شهادت حاج آقا مصطفی خمینی و الطاف حفیه الهی


ساعت: 17:41
تاریخ انتشار: 1301/07/30
کد خبر: 1905111

بزرگمردانی که مقام والایی دارند در صورت شهادت نیز عواقب بزرگی در پی خواهد داشت و به همین دلیل سخن دیگری از امام خمینی (ره) در مورد حاج آقا مصطفی معروف است که فرمودند شهادت آقا مصطفی الطاف راز الهی بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ در آستانه چهل و پنجمین سالگرد شهادت مصطفی خمینی هستیم. درباره این بزرگوار مطالب زیادی نوشته شده و طبیعتا هر کدام از نویسندگان از دیدگاه خود به این موضوع توجه کرده اند. از ویژگی های بارز این شخصیت بزرگ، میزان دانش وی در زمینه علوم اسلامی است. یکی از نشانه هایی که وسعت و عمق علم حاج آقا مصطفی خمینی را تأیید می کند، کتاب تفسیر قرآن ایشان است.

وی در کتاب تفسیر خود به تفسیر سوره حمد و قسمتی کوتاه از سوره بقره پرداخته است و جالب اینکه دو جلد از این تفسیر به شرح سوره حمد اختصاص دارد، مثلاً از نظر حقوقی، از یک سوره از دیدگاه اصولی، از دیدگاه فلسفی، از دیدگاه اخلاقی، از دیدگاه عرفانی و غیره. با خواندن این کتاب می توانید به عمق شناخت این شخصیت پی ببرید. البته ایشان ابعاد مختلفی از شخصیت دارند: ساده زیستی، زندگی عرفانی و اخلاقی از دیگر ویژگی های حاج آقا مصطفی خمینی است.


مصطفی امید آینده اسلام بود

امام خمینی (ره) پس از شهادت آقا مصطفی تعابیر مهمی در مورد این بزرگوار بیان کردند که یکی از این تعابیر این است که مصطفی امید به آینده اسلام است. یکی از دلایلی که امام راحیل این تعبیر را برای این بزرگوار به کار برد، یعنی. پسر خودش، درک صحیح او از اسلام بود. بله، سیدمصطفی خمینی اسلام را خوب می شناخت و با به کارگیری دانسته هایش درست و شایسته عمل کرد. اسلامی که حاج آقا مصطفی می دانست هم اسلام فردی بود و هم اسلام اجتماعی اعم از مسائل خرد و کلان. اسلام او اسلام انزوا و گوشه نشینی نبود. اسلام او یک اسلام زنده، یک اسلام سیاسی و یک اسلام مبارز با استبداد و استکبار بود. به همین دلیل شاهد حضور چشمگیر آنان در مبارزه با رژیم شاه هستیم. چنین فردی که اسلام واقعی را معرفی کرد و فرزند شخصیت بزرگی چون حضرت امام خمینی (ره) و فرزندان ایشان بود، طبیعتاً می‌توانست در آینده اسلام و جامعه اسلامی نقش بسزایی داشته باشد و به همین دلیل است که امام راحل برای او چنین تعبیری کردند که امید آینده اسلام بود.


af0127a4 5e70 4bca bcb6 267dfa36a4c5 خبر خاکستری


«شهادت آقا مصطفی در الطاف راز الهی است»

اما نکته دیگری که در مورد این شخصیت می توان گفت این است که این بزرگان که دارای چنین مقام والایی هستند، اگر به شهادت برسند، مرگ آنها نیز عواقب بزرگی در پی خواهد داشت و به همین دلیل سخن دیگری از امام خمینی (ره) در مورد ایشان معروف شده است که آن حضرت شهادت را از نعمت های پنهان خداوند می دانستند.

با مطالعه تاریخ سال 56 به ویژه در آبان 56 در می یابیم که پس از شهادت آقا مصطفی، موج گسترده ای از اعتراض شکل گرفت و روح جدیدی به پیکره مبارزه تزریق شد، در حالی که در آن زمان حتی ممنوع بود. نام امام خمینی را ذکر می کند، اما زمانی که اعلامیه بزرگداشت حاج آقا مصطفی در بین مردم پخش شد و در این پیام ها عوامل نظام عامل شهادت آقا مصطفی معرفی شدند. در مراسم تشییع جنازه آقا مصطفی سخنان آتشینی علیه رژیم شاه ایراد شد و حتی با شنیدن نام امام خمینی صلوات از شخصیت ایشان تجلیل شد. تعابیری مانند سلام بر خمینی و مرگ بر شاه در آن روزها به کار می رفت، با وجود حضور ساواک در میان مردم و نظارت بر امور توسط نمایندگان شاه، این افراد از شرایط جدید استقبال کردند. در مراسمی که به مناسبت شهادت آقا مصطفی برگزار شد، مظلومیت شاه و خاندان پهلوی به گوش مردم رسید و مردم را در مبارزه با سلسله ننگین پهلوی و در واقع شهادت جانسوز جدیتر کرد. آقا مصطفی سرآغاز مبارزه علنی مردم و روحانیت علیه نظام شاهنشاهی بود و در واقع در آبان ماه 1395 شاهد موج فزاینده اعتراضات در شهرهای یزد، کرج، مشهد، قم، تهران و به تدریج در شهرهای دیگر بودیم. شهرها نیز

یک سال و 3 ماه بعد از شهادت آقا مصطفی انقلاب اسلامی پیروز شد و کلام لطف نهفته الهی که امام رحمه الله تعبیر شد. رهبر معظم انقلاب نیز همانند شهادت حاج قاسم سلیمانی، حضور میلیونی مردم در تشییع پیکر مطهرش را سوخت موشک های شلیک شده به سوی عین الاسد و نابودی هژمونی آمریکا در منطقه دانستند. و انشاالله که به پیروزی کامل در جبهه حق منتهی شود. بله، این نوع شهادت می تواند آینده نهضت را تضمین کند. و امروز در اثر دشمنی مستمر منافقین و گستاخان شهدای انقلاب تقدیم می شود که انشاالله پیروزی جبهه حق را تضمین می کنند.

مجتبی جعفری، رئیس دانشگاه آزاد واحد شاهین شهر

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید