شهادت یک مهندس از وزارت دفاع در پارچین

شهادت یک مهندس از وزارت دفاع در پارچین

روز جدید: مجتمع نظامی پارچین باز هم منفجر شد و واکنش های جدیدی را در پی داشت. تنها چند روز پس از ترور سرهنگ پاسدار حسن صیاد هدی در تهران، چهارشنبه شب گذشته، انفجاری در یک سایت صنعتی نظامی در پارچین یک کشته و یک زخمی بر جای گذاشت. این انفجار شامگاه چهارشنبه 4 خرداد در یکی از واحدهای تحقیقاتی این وزارتخانه در منطقه پارچین رخ داد. علت این حادثه و جزئیات آن فاش نشده و در گزارش های منتشر شده تنها نام مهندس احسان قدمبیگی به عنوان قربانی این حادثه ذکر شده است. این در حالی است که یکشنبه گذشته یکی از نیروهای سپاه پاسداران در یکی از خیابان های تهران کشته شد. این در شرایطی بود که ایران تلویحاً انگشت اتهام اسرائیل را نشانه رفته و از طریق رئیس جمهور وعده انتقام می داد.

انفجار مهیب و ظهور نور شدید برای چند ثانیه در شرق تهران خواب اهالی این منطقه را بر هم زد و گمانه زنی های زیادی در مورد علت وقوع آن ایجاد کرد. بر اساس اطلاعات منتشر شده در شبکه های اجتماعی، صدای انفجار در مناطقی مانند پردیس و بومهن شنیده شده است. حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی انتظامی استان تهران در اولین واکنش ها به این حادثه با تایید خبر این انفجار از آغاز تحقیقات پلیسی در خصوص این حادثه خبر داد.

داوود عبدی، مدیرکل روابط عمومی وزارت دفاع، صبح جمعه این انفجار را انفجار مخزن گاز صنعتی در منطقه پارچین عنوان کرد و افزود: آتش سوزی مهار شد و به کسی آسیب نرسید. حوالی ساعت 12 یک مخزن گاز صنعتی در منطقه عمومی پارچین منفجر شد و نور و صدا در شرق پایتخت شنیده شد و ماموران موفق به کنترل آتش سوزی شدند و تا این لحظه به کسی آسیب نرسید. با این حال، برخی رسانه های محلی ایران به نقل از مقامات مختلف اعلام کردند که این انفجار ربطی به تاسیسات نظامی در منطقه پارچین نداشته است. مأموران حفاظت و بازرسی دفاعی صادر و مقرر شد گزارش مفصلی از ابعاد حادثه تهیه و در اسرع وقت به دادسرای نظامی ارائه شود. روز گذشته به درخواست صالحی دادستان نظامی استان تهران در خصوص بررسی ابعاد و زوایای مختلف انفجار در یکی از صنایع نظامی پارچین، ابراهیم خاتمی سرپرست دادسرای نظامی شرق استان. ، در محل حاضر شد و با چگونگی وقوع انفجار آشنا شد. به گزارش ایسنا، به نقل از مقام قضایی، در این بازدید فرضیات و احتمالات مختلفی برای وقوع این حادثه بررسی و دستورات لازم صادر شد. همچنین بازپرس کشیک مزروعی پس از حضور در محل انفجار و انجام تحقیقات لازم در خصوص ابعاد حادثه، نظرات لازم قضایی از جمله مسائل مربوط به پزشکی قانونی را به اطلاع مسئولان هوافضا رساند. ضیاءالدین آقاجانپور رئیس سازمان عقیدتی سیاسی وزارت دفاع با تایید خبر مفقود شدن یکی از کارکنان صنایع نظامی پارچین، به خانواده وی تسلیت گفت. در این بیانیه آمده است: شهادت مهندس احسان گادبیگی که بر اثر سانحه تصادف در یکی از واحدهای تحقیقاتی وزارت دفاع در منطقه پارچین جان باخت را به خانواده شهید احسان گادبیگی تبریک می گویم. در همین حال خاتمی سرپرست دادسرای نظامی شرق استان و سپردوست معاون اداری و معاونت قضایی مجتمع قضایی شرق استان نیز در مراسم تشییع پیکر شهید حضور یافتند.

اتفاقی که البته واکنش های زیادی را در برخی خبرگزاری های خارجی برانگیخت. برخی رسانه های خارجی از پارچین به عنوان پایگاه نظامی یاد کرده اند، از جمله پایگاهی که قبلاً توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان محل فعالیت مشکوک شناسایی شده بود. بر این اساس، آنها تهران را به انجام آزمایش مواد منفجره در مرکز متهم کردند که می تواند در سلاح های هسته ای نیز استفاده شود. با این حال، ایران بارها اعلام کرده است که در تولید تسلیحات هسته ای دخالتی ندارد. از سوی دیگر، آژانس انرژی اتمی می گوید که ایران همچنان بر بعد نظامی فعالیت های هسته ای خود متمرکز است، اما این اولین بار نیست که انفجار پارچین خبرساز می شود. در سال 1399 گزارش مشابهی در مورد تصادف در منطقه پارچین منتشر شد. فارس در آن تاریخ اعلام کرد که در دقایق اولیه نیمه شب جمعه پنجم تیرماه، تعدادی از کاربران شبکه های اجتماعی از مشاهده نور نارنجی در شرق تهران خبر دادند. در فیلم های ارسالی مخاطبان می توانند این نور را برای چند ثانیه ببینند. نورنیوز همچنین گزارش داد که حادثه منطقه پارچین مربوط به انفجار مخزن گاز صنعتی در حومه یکی از مراکز وزارت دفاع بوده و ربطی به تاسیسات نظامی مستقر در این منطقه ندارد. اما برخی رسانه های خارجی با استناد به تصاویر ماهواره ای مدعی شدند که این انفجارها در کارخانه موشکی همت در شرق تهران در مجتمع هجیر متعلق به صنعت موشکی همت ایران رخ داده است. گفته می شود که این تیم مسئول راه اندازی یک کارخانه موشکی در سوریه و لبنان است. ایران 17 تن از اعضای سپاه پاسداران از جمله حسن مقدم، یکی از مهمترین چهره های برنامه موشکی ایران را کشته است. رژیم صهیونیستی در این حادثه شدت گرفت. این در شرایطی است که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» از اعتراف اسرائیل به قتل حسن صیادخدایی خبر داد.

این روزنامه به نقل از یک مقام اطلاعاتی نوشت که اسرائیل به آمریکا اطلاع داده است که در قتل شهید صیاد ایحدی دست داشته است. به گفته نیویورک تایمز، برنامه ریزی این عملیات قتل احتمالا حداقل به جولای سال گذشته بازمی گردد. از سوی دیگر این اتفاقات در حالی رخ داد که مذاکرات وین برای احیای برجام به بن بست رسیده بود و در این راستا آمریکا از ماندن سپاه پاسداران در لیست تروریسم و ​​احتمال تشدید تحریم ها علیه تهران صحبت کرد. منطقه ای در جنوب شرقی تهران که در شمال شرقی شهر پاکدشت قرار دارد. برخی از تاسیسات هسته ای ایران در این شهر قرار دارد. کارخانه های صنایع دفاعی پارچین از سال 1311 شروع به کار کرده و امروزه دارای حدود 500 واحد مسکونی سازمانی و همچنین شهرهای اقماری است. بزرگراه پارچین که از شمال شرق تهران می گذرد، از پارک ملی خجیر و سرخه حصار می گذرد. تمرکز صنایع مهم دفاعی کشور در این مجموعه در کنار نگهداری تجهیزات موشکی و سایر مهمات متعارف، این سایت را به یکی از مهمترین تاسیسات دفاعی تبدیل کرده و غربی ها آن را بخشی از تاسیسات راهبردی نظامی کشور می دانند.

دیدگاهتان را بنویسید