرایی ها، رستوران ها و خوابگاه ها مکان های پرخطری هستند که انتقال بیماری در آنها بیشتر است و باید پایش شود در غیر این صورت بیماری افزایش می یابد.

جندگی ادامه داد: معتقدیم افرادی که واکسینه نشده اند در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و در بسیاری از کشورها سویه آمیکرون جایگزین دلتوئید شده و نیاز به گسترش واکسیناسیون دارد. در ادارات، کارخانه ها، ادارات و غیره. مردم باید واکسینه شوند زیرا واکسینه نشدن افراد خطری برای دیگران است.

وی تاکید کرد: حکمرانی هوشمند کرونا حدود 5 هفته است که برقرار است و کار در تمام مراحل آغاز شده و میزان موفقیت در حال بررسی است و متعاقبا اعلام خواهد شد.

وی تاکید کرد: به طور کلی برنامه طب کار و کار در کارخانجات اجرا می شود; به عنوان مثال ما اندازه گیری عوامل مضر در محیط کار را می سنجیم و این کار از طریق دولت و شرکت هایی که از ما مجوز گرفته اند انجام می شود و توصیه های لازم را به کارگران، کارمندان و کارفرمایان در آنجا با تمرکز بر بهبود فرآیند انجام می دهد. وزارت کار در زمینه ایمنی کار نیز همین کار را می کند. معاینات کارکنان با توجه به نوع فعالیت در فواصل زمانی 3 ماهه، 16 ماهه یا یک ساله انجام می شود و در صورت بروز مشکل، برخورد قانونی صورت می گیرد. اگر کارگری علائم بیماری را داشته باشد و به ما مراجعه کند معاینه و پیگیری انجام می شود. در بیماری های شغلی موضوع پیگیری بسیار حائز اهمیت است چرا که بیماری به تدریج ظاهر می شود و با تشدید آن احتمالاً غیر قابل درمان است، بنابراین باید روی پیشگیری تمرکز کنیم و توصیه های ما الزام آور است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر رعایت پروتکل های امید، توضیح داد: این سامانه هم اکنون به سامانه ایران من معروف است و در این سامانه اطلاعات تمامی دستگاه های اجرایی جمع آوری و در اختیار ستاد قرار می گیرد و حتی می توان بخشی از آن برای خوداظهاری استفاده شود. این سامانه به مکان های مختلفی از جمله سامانه وزارت بهداشت و سامانه آزمایشگاهی متصل است و در صورت مثبت بودن آزمایش از وضعیت فردی مطلع می شود.

وی گفت: آمیکرون هر هفته پایش می شود و تاکنون 1533 مورد آمیکرون شناسایی شده است که تعداد موارد ابتلا در هفته جدید حدود 205 مورد است و این نشان می دهد که این سویه رو به افزایش است زیرا ما از همه آزمایش ایمیکرون انجام نمی دهیم. باید در 60 ضرب شود؛ یعنی می‌توانیم حدود 12000 Emicron داشته باشیم؛ بنابراین چون بسیار مسری است، در مدت کوتاهی جایگزین دلتا می‌شود، بنابراین زمان زیادی نداریم، و من از مردم می‌خواهم که آن را مصرف کنند. پروتکل ها را جدی می گیریم. برای واکسیناسیون، بنابراین از مردم می خواهم برای دوز سه تایی مراجعه کنند.

وی در خصوص سلامت آب شرب نیز گفت: سازمان آب و فاضلاب بر منشاء آب در صنایع نظارت دارد و سازمان های دیگری مانند وزارت بهداشت و سازمان محیط زیست نیز نظارت های خود را دارند. در این راستا وزارت بهداشت بر مصرف آب که از نظر آلودگی زیست محیطی، میکروبی و شیمیایی است نظارت دارد.

جندگی گفت: استاندارد کلر در نقطه مصرف باید بین 0.2 تا 0.5ppm باشد که این استاندارد جهانی است و اگر این اندازه باشد می توان از سالم بودن آب آشامیدنی از نظر میکروبی مطمئن بود. اما ممکن است مواد یا قارچ های دیگری در آب وجود داشته باشد که با انجام آزمایش میکروبی سلامت آب را اندازه گیری می کنیم. کلر به اشکال مختلف استفاده می شود. اگر ببینیم آب کلر ندارد حتماً اخطار فوری می دهیم. برای کاهش ریسک منابع آبی باید نظارت ها با دقت انجام شود و سلامت شهروندان برای ما مهم است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید