وزارت دفاع نقش کلیدی در حوزه دفاع بیولوژیکی دارد


ساعت: 14:19
تاریخ انتشار: 28.08.1401
کد خبر: 1912129

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: وزارت دفاع در حوزه پدافند بیولوژیک نقش کلیدی دارد که این زیرساخت ها در صورت بروز تهدیدات زیستی احتمالی می توانند به صورت فعال و موثر در حوزه پدافند بیولوژیک ورود کرده و ایفای نقش کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سردار گلمرضا جلالی رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در نشست تخصصی پدافند غیرعامل وزارت دفاع که با حضور معاون وزیر دفاع و معاونین، مدیران عامل و کارکنان سازمان پدافند غیرعامل کشور برگزار شد. وزارت دفاع یاد و خاطره شهدا به ویژه شهید مدافع هسته ای و دفاعی محسن فخری زاده را گرامی داشت. : مسیری که وزارت دفاع تاکنون طی کرده، مسیر موفقی بوده است. بنابراین امروزه از نقش حداقلی در مونتاژ تسلیحات غیر مدرن به مرحله ای رسیده است که پیشرفته ترین سلاح های دفاعی را تولید کرده و اثر استراتژیک نیروهای مسلح را توسعه داده و بازدارندگی را ترویج می کند.

وی با بیان اینکه پدافند غیرعامل در وزارت دفاع توانسته زیرساخت ها، توانمندی ها، دانش صنعتی، خط تولید، نیروی انسانی متخصص و … را حفظ کند و علاوه بر تکمیل پدافند غیرعامل در کشور، گفت: وزارت دفاع در حوزه پدافند غیرعامل سابقه درخشانی دارد و وزرا و معاونان آنها در سال های اخیر نقش مهمی در این امر داشته اند.

سردار جلالی ادامه داد: موضوعی که در پدافند غیرعامل بسیار حائز اهمیت است گستره متنوع تهدیدات است و ما ملزم به طراحی مدل های پدافند و پدافند جامع و ترکیبی در برابر تهدیدات آتی و نوظهور هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه نبردها در فضای کنونی به حوزه سایبری نیز کشیده شده است، گفت: در جنگ سایبری حمله به زیرساخت های حیاتی و ارائه خدمات به مردم در دستور کار دشمن قرار دارد. در این بخش به تدابیر امنیتی سایبری برای اطمینان از تداوم کسب و کار در این زیرساخت ها در صورت تهدید نیاز داریم تا حتی در صورت تهدید، سرویس قطع نشود.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اینکه الگوها و روش های جنگ بیولوژیک به طور کلی در دنیای امروز تغییر کرده است، افزود: وزارت دفاع نقش کلیدی در حوزه پدافند بیولوژیک دارد. امروز ما به زیرساخت آزمایشگاهی تشخیصی در وزارت دفاع نیاز داریم. این زیرساخت ها می توانند در صورت بروز تهدیدات بیولوژیکی احتمالی به طور فعال و موثر در حوزه دفاع بیولوژیکی وارد شده و نقش آفرینی کنند.

وی ادامه داد: در پدافند بیولوژیک به شبکه ای از آزمایشگاه های زیستی نیازمندیم که شامل آزمایشگاه، خط تولید واکسن و سامانه اطلاعات است. وزارت دفاع توانست با تلاش دکتر محسن فخری زاده راه اندازی خط تولید واکسن را که اقدامی راهبردی برای مقابله با جنگ بیولوژیک است به پایان برساند.

وی خاطرنشان کرد: موضوع مهم دیگر پدافند غیرعامل در وزارت دفاع بحث آموزش و پژوهش است. از آنجایی که ما با تهدیدات فناوری مواجه هستیم و این فناوری ها به روز می شوند، در کنار این پیشرفت ها، برای مقابله با تهدیدات به دانش روز نیاز داریم. برای این منظور مجموعه های علمی وزارت دفاع باید در تولید دانش جدید میان رشته ای به عنوان وظیفه اولیه ایفای نقش کرده و آن را در اختیار کشور قرار دهند. این موارد باید مورد تحلیل و بررسی علمی قرار گیرد. در حوزه آموزش و پژوهش، وزارت دفاع باید نقش فعالی داشته باشد.

سردار جلالی خاطرنشان کرد: با عضویت وزیر دفاع و جانشین وی در کمیته دائمی پدافند غیرعامل توانسته ایم ساختارها و سامانه های جدید پدافند غیرعامل را که با کارهای پیمایشی و پژوهشی مورد نیاز بود، تولید کنیم. امروز دستورالعمل عملیات مشترک نظامی-غیرنظامی را به نام سیستم عملیاتی کلی تصویب کردیم. تاکنون حدود هفت نوع عملیات پدافند غیرعامل تایید و تایید شده است و همچنین سیستم عملیاتی پدافند بیولوژیک را با ارزیابی منطقه کرونا بازنگری و تایید کرده ایم. امروز مفتخریم که یک مقاله علمی عالی و پیشرفته داریم.

دیدگاهتان را بنویسید