اتحاد ناتو و آمریکا به نفع اوکراین نیست / قدرت در سیاست بین‌الملل و امنیت نقش کلیدی دارد


ساعت: 15:39
تاریخ انتشار: 14/08/12
کد خبر: 1811768

متکی در واکنش به حمله نظامی روسیه به اوکراین:

یک استاد دانشگاه گفت که بحران در اوکراین نشان می دهد که قدرت نقش اصلی را در سیاست و امنیت بین المللی ایفا می کند. اگر اوکراین توانایی های تسلیحات هسته ای خود را حفظ می کرد، امروز در معرض تهدیدات امنیتی، نظامی و ژئوپلیتیکی قرار نمی گرفت. من گرفتمش.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران، در تحلیلی از اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین گفت: لایز.

وی با اشاره به اینکه اقدام نظامی روسیه علیه اوکراین نشان می‌دهد که قدرت‌های بزرگ همواره الگوی رفتاری و سیاست‌های تهاجمی داشته‌اند، افزود: قدرت‌های بزرگ برای رسیدن به اهداف خود از سازوکارهای مختلفی استفاده می‌کنند، اما ابزار نظامی مشکل بسیار جدی در رفتار است. کشورها و بسیاری آن را آخرین راه حل می دانند، به همین دلیل است که سیاست های روسیه، اوکراین و ناتو زمینه را برای این بحران فراهم کرده است.

این استاد دانشگاه با اشاره به ریشه های تاریخی بحران اوکراین گفت: ریشه های تاریخی اوکراین را باید در ارتباط با حوادث سال 2014 جستجو کرد، زمانی که کی یف سقوط کرد، این موضوع زمینه لازم را برای نوعی بحران سیاسی، امنیتی فراهم می کند. بحران و همچنین یک چالش نظامی احتمالی. «در مناطق کردنشین اجتناب ناپذیر دونتسک و لوهانس، بسیاری از گروه های اجتماعی در دو منطقه اقتصادی پرجمعیت از اعتراضات سوء استفاده کردند و سعی کردند یک جمهوری خودمختار در این دو منطقه ایجاد کنند.

متکی با بیان اینکه حدود 3 میلیون نفر در این دو منطقه جغرافیایی زندگی می کنند و از همه مهمتر بخش قابل توجهی از صنعت سنگ اوکراین در این منطقه جغرافیایی قرار دارد، ادامه داد: روسیه در دوران جنگ سرد از سیاست های زیبایی خاصی استفاده می کرد. برخی از مناطق جغرافیایی با رویکرد روسی یا ارتدکس در مرکز تمرکز اقتصادی و صنعتی قرار داشتند.

وی با اشاره به اینکه این دو منطقه جغرافیایی را باید هسته اصلی بحران اوکراین دانست، خاطرنشان کرد: این دو نقطه به نوعی دنباله رو سیاست های مسکو محور است در حالی که تعداد قابل توجهی از شهروندان دیدگاه های متفاوتی داشتند و به دنبال اقدام بودند. «با غرب ارتباط برقرار کنید در این فضای تاریخی و اجتماعی، زمینه برای گسترش ناتو فراهم شد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اینکه گسترش ناتو به معنای حرکت به سمت شرق است که بخشی از حوزه امنیتی روسیه است، ادامه داد: اگر ناتو به اوکراین برسد و اوکراین بخشی از ناتو شود، هیچ کشوری نمی‌خواهد نیروهای درگیری را در مرزهای خود سازماندهی و مستقر کند. فضای سیاست ژئوپلیتیکی که در آن روسیه از مرز وارد ناتو خواهد شد و همانطور که پوتین می گوید، احتمال درگیری ناتو و روسیه افزایش می یابد زیرا سند امنیت ملی اوکراین بیان می کند که روسیه یک تهدید است.

متکی با بیان اینکه اوکراین از سال 2014 در وضعیت بحران امنیتی قرار دارد، افزود: موضوع جمهوری های خودمختار دونتسک و لوهانسک نیاز به سازماندهی مجدد دارد و زمینه را برای مذاکرات Minx برای کنترل بحران هویت اوکراین فراهم می کند. این مذاکرات شامل یک گروه تماس سه جانبه متشکل از فرانسه، آلمان و روسیه بود که موضوع اصلی گفتگو حل و فصل مسائل امنیتی، هویتی و سیاسی اوکراین بود.

وی با بیان اینکه کشورهای منطقه میانه در مجموع با نشانه هایی از بحران امنیتی مواجه هستند، تاکید کرد: تفکیک سیاسی یکی از موضوعات اساسی در عملکرد بازیگران عرصه سیاسی و امنیتی است.

متکی با اشاره به اینکه مشکل اصلی در این شرایط شخصیت پوتین است که برگرفته از فرهنگ روسی است، گفت: فرهنگ روسیه در سیاست خارجی ظرافت هایی ندارد بلکه خشونت، اقدام نظامی و اقدامات فشرده نیروی هوایی است. ، دیدیم که روسیه امروز در رابطه با گرجستان در مورد اوکراین نیز همین اقدام را انجام داده است، به طوری که از نظر ژئوپلیتیکی، اقدام نظامی روسیه در اوکراین نوعی رقابت بین روسیه و آمریکا و اروپا از نظر است. امنیت.

وی با اشاره به پیامدهای کوتاه مدت بحران ادامه داد: نتیجه این بحران را باید در انفعال امنیتی و تاکتیکی آمریکا دید. آنها ندارند.

متکی با اشاره به اینکه نتیجه دوم این است که سیاست بین الملل با واقعیت خود کنار آمده است، یعنی بازی انتقال به پایان رسیده است، گفت: تقسیمات ژئوپلیتیکی روسیه را در موقعیتی قرار داده است که هرگونه انفعال در اوکراین را که بخشی از خاک این کشور است نشان دهد. منطقه خارج و نزدیک آن، که امنیت روسیه را به چالش خواهد کشید. امروزه سلاح های هسته ای در معرض تهدیدات امنیتی، نظامی یا ژئوپلیتیکی قرار نگرفته است.

وی گفت: ائتلاف ها هرگز نمی توانند سازنده باشند زیرا ایالات متحده و ناتو اقدام موثری برای آزادسازی و حمایت از استقلال اوکراین انجام نداده اند. بشریت نابود شده است.

وی با تاکید بر اینکه ناتو یک جلسه اضطراری تشکیل داده است، گفت: نیروهای آمریکایی در مرزهای غربی اوکراین مستقر هستند، به این معنی که اوکراین نوعی جدایی و اشغال است. آینده در محیط منطقه باقی خواهد ماند، هر اقدام نظامی توانایی لازم برای گسترش به مناطق مختلف را دارد، بنابراین اقدام نظامی روسیه شکل گیری یک ابتکار تاکتیکی برای اقدام پیشگیرانه علیه بازیگران را اجتناب ناپذیر می کند.

متکی گفت: حمله نظامی روسیه به اوکراین، برنامه جامع اقدام مشترک و توافق برجام را تسریع نمی‌کند، اما چالش‌هایی در این زمینه ایجاد می‌کند و ممکن است فرصت‌هایی برای توافق‌های محدود و توقف‌های تاکتیکی، سرعت عمل برای توافق وجود داشته باشد. به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

انتهای پیام/ ک

دیدگاهتان را بنویسید